Lage app med iAd

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Lage app med iAd

Innleggav Dinael » lør 10.03.2012 14:54

Hei.

Har laget en applikasjon som skal slippes på AppStore, men jeg tenkte å lage en gratis en også med reklame. Men jeg har litt problemer med å finne ut av hvordan jeg gjør det i Xcode. Har lett litt rundt på nettet og funnet forskjellige guider, men noen er gamle og funker ikke lenger, andre ikke så bra skrevet. Så lurte på om noen her kunne henvende meg til en grei guide eller skrive ned i korte trekk hva som må gjøres.

Jeg har aktivert iAd i iTunesConnect og finner Frameworket i Xcode. Problemer mitt er vel at jeg ikke har en .xib-fil til der jeg vil ha reklamen og må kode alt.

Takk!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Lage app med iAd

Innleggav Larsaronen » lør 10.03.2012 19:55

Det står endel om det i dokumentasjonen, du finner også eksempel kode i dokumentasjonen..
Her: https://developer.apple.com/library/ios ... Intro.html

Sånn super kjapt så må du først legge til rammeverket. Importere det og noe slikt:
Kode: Merk alt
ADBannerView *ad = [[ADBannerView alloc] initWithFrame:CGRectMake(0.0, 410.0, 320.0, 50.0)];


Men sjekk dokumentasjonen og esemplene. Det er fler ting som bør gjøres. Blant annet gjemme banneren til reklamen er lastet.
Vær obs på at iAd's fortsatt kun er tilgjengelig i USA, sp vidt jeg vet..
medlem i 203 måneder
 

Re: Lage app med iAd

Innleggav Dinael » søn 11.03.2012 0:02

Takk for det!

Har et oppfølgingsspørsmål. Lurer på om det går an å lage en .xib-fil i etterkant og redigere UIen der selv om det samme er kodet? Dvs "startsiden" på appen min er en tableview, så har ingen xib-fil, men vil gjerne ha det ettersom det gjør det lettere å plassere iAd-banneret.

Takk!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Lage app med iAd

Innleggav Larsaronen » søn 11.03.2012 15:20

Ja det er ikke noe problem det.. Bare legg til .xib filen, still in så viewet i xib filen din bruker din viewcontroller og så laster du den i appdelegate..
Ett lite tips er å ikke bruke en uitableviewcontroller subclass, men heller en uiviewcontroller med referanse til tableviewet.. Det gjør det enklere å plassere iAd, slik at den ikke scrolles vekk..
medlem i 203 måneder
 

Re: Lage app med iAd

Innleggav Dinael » man 12.03.2012 23:58

Takk nok en gang. Fikk til å lage xib-filen, men har problemer med å få applikasjonen til å starte opp fra den. Får bare blank skjerm. Har lagt inn object ( --> View --> UITableView. Delegate fra Files Owner til object og fra object outlet til View.

Får til å starte fra xiben hvis jeg legger til Window i object og legger til innhold der. Skjønner du hva jeg gjør galt?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Lage app med iAd

Innleggav Larsaronen » tir 13.03.2012 20:06

Vanskelig å si hva du gjør feil.. Tipper det er no feil med applicationDidFinishLaunching i appDelegate.. Hva har du av kode der?

Hvis ikke har du nok stilt inn xib filen feil. Det er ikke no problem å legge tableviewet inn i MainWindow.xib hvis du fikk til det..
medlem i 203 måneder
 

Re: Lage app med iAd

Innleggav Dinael » tir 13.03.2012 23:20

Takk for tålmodigheten.

Nå har jeg brukt window istedet for view og får opp tableviewen også. Men hvordan linker jeg dette til innholdet (fra controlleren) jeg har brukt tidligere? Før xiben startet den jo fint opp med en tableview med forskjellige alternativer. Nå når jeg starter fra xiben er den jo blank ;)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Lage app med iAd

Innleggav Larsaronen » ons 14.03.2012 10:45

Veldig vanskelig å si uten å se noe kode eller innstillinger i xiben din, men høres ut som at du har lagt til en UITableView i MainWindow.xib..

Jeg anbefaler deg å prøve dette istedet (jeg velger å gjøre det i en ny xib da jeg syntes det er bedre enn å gjøre det i MainWindow.xib..

La oss si du din tableviewcontroller heter MinTableViewController.h og MinTableViewController.m samt at din app delegate heter MinAppDelegate.h og MinAppDelegate.m.
1. Legg til en ny xib og kall den MinTableViewController (kan egentlig hete hva som helst men best å bruke samme navn..)
2. i xiben drar du inn en UITableViewController IKKE en UITableView.
3. Sett Class til UITableViewController til MinTableViewController.
4. I MinAppDelegate.m legger du inn #import "MinTableViewController.h" rett under #import "MinAppDelegate.h"
5. I samme fil finner du metoden som heter - (BOOL)applicationDidFinishLaunching:(UIApplication *)application.
5. Rett før [self.window makeKeyAndVisible]; legger du inn:
Kode: Merk alt
MinTableViewController *minTableViewController = [[MinTableViewController  alloc] initWithNibName:@"MinTableViewController" bundle:nil];
self.window.rootViewController = minTableViewController;
[minTableViewController release]; //Med mindre du bruker arc.. Da vil det faile her..


Dette er bare skrevet utfra sånn jeg husker her å nå.. Sitter ikke med Xcode foran meg så jeg tar forbehold om små feil.. Spesielt siden jeg kun bruker storyboarding nå husker jeg ikke like mye med xibs..

Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp. Se igjennom tutorials og sample kode.. RayWenderlich.com har mye bra!
medlem i 203 måneder
 

Re: Lage app med iAd

Innleggav Dinael » ons 14.03.2012 12:55

Takk for mye god hjelp. Skal prøve dette og i tillegg begynne å lese meg litt mer opp ;)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron