Ikke fornøyd med min iMac

Problemer med Mac1? Si fra her

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav winkler » lør 01.05.2010 22:19

nesten_nerd skrev:En negativ ting til med Mac er at du må formatere en ekstern hardddisk med Fat. Fat ble brukt i steinalderen. Du har f.eks. begrensninger når det gjelder filstørrelse.

Dette forstår jeg ikke helt, jeg har mange eksterne harddisker og INGEN av de er formatert med FAT. Jeg formaterer med HFS+. Det finnes også gratis løsninger som gjør at du kan formatere den med NTFS eller NTFS compressed dersom dette er ønskelig...

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav darkfame » lør 01.05.2010 22:23

Jeg forstår ikke at dere ønsker å bruke noe tid på trådstarter. Ut ifra innstillingene han viser er han overhodet ikke interessert i å finne løsninger eller å få fikset problemene sine.
medlem i 171 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav nesten_nerd » lør 01.05.2010 22:37

Hei

Alle pc er har jeg bygget selv og dermed fått slik jeg vil ha de.
Ingen cpu eller hovedkort har til nå røket.
Den eldste er 11 år . Til nå har jeg skiftet skjermkort, strømforsyninger og en harddisk.
Det er også en stor fordel med pc at det er enkelt å skifte forskjellige deler selv.
At dine pc er stort sett varer i et par år virker rart. Bruker du de som hådballer eller har du bare ekstremt uflaks ?
Varer de bare i 2 år så dekkes det uansett på garantien siden du har 5års reklamasjonsrett, om du ikke da bruker de som håndball.
Macen er ok til bilderedigering men foretrekker pc fordi programutvalget er mye større.

8-)
medlem i 184 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav Hubro » lør 01.05.2010 22:43

nesten_nerd skrev:Ja f.eks.
iMovie kan ikke brukes på alle videoformat og et nylig Sony videokamera virker ikke sammen med Mac. På pc en har jeg ingen problemer.
Konvertering fra et videoformat til et annet resulterte i at lyden forsvant.

Dette er kanskje bortkastet, du får jo mene hva du vil, men jeg er fullstendig uenig i det meste du skriver. Min opplevelse er stikk motsatt. Jeg arbeider daglig på PC, men må si når jeg kommer hjem og får satt meg på Mac'n blir alt så mye bedre.

Du nevner iMovie. Hvilke programmer henviser du til som følger med en PC som fungerer med ALLE kameraer? I Windows verden må du som oftes installere kameraprodusentens elendige medfølgende redigeringsprogram. Alternativt kan du kjøpe deg et bedre program som også alltid har sine kompabilitetsutfordringer.

Du nevner konvertering hvor lyden ikke kommer med. Kjenner innlegget dit fra tidligere i kveld, og da snakker vi om et gratis program som ikke virket tilfredstillende ved konvertering til avi. Det kan du vel ikke klandre Apple og Mac for.

Jeg er overbevist om at noe av ditt problem er at du ikke legger windows helt fra deg, og "konvertere" ordentlig til Mac. Det finnes enorme mengder med gratis programmer som stort sett hjelper deg med det du måtte trenge. Det finnes enorme mengder med programmer å kjøpe som gjør det samme og som muligens er noe bedre. Selv har jeg levd lykkelig med stortsett kun gartisprogrammer som NeoOffice, AppCleaner, Onyx, Mpeg Streamclip, iBackUp med mange flere uten noe form for problemer. Min iMac bare fungerer og fungere, og det er alltid en stor fornøyelse å arbeide med den.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav nesten_nerd » lør 01.05.2010 23:03

Hei

Jeg bruker flere programmer til videoredigering på pc og av de gratis kan jeg for eksempel nevne Magix Movie – Ulead Video Studie eller Windows Movie Maker.
Har du et tips om flere gratisprogrammer til Mac som er beregnet til videoredigering ?
Kanskje jeg forandrer mening ?
Du har sikkert litt rett i at jeg ikke konverterer helt til Mac, men da må det virkelig finnes flere gode programmer enn iMovie og iPhoto og de må være gratis.

posting.php?mode=smilies&f=112#
medlem i 184 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav Hubro » lør 01.05.2010 23:18

Nei, jeg vet ikke om andre gratis programmer som er bedre enn iMovie. Personlig er jeg kjempe fornøyd med iMovie. Har forsøkt litt med videoredigering før uten hell, men når jeg fikk Mac tok i bruk iMovie har videoredigering omsider blitt morsomt og enkelt, og faktisk noe jeg gidder å gjøre. Bedre "gratisprogram" tviler jeg på finnes.

