Eksterne linker

Problemer med Mac1? Si fra her

Eksterne linker

Innleggav Snire » fre 28.03.2008 1:08

Hei.
Har et ønske om at alle eksterne linker her i forumet automatisk åpnes i en ny fane i nettleseren. Jeg vet det går an å cmd-klikke, men det hadde vært både praktisk og ryddig med en slik funksjon synes jeg.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Eksterne linker

Innleggav ak » fre 28.03.2008 5:11

Jeg tror dessverre at de fleste er uenig i dette, og foretrekker å kunne bestemme selv om dette skal ta de bort fra siden eller om de vil åpne i ny fane eller nytt vindu.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Eksterne linker

Innleggav OleUtne » fre 28.03.2008 8:48

Jeg ser at veldig mange nye sider har valgt samme løsning som Mac1 på dette. Og jeg tror brukerene til Mac1 er en oppegående gjeng, og de vet hvordan de åpner linker i nye vinduer.

Men jeg er allikevel enig med Snire om at det er mer ryddig at linker åpner seg i nytt vindu/fane. Det er faktisk slik på de fleste nettsider (slik jeg ser det i hvert fall) at linker åpnes i nytt vindu, og deter det jeg er vant til. Det er svært skjelden jeg husker å cmd-klikke på linker her på Mac1 for å åpne dem i ny fane. Men det er selvsagt subjektivt.

Om det blir slik jeg tror, at de fleste nye sider velger å gjøre slik som Mac1 har gjort, vil jeg tro at jeg ombestemmer meg, og foretrekker det slik.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Eksterne linker

Innleggav ak » fre 28.03.2008 15:30

Det handler mest om hvor gjerrig du er på å beholde brukerne på siden. Det burde egentlig være en innstilling i nettleseren om eksterne lenker som standard åpnes i nytt vindu eller ikke. Skulle forundre meg om det ikke allerede finnes en extension for dette.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Eksterne linker

Innleggav kolby » fre 28.03.2008 15:41

Linker som åpnes i nytt vindu er ondt. Om alle nettlesere hadde åpnet slike linker i en ny tab/fane istedenfor, hadde det vært mer akseptabelt. Men å fjerne valgfriheten er bare fryktelig irriterende for en som bruker weben mange timer om dagen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Eksterne linker

Innleggav Jon » tir 01.04.2008 14:48

Her er litt lesestoff om hvorfor det ikke er lurt å åpne lenker i nytt vindu/tab.

http://www.sitepoint.com/article/beware ... new-window
http://diveintoaccessibility.org/day_16 ... ndows.html

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Re: Eksterne linker

Innleggav Snire » tir 01.04.2008 16:42

Har lest litt på de to linkene og nå trykket meg tilbake hit. Og jeg ser det er gode argumenter for å åpne eksterne linker i samme vindu. Dette blir kanske en smakssak og vane etterhvert. Jeg foretrekker eksterne linker i ny fane for da har jeg oversikten over f. eks. flere artikler som de to linkene i posten over. Samtidig som jeg har forumtråden framme.
Men jeg ser jo også en av fordelene vet å åpne i samme vindu, da kan brukerne velge å åpne i fane i stedet hvis de vil.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Eksterne linker

Innleggav TheRealChristoffer » tir 01.04.2008 16:49

Når jeg bruker en bærbar maskin som macbook så er det irriterende tungvindt å måtte høyreklikke hele tiden. JNår jeg leser en nyhet her vil jeg trykke på linken uten å forlate mac1. irriterende. glememr alltid å høyreklikke

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Eksterne linker

Innleggav Jon » tir 01.04.2008 17:09

Høyreklikke? Hold inne "eple" og klikk, og den skal åpnes i ny fane.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]