iClue - Clue-ordbøker på OS X

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Innleggav arveT » man 23.04.2007 9:17

eneste jeg "irriterer" meg over nå er at jeg ikke kan åpne den på nytt ved å trykke på ikonet i docken. Alså hvis jeg har lukket programmet (trykket på rød boble) så må jeg starte hele programmet på nytt for å få ordlisten oppigjen. Hadde vært greit om enten hele programmet Avsluttet når man trykket på den røde boblen eller at det var mulig å åpne den på nytt etter at viduet var lukket.
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Chrops » tor 26.04.2007 11:11

utrolig bra med clue på mac, helt genialt. :-)

men jeg sliter litt med Tysk - Norsk (Maxi) ordboka. Altså skriver jeg f.eks "ich" så oversetter den det til "jeg." Det er som sagt riktig. Men skriver jeg f.eks. "hölle" hopper den ned til" I-achse (i-akse) i stedet for å oversette "hölle." Gjelder også når jeg skriver "kämmen." Tror kanskje det er sånn at bokstaver med tødler ikke funker?!

har disse .DAT filene, så skulle ikke være noe kluss..
CLDENOMX.DAT
CLNODEMX.DAT
CLNOUKMX.DAT
CLUKNOMX.DAT
CLNONOME.DAT
CLNONO.DAT
CLUKUK.DAT

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav hsorbo » tor 26.04.2007 11:55

Jeg er klar over søkeproblemene som er med andre språk en norsk og engelsk. Jeg har ikke tid til å se på det akkurat nå da jeg har mye å gjøre på andre fronter, men så snart jeg får tid skal jeg se på det.

- Håvard

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Chrops » tor 26.04.2007 12:20

ok bra! ;) v´akke meningen å stresse deg eller noe hehe :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav fredrikhl » lør 28.04.2007 4:55

Fant de gamle Clue-filene mine, så nå har jeg fått prøvd det ut- To små saker:

1. Når jeg importerte, valgte jeg alle ordbøkene på en gang. Dette viste seg å bli en omfattende prosess, og det virka som om programmet låste seg - så jeg tvangsavslutta det. Til tross for mine mistanker importerte programmet ordbøkene. Men det stoppa på bokstaven "c" i en ordbok. Hvordan "fjerner" jeg da de skamferte ordbøkene?

2. Veit ikke om dette er et issue som er nevnt tidligere, men jeg har litt problemer med å finne fra til ord med æ. ø og å. Ord med "å" vil finne ord med "a" (skå*->ska*), ord med "ø" vil finne første ord etter "o" (skø*->skr*) og "æ" vil finne ord med "ae" (væ*-> vae*).

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav pølsa » lør 28.04.2007 9:51

Ordbøkene ligger i User - Library - Application Support - iClue, med samme forkortelser i navnene som originalfilene, er norsk-norsk ødelagt sletter du dermed clnono.dat og clnonon.dat.index og legger inn disse på nytt

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav perfle » man 30.04.2007 21:11

Tok meg friheten til å friske opp ikonet litt:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Jon » man 30.04.2007 21:43

Perspektivet er feil, :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav iBjorn » man 30.04.2007 21:50

Ja, både selve boka og flagget oppå. Det er kanskje ikke så heldig å "flagge" ett bestemt lands eh... flagg ettersom det er ordbøker for andre språk også. Fint med litt lysere ikon!

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav perfle » tir 01.05.2007 1:03

Bokas perspektiv er da ikke feil (flagget er, men jeg håpet ingen ville legge merke til det :P), det jeg derimot ser, nå som dere sier det, er jo at boka er baklengs, holdtpåsi.

Er ikke Clue engelskordbøker? Altså mellom engelsk og andre språk?

EDIT: Om du tenker på at linjene ikke skrår, så er jeg klar over det, men jeg følte ikke for det :P

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav iBjorn » tir 01.05.2007 1:25

Jeg har ordbøker for norsk-svensk/svensk-norsk, norsk-tysk/tysk-norsk, norsk-fransk/fransk-norsk, norsk-spansk/spansk-norsk og norsk-norsk(!) i tillegg til norsk-engelsk/engelsk-norsk.

Du skriver to ting som sammen er selvmotsigende:

1. Bokas perspektiv er da ikke feil
2. Om du tenker på at linjene ikke skrår etc.

I topunktsperspektiv (som sammen med trepunktsperspektiv er det nærmeste vi kommer "virkelighetsperspektiv" i todimensjonal form) skal linjene møtes i forsvinningspunkter, hvilket de ikke gjør i dette tilfellet. I isometrisk perspektiv, som du later til å ha brukt, skjer ikke dette, men da skal det fremste hjørnet helst ligge slik på grunnlinjen at det dannes en 30+120+30 graders vinkel. Grunnen er at andre vinkler enn dette gjør at øyet reagerer på det gale perspektivet med å se etter forsvinningspunktene. I aksonometrisk perspektiv utgjør vinklene forøvrig 45+90+45 grader.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav perfle » tir 01.05.2007 1:37

btorbo - Med godvilje skjønner du det jeg skrev :P Jeg visste ikke hva han mente, men jeg vet at linjene ikke skrår som de egentlig skal. Jeg satt ikke av mye tid, så jeg fyrte bare opp en blokk i Illustrator, så perspektiv er derfra.

Forresten: Hvor skulle denne trekanten (?) du snakker om dannes? Holder på med ny versjon.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav iBjorn » tir 01.05.2007 2:05

Grunnlinjen er horisontal (0/180 grader), første mellomrom mellom grunnlinje og boka er 30 grader, bokas totale vinkel 120 grader og det siste mellomrommet mellom bok og grunnlinjen er 30 grader. Det gir til sammen 180 grader (som er en rett linje; nemlig grunnlinjen).

Bilde

Det er sikkert ikke så dumt å ta deg litt god tid når du skal jobbe med noe så viktig som ikonet for et program. Det er tross alt programmets ansikt utad vi snakker om, så det bør være topp kvalitet.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav perfle » tir 01.05.2007 2:19

Ah. Sånn sett. Ja, ja. Jeg lar det bli som det blir, så får heller utvikler bestemme om han vil bruke det eller ikke.

Tror ikke jeg følger den regelen du nevner der, men det faller naturlig for øyet mitt nå (det gjorde ikke den forrige :P)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav iBjorn » tir 01.05.2007 2:25

Jeg tenkte bare at du sikkert var interessert i å jobbe så profft som mulig med dette, men å "la det bli som det blir" faller med klar margin utenfor det vi kan kalle en profesjonell innstilling til designarbeid.

I det minste har du nå et klarere bilde av hva isometrisk perspektiv er for noe.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]