Begynne med Xcode

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Begynne med Xcode

Innlegg man 24.05.2010 21:30

Hei.
Jeg har fått meg en Mac og har tenkt å begynne med Xcode. Jeg vill trenge litt startshjelp. Jeg trenger å vite hvordan man legger en funksjon til en knapp og lage en lagrings funksjon for dokumenter. Jeg kunne også trengt et Kode bibliotek.

Jeg takker for alle svar.

medlem i 5 måneder

Re: Begynne med Xcode

Innlegg tir 25.05.2010 7:45

Er Xcode virkelig det du vil ha? For sånne enkle skript vil jeg heller anbefale deg å bruke Apple Script, som er et lite verktøy som blir installert med macen. Det finnes utallige Applescript ute på nettet som du også kan bruke. Ellers så er Automator det enkelste (drag 'n drop) og mest brukervennlige "scripting"-programmet for mac. Dette kommer også installert på macen.

Xcode er for utvikelere som skal lage applikasjoner til Mac og/eller iPhone, og er mye mer kompleks og krever mer kode enn Apple script og Automator.

medlem i 22 måneder

Innlegg tir 25.05.2010 10:12

Skal man begynne med programmering i XCode må man få de enkle tingene på plass først, så kommer applikasjonene etter hvert :-).

Her er en video-tutorial som tar for seg et veldig enkelt Cocoa-program med et par knapper:

http://www.chakpak.com/video/xcode-3-an ... ial/429845

medlem i 47 måneder

Innlegg tir 25.05.2010 15:05

Takk for alle svar.

Er det noen som kan vise meg en side hvor man kan finne ut hvordan man lager funksjoner til forskjellige knapper med AppleScript?

medlem i 5 måneder

Innlegg ons 30.06.2010 14:48

Noen som vet om det finnes noen universitet, høyskoler e.l. hvor man kan studere Objective C programmering?

medlem i 36 måneder

Innlegg ons 30.06.2010 15:02

Det beste stedet å begynne for å lære seg Objective-C/Cocoa/Xcode er boken Cocoa Programming for Mac OS X av Aaron Hillegass. Denne boken forutsetter en viss programmeringserfaring, noe du absolutt bør ha før du kaster deg ut i Cocoa, hvis du aldri har programmert før vil jeg anbefale deg å starte med f.eks Ruby eller Python, for å lære noen grunnleggende prinsipper.

medlem i 76 måneder

Innlegg tor 01.07.2010 2:17

Og jeg som trodde man kunne holde utviklingskommentarene frie for mac-sjargong som "Det beste stedet". Slike bestemte påstander hører vel hovedsakelig til i ulike mac-forum, ikke i forum for utvikling. La oss prøve å holde det slik.

medlem i 41 måneder

Innlegg tor 01.07.2010 8:54

Jeg tror alle forstår at det er hans personlige menig og erfaring. La oss heller slutte å komentere uviktige bagateller som formuleringen av svaret. Poenget er jo at spørsmål skal få svar. Hvis folk skal klage på formuleringen av svaret er det ikke sikkert man gidder å svare neste gang..

On topic:

Enig i at "Cocoa Programming for Mac OS X" er en kjempe fin bok for å lære cocoa, men i stedet for å begynne med python og ruby så foreslår jeg obj-c. Eventuelt c.
Obj-C er språket som primært brukes til cocoa. Du kan riktignok bruke python og ruby med en "bro" som pyobjc, macruby eller rubyvcocoa, men skal du skrive OS X og iOS programmer er det best å lære seg Obj-c først som sist.

medlem i 41 måneder

Innlegg tor 01.07.2010 10:55

josi Wrote:Og jeg som trodde man kunne holde utviklingskommentarene frie for mac-sjargong som "Det beste stedet". Slike bestemte påstander hører vel hovedsakelig til i ulike mac-forum, ikke i forum for utvikling. La oss prøve å holde det slik.

Beklager så mye hvis du føler deg tråkket på tærne, jeg skal ta med en disclaimer i alle mine innlegg fra nå av.

Larsaronen Wrote:Enig i at "Cocoa Programming for Mac OS X" er en kjempe fin bok for å lære cocoa, men i stedet for å begynne med python og ruby så foreslår jeg obj-c. Eventuelt c.
Obj-C er språket som primært brukes til cocoa. Du kan riktignok bruke python og ruby med en "bro" som pyobjc, macruby eller rubyvcocoa, men skal du skrive OS X og iOS programmer er det best å lære seg Obj-c først som sist.

Jeg mener ikke å foreslå at man bør bruke Python eller Ruby til Mac-programmering (med pyobjc/macruby etc.), men det er veldig fine språk for å lære seg helt grunnleggende ting dersom man aldri har programmert før. Å starte rett på C eller Obj-C er selvfølgelig også mulig, men mer utfordrende for en nybegynner.

medlem i 76 måneder

Innlegg tor 01.07.2010 12:42

Ja jeg skjønte det. Jeg bare mener det er ett unødvendig steg. Jeg begynte selv rett på obj-c å syntes det var greit.
Noen syntes kanskje det er litt lettere å lære python eller ruby, enn obj-c eller c. For meg ville det være minimalt enklere..

Personlig gikk det fint for meg å gå rett på obj-c så lære cocoa. Det ville tatt lenger tid å lære python/ruby, så obj-c og så cocoa.

For å lære obj-c syntes jeg boken "Programming in objective-c 2.0" var helt topp..

medlem i 41 måneder

Returner til Utvikling på Mac

Hvem er i Forumene

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest