Bruke samme infodatabase for web og mobil?

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Bruke samme infodatabase for web og mobil?

Innleggav lifeform » tir 03.04.2012 6:15

Noe jeg lurer veldig på for tiden er hvilket databasesystem jeg skal velge for å få både native apps og web apps til å benytte seg av den samme databasen for det og det prosjektet.

F.eks. for en bedriftskatalog så skal samme informasjon, medlemsregister, ordresystem/historikk, osv som blir brukt på webportalene også kunne leses ut og betjenes i iOS-appene.

Lurer da på hvordan f.eks. GuleSider har gjort dette på sin nye iPad app. Er denne 100% HTML5-basert, eller har de klart linke mobilappen "natively" opp til samme databasen (MySQL eller annet databasesystem) som også http://www.gulesider.no benytter seg av?

Er det i det hele tatt mulig å få en native iOS-app til å kommunisere mot en ekstern MySQL-database som også blir brukt av et webprosjekt?
medlem i 160 måneder
 

Re: Bruke samme infodatabase for web og mobil?

Innleggav Larsaronen » tir 03.04.2012 8:15

Du må lage APIer som mobil appen kan benytte.. Det spiller egentlig liten rolle hvilken database du ikke snakker direkte med databasen...
Nå vet jeg ikke akkurat hvordan Gulesider gjør det men det kan gjøres f.eks slik:

Lag en PHP side som tar imot søkeordet (GET eller POST request fra mobil appen), slår opp søkeordet i MySQL databasen og returnerer resultatet (returnere som JSON streng er ofte enklest).
medlem i 203 måneder
 

Re: Bruke samme infodatabase for web og mobil?

Innleggav lifeform » tir 03.04.2012 12:57

Takker :-) Bare ville vite at det var mulig.

Nå kommer jeg til å jobbe med Ruby on Rails, men regner med det er veldig likt/tilsvarende med det språket.

Er det evt. noe "fagbegrep"/begrep for å lage denne typen API for å hente ut data fra en database som jeg kan Google etter ?
medlem i 160 måneder
 

Re: Bruke samme infodatabase for web og mobil?

Innleggav Larsaronen » ons 04.04.2012 19:52

Jeg kan svært lite om Ruby on Rails, men jeg tror dette er ganske enkelt..

Jeg vet ikke hvor mye du har lest deg opp enda men:

Lage en ny app:
1: rails new MinWebApp

Gå inn i katalogen til appen:
2: cd MinWebApp

Generere MVC (Model, View, Controller)
3: rails generate scaffold Person navn:string kallenavn:string

Oppdatere databasen:
4: rake db:migrate

Starte serveren:
5: rails server

Nå kan du gå til locahost:3000/people

prøv å legge til ett par nye personer deretter går du til:
http://localhost:3000/people.json

Det var ca så mye jeg kunne med RoR! :rolls eyes: Kanskje jeg skal lære meg litt mer. Er jo utrolig raskt å få litt fungerende kode da..

Du kan enkelt bruke dette i iPhone apps:
Kode: Merk alt
NSArray *people = [NSJSONSerialization JSONObjectWithData:[NSData dataWithContentsOfUrl:@"dinServersURL:3000/people.json]];

for (NSDictionary *person in people) {
    NSLog(@"%@ heter egentlig %@", [person objectForKey:@"kallenavn"], [person objectForKey:@"navn"]);
}
medlem i 203 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]