Fuktskader og eplehuset

Problemer med Mac1? Si fra her

Fuktskader og eplehuset

Innleggav Eddialism » lør 11.06.2011 4:27

Jeg satt hjemme med noen venner en kveld. drakk noen øl og spiste taco.
Jeg brukte mbp min som jeg hadde kjøpt på eplehuset i år januar. Jeg tenkte jeg skulle oppgradere fra mb til mbp.. Men så, tilbake til denne kvelden. Jeg brukte macen min som musikkspiller, og det var meg og damen min som tok oss av musikken. Macen viste meg at "no er det lite strøm igjen, så hiv på en lader". Dette glemte jeg selvfølgelig etter noen sekunder for å finne en gammel god sang. Da bare gikk den av. Når jeg slo den på så ville den ikke på selv når den hadde ladet i et kvarte+.
Jeg løp til eplehuset dagen etter for at de skulle se hva som skjedde.
Etter noen dager ringer de og sier at jeg må punge ut med 10000.- + 600.- for å ha sett den. De 10000.- er for fuktskader. Jeg ble rasende for dette hadde jeg jo ikke forventet av en 4mnd gammel mac. Jeg er 110% sikker på at ingen væske ble sølt på den. Ikke av meg, og ikke av kjæresten min. Det merkeligste er at, om det er fuktskader, så går den av uansett, ikke nødvendigvis bare når den er tom for strøm.. Noen som kan hjelpe meg? opplevd lignende?
medlem i 154 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav nicho » lør 11.06.2011 11:13

Leser du litt her på forumet så ser du flere hendlser lik din.
Fukskade er noe dritt, og det ødelegger elektronikken. Ikke nødvendigvis med en gang, men over tid. Fukskade er så vidt meg bekjent ikke noe som Apple har forårsaket selv, men "din" skyld som bruker.

Be om å få fotobevis på at den er fuktskadet, så får du se det ann videre. Apple vil nok si at all garanti bortfaller siden den er fuktskadet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav Haakon » lør 11.06.2011 11:43

Men feil skjer, ref. en artikkel om "fuktskadet" iPhone i VG i går(?). Da de ba om bildedokumentasjon viste det seg at den ikke var fuktskadet allikevel...
Du må be om dokumentasjon.
medlem i 238 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav Eddialism » søn 12.06.2011 0:21

ja jeg leste faktisk den artikkelen, og den ga meg faktisk litt håp!

Jeg ringte til forbrukerombudet, som ba meg om å be eplehuset sende meg bilder av maskinen. De sa at om eplehuset ikke sendte meg bilder, måtte jeg kontakte de.
Dette gjorde de. Jeg fikk bildene, og jeg sendte de videre til en twitrer som er en mac-entusiast. Han sa han ikke kunne tyde, eller si noe om dette, fordi bildene ikke var høyoppløselige nok til at han kunne si noe.. Burde jeg kontakte eplehuset igjen og kreve bedre bilder? bør jeg kontakte forbrukerombudet igjen? de er vel ikke så tekniske av seg der..eller er de?

Takk for svar forresten!
medlem i 154 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav DeeWox » søn 12.06.2011 0:29

Kor stor oppløysing var det på bileta?
medlem i 190 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav BAM1982 » søn 12.06.2011 1:02

Det er vel endel regler som gjelder spesielt innenfor de første 6 månedene av forbrukerkjøpsloven, nå skal jeg ikke være helt bastant på dette, men jeg er rimelig sikker på at det er slik, og dette bør du absolutt sjekke opp med forbrukerombudet.

Jeg mener og huske at dersom butikken ikke kan bevise at det er du som har handlet uaktsomt, og dermed fått fukt i macen din, så må de anse feilen/fuktskaden som en feil som var i macen fra leverandør. Det hjelper lite at de bare kan bevise at det er fukt der, de må faktisk bevise at det er du som har forårsaket det.

Høres jo i utgangspunktet litt snodig ut, men jeg mener å ha lest flere artikler der dette har vært nevnt. Uansett greit å sjekke opp.
medlem i 203 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav slogmo » søn 12.06.2011 12:50

BAM1982 skrev:Det hjelper lite at de bare kan bevise at det er fukt der, de må faktisk bevise at det er du som har forårsaket det.

Seriøst? Mener du at selv om det er påvist fuktskade i et produkt så må verksted/produsent bevise at det er brukeren selv som har påført fuktskaden?
Hvor sannsynlig tror du det er at maskinen/telefonen/dingsen ble solgt med fuktskade? :rolls eyes:

Dessuten. Man trenger ikke søle noe væske på elektronikkprodukter for at det skal bli fuktskade.
Kondens er en sannsynlig måte å få det på.
Tar man f.eks en laptop inn fra kuldegrader (f.eks ligget i bilen over natten) for så å slå den på med en gang man tar den inn, så vil det oppstå kondens i maskinen.
Man skal helst la laptopen ligge i romtemperatur i noen timer før den slåes på.
Da begrenser man sterkt dannelsen av kondens.

