søk i forum, A&B gir treff på bare A

Problemer med Mac1? Si fra her

søk i forum, A&B gir treff på bare A

Innleggav Humbro » tir 04.12.2007 23:31

Jeg gjorde akkurat et søk på "klipp pdf", og huket av for "søk kun i innleggenes emnefelt" og "finn innlegg som inneholder alle ordene", likevel fikk jeg opp en masse treff der tittelen bare inneholdt "klipp" og ikke "pdf".

Gjør jeg noe gæernt, eller er søkemotoren litt på en snurr?
medlem i 222 måneder
 

Re: søk i forum, A&B gir treff på bare A

Innleggav admin » ons 05.12.2007 10:19

Prøvd "klipp AND pdf" ?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: søk i forum, A&B gir treff på bare A

Innleggav Humbro » ons 05.12.2007 11:19

Ser ikke ut til at det funker. Får fortsatt treff på en masse dokumenter som bare inneholder ett av orda.
medlem i 222 måneder
 

Re: søk i forum, A&B gir treff på bare A

Innleggav audunr » man 25.02.2008 20:27

Er ikkje dette fordi alle søkjeord må vere på fire teikn eller meir?

Tenkte å lage ein ny tråd her om kor irriterande det er å ikkje kunne søkje i forumet etter ord som "ups", "cs2" og sikkert ein million andre datarelaterte ord på tre bokstavar.

MVH Audun
medlem i 232 måneder
 

Re: søk i forum, A&B gir treff på bare A

Innleggav Jon » man 25.02.2008 20:38

Hvis det er tilfellet, så kan man enten bli med å utvikle søkemoteren til phpbb – slik at den blir bedre... eller bruke google med og slenge på en "site:mac1.no/forum" på slutten av søkestrengen (uten ")

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: søk i forum, A&B gir treff på bare A

Innleggav ak » tir 26.02.2008 2:44

audunr har helt rett.

Det er riktig at bord på tre bokstaver og mindre ikke indekseres, fordi det finnes mange av de og de brukes hyppig ("Det", "er", "at", "på", "tre", "og", "det, "av", "de", "og", "de" ). Dette vil øke behovet for indeksering enormt.

Du kan som sagt bruke Google, men bruk søkefeltet øverst til høyre og skriv inn +pdf +klippe

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: søk i forum, A&B gir treff på bare A

Innleggav audunr » tor 28.02.2008 9:28

Kjipt for eit dataforum, då. Er jo eit ikkje ubetydeleg tal på viktige ord som er på tre bokstavar. Google slår ikkje den innebygde søkjefunksjonen i alt. :-(

MVH Audun
medlem i 232 måneder
 

Re: søk i forum, A&B gir treff på bare A

Innleggav Jon » tor 28.02.2008 14:40

Hvis du bruker * etter ordene, så finner den i allefall ord som begynner på de tre bokstavene. Bruker du så - for å luke ut ting du ikke er interessert i, samt spesifisere underforum (og muligens poster – hvis du vet det), så kommer du ganske langt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: søk i forum, A&B gir treff på bare A

Innleggav Humbro » lør 01.03.2008 13:50

Takk for svar, audunr (og dere andre). Naa skjoenner jeg i alle fall hvorfor det ikke funker.

Ang indeksering saa synes jeg det hoeres ut som en litt for primitiv loesning aa kutte alle ord paa tre eller faerre bokstaver. Er ikke saakalte "stop-word"-lister en bedre løsning?

(Med forbehold om at jeg ikke aner noe om hvor mye dere selv har utvikla av søkemotoren her på mac1.)
medlem i 222 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]