Du nevner Magix Movie - det er jo ikke gratis. Støtter det ALLE videokameraer, da (noe som virket som din kritikk av Mac)? Det at iMovie ikke støtter alle kameraer er ikke Apple som står bak. Det er kameraprodusentene som først og fremst må påse at kameraene deres støttes av den programvaren som funnes der ute. Og så nevner du W Movie Maker: Du kan ikke mene at det kan sammenlignes med iMovie - for da tror jeg ikke du har gitt iMovie en sjanse

iPhoto er også et bra program, men her finnes gratisprogrammet Picasa for de som ønsker et alternativ.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav nesten_nerd » søn 02.05.2010 0:13

De tre var bare eksempler på gratis videoredigeringsprogrammer til pc.
For mer avansert bilderedigering er ikke Picasa eller iPhoto godt nok for mitt vedkommende.
medlem i 184 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav svar » søn 02.05.2010 0:54

Det mest avanserte fotoprogrammet som koster 0kr, blir vell Gimp.
Kommer ihvertfall ikke på andre som er gratis enn de som alerede er nevnt.
Du skriver foresten lite om hva du savner i iPhoto.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav db » søn 02.05.2010 0:55

Kan du definere "avansert bilderedigering"?
http://www.gimp.org/
medlem i 180 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav AreKrishna » søn 02.05.2010 1:00

nesten_nerd skrev:De tre var bare eksempler på gratis videoredigeringsprogrammer til pc.
For mer avansert bilderedigering er ikke Picasa eller iPhoto godt nok for mitt vedkommende.


Hvis du trenger noe mer avansert enn iMovie'09 så prøv Final Cut Pro

Men hvis problemet bare var konvertering av video-filformater så finnes det mange (gratis) programmer som gjør det for deg. Vanskelig å si siden du ikke har fortalt oss hva slags format du skal konvertere FRA.

Selv har jeg brukt MPEG Streamclip og det konverterer mellom en mengde formater.

Nei, for bilderedigering er det selvfølgelig bare PhotoShop som er bra nok. Og det er jo svinedyrt


- for dem som betaler for programvare. Det har jeg selv aldri gjort...
;)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav slogmo » søn 02.05.2010 2:22

Oi. Her var det mye "frustrasjon" på alle kanter.

Til trådstarter.
Jeg skjønner frustrasjonen din. Og jeg respekterer dine meninger.
Selv har jeg hatt en del stunder da jeg synes ting er frustrerende med OSX.
Men jeg ender som regel opp med å finne en løsning på det jeg eventuelt sliter med.
Enten ved å Google, eller lete her inne på forumet.

For å svare på en del av de tingene du nevner:
Videoredigering i iMovie har sine begrensninger. Mpeg2 kan man f.eks glemme.
Format som ikke er støttet kan konverteres, enten via gratis software eller ved å betale for egnet software.
Hvis man har behov for litt mere avanserte videoredigeringsprogrammer så er Final Cut Express et bra alternativ.
Det er ikke gratis, men ikke styggdyrt heller.
Final Cut Pro er et enda bedre alternativ, og støtter vel flere formater også.
Samt at det finnes masse andre alternativer der ute. Men få gode programmer er gratis, det gjelder både Windows og OSX.

Bildebehandling har også sine utfordringer.
Picasa og iPhoto duger for den vanlige mannen i gata.
Trenger man noe mere avansert finnes Gimp og f.eks Pixelmator.
Gimp er gratis, Pixelmator koster $49 (minus evt rabattkode).
Photoshop er vel kongen på haugen, evt Apperture. Men begge koster en del.