Her er et bilde av elektronikken i en vanlig trådløs ruter.
Ser du i den store røde ringen så ser man fuktskade på chipen.
Ser du i den lille røde ringen så ser man hvordan chipen skal se ut, uten fuktskade.
Bilde
Hva har skjedd med denne ruteren?
Den lå i firmabilen min gjennom vinteren.
Konstant skifte mellom kaldt og varmt har ført til dannelse av kondens.
Kondens = vann/fukt.
Loddepunktene reagerer med vannet, og irrer. Det får ting til å slutte å virke.
Ser man i manualen til ruteren så sier produsenten at den kan oppbevares/brukes i temperaturer mellom 0°C og 45°C.
Hvorfor det? Fordi temperaturer under 0°C vil gjøre at det dannes kondens.
Eneste måten å unngå dannelse av kondens er å la elektronikken være i et vakum.
Men da vil ikke ruteren koste "bare" 300 kroner, for da snakker vi om NASA-type innpakning.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav BAM1982 » søn 12.06.2011 17:45

slogmo skrev:
BAM1982 skrev:Det hjelper lite at de bare kan bevise at det er fukt der, de må faktisk bevise at det er du som har forårsaket det.

Seriøst? Mener du at selv om det er påvist fuktskade i et produkt så må verksted/produsent bevise at det er brukeren selv som har påført fuktskaden?
Hvor sannsynlig tror du det er at maskinen/telefonen/dingsen ble solgt med fuktskade? :rolls eyes:


Lite sannsynlig, men så skal jo varen fraktes, oppbevares og innom både det ene og det andre leddet før den er framme. Og jeg har aldri sagt at det er sånn det er, det var bare noe jeg har lest en gang. Hvorfor i alle dager stiller du spørsmålstegn ved dette uten at du gidder å sjekke det ut? Det eneste du får ut av denne delen av innlegget er jo å framstille deg selv som en mindre sympatisk person.

Og når jeg først var igang så fant jeg like godt fram forbrukerkjøpsloven, og gjett hva det står der?

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel
Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.
Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.
Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side.
Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36 (ikr. 1 jan 2008 iflg. res. 15 juni 2007 nr. 630).

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html#18

Nå er det jo en kjent sak at det er til tider er vanskelig å få Apple til å akseptere den norske forbrukerkjøpsloven, og akkurat fuktskader er vel enda vanskeligere, men det forandrer ikke det faktum at man kan kjempe sin sak med forbrukerkjøpsloven i ryggen, selv ved fuktskader, og spesielt innen de 6 første månedene etter kjøp.

Lykke til til trådstarter.

Edit: utfyllende informasjon.
Sist endret av BAM1982 den søn 12.06.2011 18:02, endret 1 gang
medlem i 203 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav Fluffy » søn 12.06.2011 17:56

BAM1982 skrev:to minutter tok det meg å finne dette, hvor lang tid brukte du på å skrive innlegget ditt?


Det faktum at maskinen har virket siden januar, tyder jo på at maskinen er solgt "uten mangler"...
medlem i 207 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav BAM1982 » søn 12.06.2011 18:06

Det tyder på det ja, men det er jo ofte sånn med fuktskader at det gjerne tar lang tid før symptomene begynner å vise seg, om det kan ta 4 måneder er jeg usikker på. Men det kan vel uansett være greit for trådstarter å være klar over de faktiske forholdene i forbrukerkjøpsloven.
Sist endret av svar den man 13.06.2011 4:55, endret 1 gang
Grunn: §2,8 Unødvendig bruk av sitering.
medlem i 203 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav Eddialism » man 13.06.2011 2:39

Tusen takk for alle svarene folkens. Nå fikk jeg håpet tilbake igjen og ringer forbrukerombudet på tirsdag! ( da det er pinse og jeg ikke kan gjøre det imorgen :S )

Jeg kan jo kanskje legge ut bildene jeg fikk fra eplehuset her eller? så kan dere se?
god eller dårlig ide?

-Eddi
medlem i 154 måneder
 

Re: Fuktskader og eplehuset

Innleggav M@artin » tor 19.01.2012 17:59

Hei Eddialism,

Jeg har kommet opp i samme problem som du hadde på macen, hva ble utfallet av denne saken?
medlem i 147 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]