Summer of Code

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Summer of Code

Innleggav Ovit82 » lør 02.06.2012 12:12

Hei,

Jeg har fått en kraftig forlengelse av min sommerferie grunnet bytte av jobb og går dermed mot den lengste friperioden jeg noensinne har hatt. Som en vanligvis arbeidsnarkoman tror ikke jeg at det blir sunt å bare sitte på café og lese bøker hele dagen eller hva enn man vanligvis gjør når man har fri, så jeg må starte ett eller annet form for prosjekt til å få dagene til å gå. Jeg trenger rett og slett en hobby.

Jeg tenkte derfor at nå kan det være en god tid å lære meg programmering da jeg alltid har vært nysgjerrig på koding, men det har aldri vært noe jeg har forsøkt. Bare for å sette standarden så er jeg per dags dato kun over gjennomsnittet interessert i dingser og mac, men har ingen andre forutsetninger for å kunne kode. For å sette det på spissen så valgte jeg å skrive masteren min kvalitativt fordi jeg ikke er så veldig glad i tall og statistikk. Så jeg må begynne helt på bunn.

Steg 1 er å installere Xcode, og det gjør jeg når jeg starter ferien, da har jeg også en mac med Lion installert som jeg helt sikkert også kan oppgradere til Mountain lion.

Men hva gjør jeg etter det, jeg har sett at det ligger mange forskjellige bøker der ute jeg kan kjøpe, og det er greit i og for seg selv, men jeg aner ikke hvilken jeg faktisk burde satse på. Jeg har også funnet en del tutorials på nett men der er det ofte en forutsetning at man kan noe fra før av, for eksempel at man har jobbet i Java eller er kjent med C og nå ønsker å ta steget til iOS eller Mac OS programmering.

Så derfor spør jeg om råd og forslag her om hvor dere foreslår at jeg begynner? Ferien min starter 21 juni så jeg har tre uker til å finne ut hvordan jeg skal starte :)

Mange takk for alle forslag.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Summer of Code

Innleggav icmyrvold » man 04.06.2012 9:31

Jeg synes denne boken er veldig god, hvis du tenker på å programmere iPhone eller iPhone apps: http://www.amazon.com/Programming-iOS-F ... 845&sr=1-1

Selv om den ikke beskriver iOS 5, så er det grunnleggende veldig godt beskrevet.

Ivan C Myrvold
Devoteam Solutions
medlem i 142 måneder
 

Re: Summer of Code

Innleggav Ovit82 » man 04.06.2012 10:12

Kan være arti å vurdere. Jeg så at det lå en iOS5 versjon ute også:
http://www.amazon.com/Programming-iOS-Fundamentals-iPhone-Development/dp/1449319343/ref=la_B001H6OITU_1_1?ie=UTF8&qid=1338797506&sr=1-1

Det burde vel være et bedre alternativ?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Summer of Code

Innleggav i-Simen » man 04.06.2012 10:55

Ovit82 skrev:Kan være arti å vurdere. Jeg så at det lå en iOS5 versjon ute også:
http://www.amazon.com/Programming-iOS-Fundamentals-iPhone-Development/dp/1449319343/ref=la_B001H6OITU_1_1?ie=UTF8&qid=1338797506&sr=1-1

Det burde vel være et bedre alternativ?



Definitivt, iOS 5 har masse nye funksjoner og SDK´en gjør en del ting på en annen måte enn SDK´en for iOS 4 og nedover, så kjøp/bruk iOS 5 boka.

Jeg vil anbefale å lese boka først, bruk et par uker på den og studer den nøye. Prøv å lage noe i Objektive - C for hver nye definisjon du blir introdusert for, det hjelpte meg veldig å prøve å gjøre en egen "twist" av de tingene jeg blir introdusert for, da jeg da forsto det bedre og kunne gruble litt hvordan objektene egentlig snakket til hverandre.

Gå så over til litt mer avansert, når du føler du er trygg på det grunnleggende, jeg anbefaler Stanfords kurs til iOS programmering.

Kursene er ved Stanford og ledet av Paul Hegarty (Jobbet i NEXT sammen med Steve Jobs, og er en forklarende og god lærer). Kursene er rett og slett tatt opp, og man kan følge hele forelesningen, (Man finner kursene også som PDF).


Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Summer of Code

Innleggav Larsaronen » man 04.06.2012 18:55

Kjenner ikke til den boken, men dersom den forutsetter at. Man kan litt obj-c fra før (eller eventuelt at man har kjennskp til et prog. Språk..) så bør du kjøpe "programming in objective-c 2.0" av Stephen G Kochan..

Sjekk også raywebderlich.com.. Start med denne å jobb deg igjennom: http://www.raywenderlich.com/5600/ios-f ... ng-started
medlem i 203 måneder
 

Re: Summer of Code

Innleggav Ovit82 » man 04.06.2012 19:10

Jeg har totalt "null" erfaring med programmering, så her må jeg begynne helt på scratch, har fått forslag om at jeg burde begynne med scriptspråk først, men følte at det ville blitt feil, så jeg satser på å tvinge meg igjennom objective-c med en gang :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Summer of Code

Innleggav Larsaronen » man 04.06.2012 20:15

Jeg er helt enig i det! Hører stadig vekk anbefalinger om å lære ett script-språk eller ett. "enklere" språk først. Jeg syntes det er helt meningsløst å lære seg ett annet språk for å lære det språket man egentlig ønsker lære seg..
Det viktigste er at du lærer obj-c fra en kilde som ikke forutsetter at du kan annen form for programmering fra før.. Prøv deg frem med noen sånne kilder.. Dersom du føler det ikke går, kan du jo forsøke ett script-språk for så å gå tilbake igjen..
medlem i 203 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron