Ikke fornøyd med min iMac

Problemer med Mac1? Si fra her

Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav nesten_nerd » fre 30.04.2010 18:38

Som eldgammel Pc bruker fikk jeg en Mac for et par år siden.
Dyr var den og flott med 24" skjerm og greier.
Å bruke over 16 tusen kroner på en Mac + noen 1000 på programvare som ikke virker f.eks. Office for Mac med Powerpoint. En må kunne forvente at Powerpointpresentasjoner laget på pc også kan vises perfekt på en Mac med denne programvaren. Neida, det gjør ikke det, altså bortkastet Officepakke til Mac.
Nå har denne makken begynt å streike også. Noen ganger reagerer den ikke når jeg trykker på knappen. Den starter ikke. Dette har jeg løst ved å trekke ut strømkabelen og sette den inn igjen... hmm så lenge dette går ?
Dessuten får jeg ikke ut en helt ny CD engang. Det kommer bare en lyd som om den gjør et desperat forsøk på å sprette ut før den gir opp. Jeg har forsøkt å trykke Esc mens jeg restarter og ingen programmer som har noe med DVD spilleren å gjøre går.
Skal jeg bruke brekkjern ?
Det positive med Mac er at den ser bra ut og jeg kommer raskt på nett, samt at den starter raskt, om den starter ?
Likevel, det blir garantert min første og siste Mac, fordi den har svært store begrensningder i forhold til en Pc, og prisen er skyhøy i forhold til hva du får.
Om noen kan hjelpe meg å få ut denne cd,en og kan fortelle meg hvorfor den ikke alltid starter så blir jeg i det minste i bedre humør ?

På forhånd takk
medlem i 183 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav Anders0077 » fre 30.04.2010 18:55

Kan egentlig ikke hjelpe deg så mye med dine spørsmål.. Har vell heller et spørmål til deg ang pris på denne 24*"

Har du gitt 16.000kr for denne nå? (brukt) synes jeg såfall var styggelig dyrt!



Mvh.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav Gitman » fre 30.04.2010 19:21

@ Andersen007; du har vist ikke lest innlegget godt nok, han sa " for et par år siden".

@nesten_nerd; det virker som du har en mandags maskin, noe som for all del finnes av win maskiner også, i bøtter og spann, kremt. Er det ikke 3 eller 5 års garanti på slik?
Reparering av diskrettigheter kan jo hjelpe, verdt å prøve i allefall, sikkert noen her med andre forslag.
Kjøpte min 24 for et par år siden og fungerer som en kule. Redigerer foto, lager musikk pluss masse annet. Programkompabilitet er jo en annen side. Har ikke office på min maskin.
medlem i 230 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav mtw » fre 30.04.2010 19:40

Prøv å holde inne (venstre) mustast når du starter opp og se om den spytter ut cden (med mindre den har satt seg helt fast)

Ellers..mulig det er en mandagsmaskin, men en reinstallering (av OS) kan kanskje hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav Anders0077 » fre 30.04.2010 20:25

se der ja, er fredags pilsen man får skylde på da x )

Bra du rettet meg!

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav darkfame » fre 30.04.2010 23:25

@nesten_nerd: Jeg tror du har misforstått. Dette forumet er ikke klagemuren i jerusalem :P
medlem i 171 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav nesten_nerd » lør 01.05.2010 17:24

Hei

Takk for svarene.