Eksterne harddisker trenger ikke formatteres i FAT32.
Om du skal benytte disken både for Windows og OSX så kan FAT32 være et alternativ.
Men man kan og formatter disken i HFS+ (full støtte for OSX) og installere f.eks Macdrive i Windows for å kunne bruke disken der.
Evt formattere disken med NTFS (full støtte for Windows) og installere f.eks NTFS-3G for å kunne skrive til disken. (OSX kan lese fra NTFS-disker).
Her må man velge hva som fungerer best for sitt bruk.
Selv kjører jeg flere partisjoner, både NTFS, HFS+ og FAT32 på min eksterne disk. Og bruker partisjonene etter hva som passer best.

Å bruke en Mac som PVR er fullt mulig. Elgato har mange fine duppedingser for å kunne ta inn analoge signaler eller TV-signaler og med rette softwaren så får man samme mulighet i OSX som på en Windowsmaskin.

Apple sine maskiner er veldig godt egnet for folk som er lite interessert i data utenom det som skjer på selve skjermen.
Vanlige menn og kvinner som bare vil ha en boks de kan slå på, og så virker det.
Ulempen med f.eks iMac er at den dagen noe går galt, så er man helt uten maskin.
Men for noen så er dette helt naturlig. Hadde de kjøpt en Dell, og noe røyk på den så ville de ikke fikset det selv, men levert den inn på service.

For de som "bor" inni boksen (slik som meg) så er en selvbygd PC eller ferdigbygd PC det som er tingen.
Man kan lett skifte komponenter selv, og da snakker jeg ikke bare om RAM og harddisk.
Ryker DVD-ROM'en på min maskin, så koster en ny en rundt 200 kr og jeg bytter den lett på under 10 minutter.
Men de fleste er ikke geeks som driver med slikt. Det får man bare innse og respektere.
Man velger selv det som man føler er best egnet for sitt bruk.
Hadde jeg ikke hatt OSX på denne selvbygde PC'en så er det ikke sikkert jeg hadde begynt å bruke OSX.
En iMac kommer nok aldri innenfor husdøra her, fordi den er lite egnet for mitt behov.
Men om mine foreldre skulle kjøpt en stasjonær maskin ville jeg glatt anbefalt de en iMac eller en Mac Mini.
Rett og slett fordi de ikke er spesielt datakyndige, og jeg vet at OSX er veldig godt egnet for brukere med lite erfaring med datamaskiner.
Det er og egnet for brukere med masse erfaring, bare så det er nevnt.

Ønsker deg lykke til med iMac'en. Jeg vil tru at en ny superdrive er det som skal til for å eliminiere problemet du opplever med maskinens hardware.
De andre tingene er noe som du selv må finne ut av. Dvs finne software som fyller dine behov.
I verste fall kan du jo kjøre Windows på maskinen, og bruke de programmene du er vant med fra før av. :)

Til flere andre:
Chill. Det må da være lov for folk å komme inn her og være kritisk til Apple-produkter.
Om dere mener trådstarter "tar feil" så er det jo lov til å diskutere i en god tone, og ikke angripe med "klørne ute"?
Det er mye bedre å høre hva vedkommende er misfornøyd med, og så komme med verdifull input som vedkommende kan ta til seg.

God helg!

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav nesten_nerd » søn 02.05.2010 12:08

