Skrive flere innlegg i samme tråd

Problemer med Mac1? Si fra her

Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav Garamond » lør 23.02.2008 12:20

Var i ferd med å trykke "Skriv et svar" for andre gang i en tråd, men fikk ikke lov til det pga at siste innlegg var skrevet av meg selv. Det bør være muligheter for ubegrenset antall ganger man selv skriver innlegg i en tråd, selv etter hverandre!

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav Totoro » lør 23.02.2008 12:25

Du har jo mulighet til å redigere innlegget ditt da.
Grunnen til at man ikke kan skrive masse innlegg etter hverandre er for å motvirke bl.a at folk selv sørger for å holde sin egen tråd på toppen av forumet.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav admin » lør 23.02.2008 12:26

Les reglene på Mac1:
http://mac1.no/regler

§2.5 Dobbeltposting eller "bumping" er ikke tillatt
Dobbeltposting er noe som ikke skal forekomme. En tråd skal aldri postes i flere forum. Rediger forrige innlegg hvis du har tilleggsinformasjon som må legges til.

Siden folk ikke greier å overholde denne reglen og dobbelposter i hytt og pine, så er det nå ikke mulig å gjøre dette mer i det hele tatt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav Garamond » lør 23.02.2008 14:34

Der er jeg totalt uenig, og dette er også en helt uvanlig praksis i forumsammenheng globalt. Har ganske mange års erfaring fra drift og bruk av forum, og det er første gang jeg opplever en slik meningsløs begrensning.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav admin » lør 23.02.2008 14:47

Det var vel en av de meste etterspurte funksjonene i PHPBB 3 - så helt unormalt er det absolutt ikke. Det er en konsekvens av at en del brukere ikke greier å overholde denne reglen.

En rask titt på regler på andre store norske forum viser det samme:

Diskusjon.no skrev:§ 9. Bumping og spamming er forbudt.


ITPro/Forumet.no skrev:§ 2.1: Dersom et innlegg ikke har fått noe svar i løpet av en 48-timers periode, vil det være lov å ”bumpe” emnet èn gang. Dersom innlegget deretter ikke får noen svar, er videre bumping ikke tillatt, med mindre det er ny informasjon tilgjengelig i emnet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav gedde » lør 23.02.2008 14:48

Syntes det er en fin funksjon som gjør Mac1 til et ryddig og oversiktelig forum. Mange forum uten klare regler blir det fort bare tull ut av, tenk så mange dobbelposter som hadde kommet for at folk skulle ha sin tråd til å stå øverst på "Siste fra forum"...

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav Garamond » lør 23.02.2008 14:55

Dette er i høyeste grad en vanlig funksjon i fora generelt, og det at dere er så redd for at brukere "bumper" trådene sine er sterkt overdrevet og har lite hold i virkeligheten. Jeg har drevet forum i årevis uten at jeg har opplevd en eneste gang at dette har blitt misbrukt - så derfor skjønner jeg overhodet ikke praksisen.

Når det er sagt så er det selvsagt ikke morsomt hvis man mot formodning skulle oppleve spamming og overdrevet bumping. Dette er likevel så sjeldent at ved de få tilfellene kan en gi de spesifikke brukerne en advarsel.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav Totoro » lør 23.02.2008 18:52

Men hvorfor er det så viktig for deg å kunne skrive nytt svar i tråden, når det er så enkelt å bare redigere sitt forrige innlegg?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav Garamond » lør 23.02.2008 19:04

Det kan hende man ønsker å skrive om forskjellige ting i samme tråd, samme tema men forskjellige aspekter rundt dette. Da er det veldig greit å ha muligheten til å skille bedre enn at man må skrive alt inn i samme innlegg.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav ak » lør 23.02.2008 19:55

Garamond skrev:Når det er sagt så er det selvsagt ikke morsomt hvis man mot formodning skulle oppleve spamming og overdrevet bumping. Dette er likevel så sjeldent at ved de få tilfellene kan en gi de spesifikke brukerne en advarsel.


Mot formodning? Tror snarere vi skal si "basert på tusenvis av eksempler", jeg tror moderatorene brukte ca halve tiden sin på å redusere unødvendig og gjentatt bumping, noe som skapte friksjon fra begge sider. Vi har hatt langt færre moderator klager og krangler etter at dette ble introdusert.

Det kan umulig være vanskelig å reprodusere skille-effekten av denne linjen, eller å kopiere den ved hjelp av tekst eller bilde.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav limbo » søn 24.02.2008 14:12

Etter at antidobbelposte funksjonen kom har det blitt mye deiligere å være moderator.
Så jeg vil si at det har en veldig stor hensikt!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav Garamond » søn 24.02.2008 14:43

Ja, hver til sitt bruk. Som sagt har jeg aldri hatt problemer med det dere beskriver.

Ps. Litt morsomt å se at jeg har vært medlem lengre enn både moderator og admin ;) hehe

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav admin » søn 24.02.2008 15:29

Ja, datoen på oss admins er ikke helt korrekt :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav Eventh » søn 24.02.2008 16:08

Garamond skrev:Ps. Litt morsomt å se at jeg har vært medlem lengre enn både moderator og admin ;) hehe

Du har også postet seks ganger, hvorav fem av postene er i denne tråden. Det er mulig du har fulgt med forumet i alle disse årene, men da hadde du sikkert fått med deg hvor «trigger happy» mange av brukerne er. Regelen var absolutt nødvendig.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Skrive flere innlegg i samme tråd

Innleggav Garamond » søn 24.02.2008 16:14

Poenget var at selv admins og moderatorer har vært medlem kortere tid enn jeg, og det syntes jeg var litt morsomt. Enda mer morsomt blir det jo når det viser seg at du faktisk tar deg bryet med å finne ut hvor mange postinger jeg har :D
Sist endret av Judas den søn 24.02.2008 16:33, endret 1 gang
Grunn: Fjerna unødig sitering av innlegget ovanfor. Les reglane

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Neste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]