Kanskje en mandagsmaskin jeg har selv om den ble kjøpt på en lørdag ?
Cd en ploppa ut til slutt og maskinen starter som regel, men får nok levere den inn til rep.
Klagemuren i Jerusalem har jeg ikke besøkt og blir heller aldri aktuelt, men det må være mulig å klage i dette forumet også og ikke bare rose en Mac opp i himmelen.
Grunnen til at jeg kjøpte en Mac var at jeg ønsket en mer problemfri datamaskin der jeg slapp å tenke så mye på virus etc. og at jeg også fikk mer tid til å jobbe foran skjermen i stedet for å løse alle mulige problemer som du får med Windows uansett versjon.
Det har min Mac innfridd stort sett.
Dessuten er min Mac flott å se på, noe som også bidro til at den ble kjøpt.
Til å surfe på nettet er den glimrende, men til for eksempel videoredigering er den helt ubrukelig i forhold til de krav jeg har. Bilderedigering er den ok.
Uansett er programutvalget magert i forhold til en Pc, og derfor brukes fortsatt Pc til musikk, video og bilderedigering samt andre oppgaver.
Min mening er at en Mac er kjempestilig, men ikke kan måle seg med en Pc som har uendelig flere programmer og da spesielt gode gratisprogrammer.
Og har du uendelig flere programmer, så har du selvfølgelig også uendelig flere muligheter.
Nå har jeg egentlig i både pose og sekk siden jeg har flere pc er og en Mac.
Skal jeg på nettet er Mac førstevalget, mens pc brukes til alt annet.
Etter min mening får du lite for pengene når du kjøper en Mac.
Og hvorfor leveres en så elendig mus sammen med en iMac ?
Den kastet jeg i bosset.
Det jeg irriterer meg over nå, er hvor mye pc jeg ville fått for alle de pengene jeg har brukt på denne Mac maskinen + all programvaren.

Takk
medlem i 183 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav oghp » lør 01.05.2010 17:38

åhoi!

Kunne du beskrive litt mere med hvorfor den ikke holder til videoredigering og er ok til bilde? Lurer av nysgjerrighet:)

Det er alltid kjedelig med problemer..

-hp
medlem i 173 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav Larsaronen » lør 01.05.2010 17:43

Hvilket programmer er det du ikke har til mac?

Jeg startet med windows instalert ved siden av OS X fordi jeg var redd det var programmer jeg brukte på min gamle pc som jeg ikke fant til os x, men det tok ikke lang tid før jeg slettet hele windows..
Jeg har bedre og flere billigere, og gratis versjoner av windows programmene. Dessuten har jeg flere osx program som er overlegende windows alternativene.
Jeg lurer på hvilke krav du har til video redigering som gjør den ubrukelig?

List opp programmer du mangler så skal vi nok hjelpe deg med å finne...
medlem i 203 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav Gitman » lør 01.05.2010 19:23

Saken her er at trådstarter kjenner, har alltid jobbet med og vet alt om widows. Mac er ukjent territorium, og når han attpåtil får en maskin som streiker er det ikke rart han miser trua. I tillegg har han tatt med seg den gamle PC innstillinga m.h.t. software og det hjelper jo stort ;) Jeg opplevde det samme da jeg gikk fra Amiga til PC i sin tid (1995), og jeg klarte ALDRI å like windows. Jeg prøvde i 5 år da jeg tok skrittet over til Mac og alt ble riktig, for meg.
Det er absolutt lov til å klage her, (og vi vil se mye mer av det etter som flere koverterer), dermed kan vi kanskje hjelpe med å snu en "uklok" investering til noe som kanskje ikke var så dumt likevel.
Så kom igjen, hjelp karen og slutt med fanboy kommentarer.
medlem i 230 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav nesten_nerd » lør 01.05.2010 19:29

Ja f.eks.
iMovie kan ikke brukes på alle videoformat og et nylig Sony videokamera virker ikke sammen med Mac. På pc en har jeg ingen problemer.
Konvertering fra et videoformat til et annet resulterte i at lyden forsvant.
medlem i 183 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav kkanst » lør 01.05.2010 20:43

nesten_nerd skrev:Hei

Takk for svarene.

