Provisjoner fra appstores og moms på dette.

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Provisjoner fra appstores og moms på dette.

Innleggav gr8motive » tor 30.05.2013 14:23

Er det noen utviklerere her som har apper i appstores og enkelt kan forklare meg hvordan jeg beregner netto fortjeneste pr app?

Eks, 7,- for en app i appstore.
Appstore skal ha 30%, ergo sitter jeg igjen med 4,90, men så er det momsen, når kommer den inn i bildet og hvilket grunnlag beregnes den utifra?
Må man betales moms på all provisjon fra appstores, eller bare på de apper som er solgt i norge?
Hva med andre land, må jeg betale ulik moms utifra hvilke ulike land appene selges i, eller?

Hilsen forvirret :rolls eyes:
medlem i 192 måneder
 

Re: Provisjoner fra appstores og moms på dette.

Innleggav Rand » søn 02.06.2013 13:56

Dersom du f.eks. prissetter en app til kr. 7,- vil Apple ta kr. 2,10 (30%) i provisjon for salg av denne, og deretter trekkes det 25% mva av gjenstående beløp. Det vil si at du sitter igjen med kr. 3,92 i fortjeneste for hver solgte app.

Når det gjelder mva for apper solgt utenfor Norge, tror jeg det blir trekt norsk mva for disse også. Er litt usikker på dette, men finner det vel snart ut. Jeg har nylig lagt ut min første app til salgs på AppStore. :-D
medlem i 130 måneder
 

Re: Provisjoner fra appstores og moms på dette.

Innleggav lazerlars » man 17.06.2013 13:51

Var i samme situasjon selv, og det er veldig dårlig info rundt dette temaet.
Selv ikke skatteetaten hadde noe særlig godt svar når jeg ringte dem.

Men kort og godt så skal det momses i hvert salgsledd. Det spiller ingen rolle i hvilket land du har solgt appen.
Så du skal betale moms av det du får inn på konto fra Apple.
:)
medlem i 156 måneder
 

Re: Provisjoner fra appstores og moms på dette.

Innleggav Jørnan » fre 21.06.2013 0:50

Skal man betale moms på det Apple utbetaler til deg? I såfall er jeg i ferd med å gå på en skattesmell! Jeg har aldri sett helt logikken i hvordan dette fungerer. Apple får 30 %, det er ok. Men uansett hvordan jeg bruker 25 % så stemmer det aldri med provisjon per app. Jeg får 56 % utbetalt av salgssummen. Hvis moms ikke blir trukket fra så skal jeg få 70 %. Hvis moms blir trukket fra det jeg tjener så skal jeg vel enten få utbetalt 70 % og betale moms av dette selv eller få 52,5 % utbetalt (70 % - 70*25 %)?

Er vel nesten enklere (og ikke minst mer lønnsomt) å opprette utenlandsk firma og overføre apps til dette selskapet nå som Apple åpner for overføring av apps i iTunes Connect ...
medlem i 177 måneder
 

Re: Provisjoner fra appstores og moms på dette.

Innleggav lazerlars » fre 21.06.2013 10:16

Glem de 30% - de er Apple sine. Det du skal bekymre deg over er summen de overfører til deg. Jeg er ingen økonom, men har forhørt meg en del med folk som er det, og dette er det det de sier iallefall :)
medlem i 156 måneder
 

Re: Provisjoner fra appstores og moms på dette.

Innleggav Jørnan » fre 21.06.2013 12:58

Hmm ... Kom til å tenke på at ingenting ble nevnt i skatteoppgjøret for 2012. Satser på at 2013 blir likt :p Får vel forhøre meg med noen fagkyndige, men slik jeg har forstått det så er det ingen som virkelig kan reglene for dette, selv ikke de som har laget reglene :p
medlem i 177 måneder
 

Re: Provisjoner fra appstores og moms på dette.

Innleggav lazerlars » fre 21.06.2013 13:55

Nei, har ringt skatteetaten 3 ganger, og jeg måtte bli satt over til hun ène som var under 30 (som faktisk visste hva App Store var) :p
Ganske håpløst å få noe ordentlig svar.
medlem i 156 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]