Mac1 wiki?

Problemer med Mac1? Si fra her

Mac1 wiki?

Innleggav rebop » tir 23.05.2006 15:06

Hei!
Som daglig bruker av Mac1 ser jeg stadig behovet for å referere til et svar på et spørsmål som er stilt mange ganger før. Dette løses delvis av søk i forum og guider pr nå. Mitt inntrykk er at om mac-folket hadde samlet seg og lagt litt energi i å lage en bra wiki så ville det vært meget behjelpelig for alle som har tilgang på en mac.

Eksempel:
Hva virker/ikke virker av spill på en macbook og en macmini?
-> referere til wiki med benchmark over de spill folk har testet.

Mulig dette er vanskeligere å løse i praksis enn det er å komme med forslaget, men jeg ser hvertfall bruksområdet

hilsen
Leif H aka rebop

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Lillefix » tir 23.05.2006 15:08

Hadde vært smart det, enkelte spørsmål jeg begynner å bli litt lei å svare på...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Jon » tir 23.05.2006 15:13

Ikke så dumt det, jeg vet at det har blitt postet link til en eller annen norsk macwiki her før, men husker ikke url.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Hydragon » tir 23.05.2006 15:14

Norsk mac wiki finnes her. Jeg tror det er no.it.os.mac.diverse (news) som har tatt ansvar
http://mac.erlang.no
Sist endret av Hydragon den tir 23.05.2006 15:15, endret 1 gang
medlem i 220 måneder
 

Innleggav hansi » tir 23.05.2006 15:15

jeg stemmer på en mac1wiki. god idé!

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav admin » tir 23.05.2006 15:18

Hvis folk gidder å registere seg på nytt i en Wiki for å skrive (er mye jobb å integrere dagens brukere inn i en wiki), så kan vi sette opp det i løpet av kort tid.

Vi har lenge planlagt en wiki, men grunnet tekniske vanskeligheter med å integrere brukere inn i Wikiprogramvaren har vi vel slått det noe fra oss igjen. Vi hadde egentlig planlagt noe rundt dette til v3 av Mac1, men hvis det er stor etterspørsel kan vi jo enkelt sette opp wiki.mac1.no og la folk begynne å skrive inn innhold.

EDIT:
Våre planer var å bruke MediaWiki. Hvis noen ønsker å hjelpe til på et slikt prosjekt er dere mer enn velkomne.
Sist endret av admin den tir 23.05.2006 15:21, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav rebop » tir 23.05.2006 15:20

Personlig liker jeg bedre mediawiki enn dokuwiki, men det er jo smak og behag.

Edit: Om behovet er tilstede kan jeg prøve å ta noe ansvar for å få lagt inn endel innhold. Evt koordinering ol.

er det forresten veldig vanskelig å integrere f.eks. mediawiki med drupal? Hadde jeg vært en killer på programering skulle jeg gjerne tatt et tak.
Sist endret av rebop den tir 23.05.2006 15:23, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 23.05.2006 15:20

Dette synes jeg er en kjempegod idé. Det har jo vært disutert rundt dette før, og det er ikke en umulighet få få laget noe slikt, men det vil kreve at det er flere brukere som er villig til å jobbe med å utforme innholdet som skal være der. Mac1 sine admins/co-admins har vel egentlig lite mulighet til å bidra med veldig mye mer innhold, da vi allerede har arbeid opp til pipa. Derfor må man ha på plass en gjeng med ivrige medlemmer som kan jobbe masse med innholdsbiten i en eventuell wiki, før vi kan lansere en slik tjeneste, uten dette tror jeg det blir vanskelig.

Dette er mine personlige synspunkter. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav thomasmoen » tir 23.05.2006 15:22

ehh.. jeg er litt treg.. hva er en wiki?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 23.05.2006 15:23

Dette er en wiki:
http://wikipedia.org

Altså et oppslagsverk.

EDIT:
rebop: Det er mye jobb med å integrere dette med Drupal har jeg forstått. Ikke bare skal det virke her og nå, men det skal også virke når Drupal oppdateres, altså være framoverkompatibelt. Jeg vet at ak har jobbet masse allerede med integreringen av phpbb og Drupal, og at det har vært endel problemer med det. Så, ja, det er mye jobb :)
Sist endret av Åsmund den tir 23.05.2006 15:28, endret 1 gang

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav hansi » tir 23.05.2006 15:27

tornsuits skrev:ehh.. jeg er litt treg.. hva er en wiki?


wiki |ˈwikē|

noun

a Web site that allows collaborative editing of its content and structure by its users.
ORIGIN coined by programmer Ward Cunningham (1949- ), from Hawaiian wiki-wiki 'quick-quick.'

edit: jeg bidrar gjerne med det jeg kan til Wiki'en!

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Kongen på Karmøy » tir 23.05.2006 15:30

Ein wiki hadde vært bra. Er mye std. spm. her så.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Giltvedt » tir 23.05.2006 15:33

Holder en knapp for Wiki løsning. Dette er en helt klart en behov og praktisk
løsning.

Synes egentlig det er ok å registreres på nytt, men det er jo en pluss om
det tilpasses til medlemssystemet vi har nå. Ellers tror jeg det er greiere
slikt å registreres på nytt siden det blir bare ca 10-20 som kommer til å
bidra i Wikien.

Spør duden som har mac.erlang.no om det er mulighet å samarbeide!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav rebop » tir 23.05.2006 15:34

Mitt neste spørsmål: Det er ikke mulig å gå over til til en ldap brukerdatabase hvor både drupal og phpbb og alle andre tjenester bruker den databasen til å autentisere seg med. En vil da stå friere i forhold til hvilke forum/cms løsninger en velger å benytte seg av. Har stor forståelse for at dette medfører masse MASSE arbeid, så bare en tanke fra min side. Ser at det finnes ldap-løsninger både for phpbb og drupal (et kjapt google søk bekrefter dette, men hvor gode og utbredt de er aner jeg ikke).

Mulig jeg ikke har fått med meg alt det tekniske her (men jeg prøver), så skyt meg om det er et dårlig gjennomtenkt forslag.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 23.05.2006 15:40

rebop: Det må isåfall ak eller admin svare på, jeg er ikke så hardcore inne i dette med database hehe. Eller, jeg er vel egentlig ikke inne i det i det hele tatt... :-! ;)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Neste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]