Kanskje en mandagsmaskin jeg har selv om den ble kjøpt på en lørdag ?
Cd en ploppa ut til slutt og maskinen starter som regel, men får nok levere den inn til rep.
Klagemuren i Jerusalem har jeg ikke besøkt og blir heller aldri aktuelt, men det må være mulig å klage i dette forumet også og ikke bare rose en Mac opp i himmelen.
Grunnen til at jeg kjøpte en Mac var at jeg ønsket en mer problemfri datamaskin der jeg slapp å tenke så mye på virus etc. og at jeg også fikk mer tid til å jobbe foran skjermen i stedet for å løse alle mulige problemer som du får med Windows uansett versjon.
Det har min Mac innfridd stort sett.
Dessuten er min Mac flott å se på, noe som også bidro til at den ble kjøpt.
Til å surfe på nettet er den glimrende, men til for eksempel videoredigering er den helt ubrukelig i forhold til de krav jeg har. Bilderedigering er den ok.
Uansett er programutvalget magert i forhold til en Pc, og derfor brukes fortsatt Pc til musikk, video og bilderedigering samt andre oppgaver.
Min mening er at en Mac er kjempestilig, men ikke kan måle seg med en Pc som har uendelig flere programmer og da spesielt gode gratisprogrammer.
Og har du uendelig flere programmer, så har du selvfølgelig også uendelig flere muligheter.
Nå har jeg egentlig i både pose og sekk siden jeg har flere pc er og en Mac.
Skal jeg på nettet er Mac førstevalget, mens pc brukes til alt annet.
Etter min mening får du lite for pengene når du kjøper en Mac.
Og hvorfor leveres en så elendig mus sammen med en iMac ?
Den kastet jeg i bosset.
Det jeg irriterer meg over nå, er hvor mye pc jeg ville fått for alle de pengene jeg har brukt på denne Mac maskinen + all programvaren.

Takk


Sikker på at det er en Mac du har kjøpt? Ja, det var en latterlig ting å si. Og det var også meningen. Jeg opplever ikke Mac slik som du gjør. Og stiller meg ganske uforstående til dine erfaringer. Men det kan være at du har vært uheldig med maskinen din, og at det er noe som lager flaskehals i systemet ditt.

Sitter selv på en Mac Pro Nehalem, og det er verdens mest stabile maskin..

Prøvd å kjøre gjennom Onyx (et program) for å se om det kan friske opp maskinen din?
medlem i 171 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav nesten_nerd » lør 01.05.2010 21:16

Du må lese hva jeg skriver.
Jeg er helt enig i at Mac er en stabil maskin med unntak av at jeg ikke fikk ut cd og noen ganger ikke får start på den.
En opplever ikke slike problemer som med Windows som egentlig er et makkverk av et operativsystem som er uferdig ustabilt og fult av sikkerhetshull.
Men mitt poeng er at Mac ikke er verd prisen fordi du ikke har de samme mulighetene som med en pc.
En negativ ting til med Mac er at du må formatere en ekstern hardddisk med Fat.
Fat ble brukt i steinalderen.
Du har f.eks. begrensninger når det gjelder filstørrelse.
Uansett så er det et spørsmål om hva du skal bruke en datamaskin til og hva du vil betale som må være avgjørende for det valget du tar.
Personlig kan jeg klare meg uten en Mac, men ikke uten en Pc. Det gjelder for meg og mine behov, men bevis at jeg tar feil ?
Pc en brukes til å ta opp tv programmer og finner ikke samme muligheter til det med en Mac.
medlem i 183 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav runi » lør 01.05.2010 21:29

Hm. Jeg har motsatt opplevelse av deg. Jeg bruker datamaskinen i arbeidet mitt som forsker. Ingen av de programmene jeg hadde på pc'en var vanskelige å finne fullgode erstatninger til. Min MBP holder seg så godt at jeg innerst inne skulle ønske den snart kibba, for da kunne jeg kjøpt en av de nye som jeg nå har lyst på (men ikke kan forsvare).

Fotoredigering og billedbehandling - virker rart at dette ikke skulle fungere på en mac, tatt i betraktning at svært mange innen visuelle kreative yrker sverger til OSX.

Pris. Du får det du betaler for. De high-end pc'ene jeg har hatt varer stort sett i et par år, og om det er sånn at et betaler et par tusen ekstra, så kan en trekke fra all frustrasjonen forbundet med virus, krasj, programvareoppdateringshelvetet og klistremerkedekkede maskiner som ser ut ser ut som de hører hjemme i østeuropeiske B-filmer.

Men. Når det er sagt. Hvorfor skal vi prøve å overbevise deg? Får ingen følger for noen andre enn deg selv om du bytter tilbake til en windowsmaskin. :bitchin:
medlem i 194 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav kkanst » lør 01.05.2010 21:46

Kanskje Mac rett og slett ikke er for deg, trådstarter. Derfor det fins alternativer.

Jeg har nylig gått fra Windows til Mac, og kan ikke helt skjønne at du skal plages slik som du gjør.

.-)

Windows funker det og, du har jo mulighet til å bruke begge.
medlem i 171 måneder
 

Neste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron