iClue - Clue-ordbøker på OS X

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Innleggav Rory » man 28.05.2007 16:08

Skal bare melde ifra at jeg har samme problem som skrammy. Funka første gangen, og nå avslutter den før jeg får åpna.
MPB(intel) 10.4.9

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav hsorbo » man 28.05.2007 16:10

Rory, versjon 0.4?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav hsorbo » man 28.05.2007 16:59

termserv skrev:Et tips til forbedring:

Mulighet for å trykke Tab for å bytte mellom ordbøkene, så slipper man å bruke musen for å bytte fra select-listen!

Ellers genialt program :D


Slapp just 0.5 som støtter det. Jeg vet at tab er standarden i clue på windows, men det er ikke så veldig osx-aktig. Hurtigtasten er derfor ?N, mulig den bør være noe annet.

- Håvard

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Jon » man 28.05.2007 17:08

Godt jobba!

Ang. hurtigtasten, så er jeg uenig. Tab brukes i alle os til å bytte mellom knapper, felt, etc. m.m – eple + n er derimot for å opprette noe nytt, så jeg syns tab passer bedre. tab for å bytte fremover, shift + tab for å bytte bakover.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav hsorbo » man 28.05.2007 17:17

ja, er enig i at eple + n er dårlig, hurtigtast, kom ikke på noe bedre. Kanskje eple + og eple - for forrige og neste. Jeg er ikke enig i at tab er bra, siden den, som du sier, er bergenet på å bytte mellom komponenter og ikke på å forandre innhold av komponentene. Det har seg også slik at så og si alle hurtigtaster i vanlige programmer begynner med eple og eple+tab er reservert.

Det står faktisk i apples HIG:
"Use the Command key as the main modifier key for keyboard equivalents. For a command that complements another more common command, you can add Shift."

Noen forslag?

- Håvard

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav gNusMas » man 28.05.2007 17:52

Synest det skal vær ein hurtigtast som er hurtig, dvs enkelt kan brukast med venstre hand. Eple + og eple - ville vært for tungvindt, må jo bruka fleire hender for det ;) Kva med shift a og shift s eller noko?

Ellers et kjempe program! 8-)
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Jon » man 28.05.2007 17:52

Eple + 1 2 3 4 5 etc. for de ulike orbøkene, på den måten kan man bytte kjapt.

Eple + pil høyre/venstre (evnt. opp/ned)?

Page up/down?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav TDSzevz » man 28.05.2007 17:53

Hva med Eple+<, det er vel standard for å bla mellom vinduer i program.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav hsorbo » man 28.05.2007 18:45

eple + pil opp og ned kan kanskje gå. Og ja, jeg liker den med 1 2 3 4 5.... men den blir jo individuell siden folk har forskjellige ordbøker, men skal se på det.

eple + pil høyre og venstre er brukt til å hoppe til begynnelsen/slutten av linja du er på, så det er ikke så smart å bruke tror jeg.

TDSzev: Jeg vil helst ikke bruke en hurtigtast som folk assosierer med en annen handling.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » man 28.05.2007 18:48

Hva med at man kan sette sin egen snarvei? Uansett hvilken snarvei du velger er det sikkert noen der ute som bruker akkurat den. Men jeg har null peiling på programmering, så hvor komplisert det er vet jeg ikke. Bare lufter en idé.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav fredrikhl » man 28.05.2007 19:10

Requests/forslag:

(1) iClue husker hvilken ordbok som sist ble brukt, og velger denne når programmet starter opp igjen.

(2) Sett at jeg har seks ordbøker; norsk<>fransk, norsk<>engelsk og norsk<>tysk. Dersom jeg trenger norsk<>tysk, trenger jeg mest sannsynlig ordbøkene norsk<>tysk og bare norsk<>tysk i en tid fremover. Da hadde det vært praktisk å kunne "disable" resten av ordbøkene på ett vis, siden man ikke har noe interesse av disse for øyeblikket. Alternativt at man velger fra en liste hvilke ordbøker man vil bruke, og åpner disse ordbøkene i en tab-visning elns- Dette gir også mer mening til hurtigtasten tab eller cmd + left/right.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Nicon » tir 05.06.2007 12:25

Litt offtopic, men velger å poste allikevell:

For de av dere som er på jakt etter en gratis tysk-norsk ordliste kan denne brukes:
http://www.heinzelnisse.info/no/download

Funker veldig godt.

Grunnen til at jeg legger den under denne tråden,er at kanskje utvikler kan bruke noe av den samme teknologien, java...


Admin: Slett hvis innlegget ikke passer i denne tråden.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav hsorbo » søn 05.08.2007 14:57

Hei, gidder noen å teste noe for meg? Kan noen teste å ta ned versjon 0.6 av iclue http://vil.du.no/files/iclue/iclue_0.6.dmg ? Jeg ønsker å teste den automatiske oppdateringen som er implementert. Siste versjon skal være 0.7 og programmet skal automatisk oppdateres. Hvis det ikke gjør det, prøv å trykk "Check for updates.." i applikasjonsmenyen. Setter pris på tilbakemelding om det virker eller ei. iClue husker nå sist-brukte ordbok.

- Håvard

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Cryptography » søn 05.08.2007 15:06

Hei. Har nettop testet den nye opdateringen og det funket som gull må jeg si... Meget imponert... Den opdaterte raskt og lett til 0.7. Du har også gjort slik at vinduplaseringen også lagres når du lukker programmet, og det var etterlengtet... SUPERT!

Et par forslag da.. Hva med å endre litt på hurtigtastene i programmet, som vi OS X'ere er så glad i å benytte oss av? Nå har du EPLE + N for å bla i ordbøkene, noe som virker litt ulogisk.. Det pleier ofte være til å åpne et nytt vindu.. Så hvorfor ikke ha den til å gjøre nettop det? Ofte det hadde vært veldig flott med flere ordbøker opp av gangen. Også kunne du hatt f.eks. ALT + TAB for å bla forover i ordboklista og SHIFT + ALT + TAB for å bla bakover... Denne kombinasjonen er vel også ofte brukt i de fleste programmer... Greit å følge litt standarder, så man lett skjønner bruksmåten...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Jon » søn 05.08.2007 15:06

Funka fint det :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]