Hei Slogmo

Og tusen takk.
Endelig en som har peiling.
Jeg bor også inne i boksen og bygger mine pc er selv.
Vi er mye på bølgelengde her og til mer avansert bilderedigering bruker jeg Photoshop.
iPhoto er helt greit det til mer vanlige ting, men jeg bruker til vanlig 4 forskjellige programmer, alt etter hva jeg skal gjøre med bildene. Å velge det programmet som utfører oppgaven best eller enklest er å foretrekke.
Midt i blinken. Ja, jeg skal bruke disken til å overføre data fra pc til mac og omvendt, og ditt forslag til løsning var lurt.
Som jeg også hevder har iMovie sine begrensninger og fordi den ikke godtar alle formater må en konvertere. Å konvertere en stor videofil tar tid, ja for mye tid. Derfor etterlyser jeg alternative programmer til Mac som kan redigere andre formater slik jeg har på pc.
Ellers er vi mye enige her.
Mac er bra for de som vil ha en maskin som virker og ikke har for store krav til fleksibilitet.
Jeg kan forstå at noen blir provosert av mitt innlegg.
Tenk en idiot og tulling som våger å kritisere deres elskede Mac.
For meg er altså kombinasjonen Mac og Pc perfekt, men en Mac kan ikke erstatte en Pc.
Derimot kan jeg klar meg uten en Mac.
Likevel er det en glede å sette seg foran min Mac og surfe på nettet uten å slippe å få opp en eller annen feilmelding som for eksempel ”Internet Explorer har oppdaget en uopprettelig feil og må lukkes” . og for ikke å snakke om en advarsel fra antivirusprogrammet på pc en.
Er ikke her for å slakte Apple og Mac, men påpeke at de ikke er perfekte og dessuten få hjelp til problemløsning.

Fortsatt God helg
medlem i 184 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav svar » søn 02.05.2010 12:30

Det er en ærlig sak at osx ikke kan erstatte alt for deg.
Selv har jeg klart meg fint uten windows i 3-4år nå, absolutt ikke noe jeg kan kjøre på windows som jeg ikke kan med osx av det jeg gjør.

"For de som ikke stiller store krav til fleksibilitet"??
Skulle likt og vist hva du legger i det.
Jeg har ihvertfall ikke noe problemer med fleksibilitet her, men kommer jo litt ann på hva man mener med det.

OSX, windows, linux, you name it, er ikke perfekt, ingen OS er.

Det er jo litt komisk at du snakker så negativt om programmer som tydeligvis ikke passer til ditt bruk overhodet.

Driver selv med bilder, og Aperture dekker de fleste behov.
Det som Aperture ikke fikser selv, har man eks plugins fra Niksoftware og Onone til.

For meg er Photoshop en plugin til Aperture, men kunne godt tenkt meg at det fantes gode alternativer når det kommer til å arbeide med lag.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav nesten_nerd » søn 02.05.2010 13:44

Hei

Vet ikke hvor mye erfaring du har med pc, men for meg virker det som at flere av de som uttaler seg på forumet har for lite pc erfaring. Og at de derfor mener at en Mac klarer alt det en pc gjør og nesten mer.
I et forsøk på å skape balanse i regnskapet ber jeg tydligvis om krig.
Med store krav til fleksibilitet inngår muligheten til å raskt skifte ut en harddisk eller sette inn flere. Hvor mange kan en sette inn i en Mac?
Og hva med muligheten til å spille de mest populære spillene på en Mac ?
Om jeg kastet ut alle pc er og erstattet de med Mac maskiner ville jeg som far blitt svært upopulær, siden ungene da ikke lenger kunne spille disse spillene.
At ingen OS er perfekte er så klart riktig.
Programmer som iMovie og iPhoto ser jeg ikke på som dårlige, men de alene dekker ikke mine behov.
Det må være mulig i dette forumet å komme med negative innspill om Mac også, men først og fremst ønsker jeg hjelp til problemløsning i forhold til Mac.
medlem i 184 måneder
 

Re: Ikke fornøyd med min iMac

Innleggav runi » søn 02.05.2010 13:59

Hva er da problemet? Hvis du allerede har en haug med windowsmaskiner som dekker definerte behov? Som sagt. Jeg tror ingen her inne blir plaga av at du har disse? Men jeg må innrømme at den generelle interesse for slike betraktninger i et OSX-forum er relativt laber. :rolls eyes:

Jeg tror ikke at nettforumet til frikirka (hvis noe slikt eksisterer), hadde vært interessert i mine meninger om deres livvsyn. Og som humanetiker, er jeg ikke særlig interessert i å røre med mine pinner i den tua. Men det kan godt være de hadde kommet med fornuftige innspill dersom jeg spurte på en ordentlig måte. :bitchin:

Ellers vil du tydeligvis ikke akseptere Final Cut Pro, aperture og photoshop som alternativer til iPhoto og iMovie. Forøvrig, du kan sette ganske mange harddisker inn i en MacPro.
medlem i 195 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]