Hvilke programmeringsspråk kan du ?

Kategori overført fra Linux1

Hvilke programmeringsspråk kan du ?

Innleggav Lemen » ons 05.04.2006 10:25

For og dra i gang litt liv her ;)

Personlig kan jeg PHP og Perl, samt litt C++. Ellers er jeg jo da godt kjent med f.eks Bash og JavaScript.

PHP har jeg vel programmert i 2år, Perl i ca et år. C++ leker jeg bare litt med da jeg ikke har noe annet og gjøre. Har planer om og kjøpe meg ei ordentlig bok og virkelig sette i gang å lære C++.

Ta også en titt på -> http://www.tiobe.com/tpci.htm
Java har rappa førsteplassen. :rolls eyes:
medlem i 234 måneder
 

Re: Hvilken programmeringsspråk kan du ?

Innleggav moma » ons 05.04.2006 11:08

Jeg vil heller svare på spørsmålet:
"Hvilke programmeringsspråk vil du ?"

Jeg vil Perl 6, Python og Ruby. Og alt som kjøres på Parrot.
http://www.parrotcode.org/languages/

Er veldig glad i mitt eget lille "LA" språk som også genererer Parrots PIR... kode. Drømmen er å lage et bitte lite demospråk som kompileres valgfritt enten til Parrot eller .Net.

Hvorfor vil man dette?
Fordi alle disse nevnte språkene vil bli kompilert til Parrots virtuelle maskin kode (ParrotCode). Parrot-prosjektet skaper en felles, optimalisert virtuell maskin (VM) som mange høynivåspråk kan kompileres til. Parrots første mål er å lage en optimalisert, super-effektiv bytekode-interpreter (altså VM).

Men ekte maskinkode kompilator vil selvfølgelig komme senere (GCC-basert kompilator).

Parrot er mer enn bare konkurrent til Java og .Net. Det er allerede påvist at Parrot VM vil kunne kjøre .Net moduler.

Parrot-prosjektet pådrives av utviklingen av Perl 6.

Studer:
Perl 6: http://dev.perl.org/perl6/

Parrotcode: http://www.parrotcode.org/

Parror VM: http://en.wikipedia.org/wiki/Parrot_virtual_machine

PS.
PIR (Parrot Intermediate Representation) ble tidligere kalt IMC (Intermediate code).

Hierarkiet er:

|-->Høynivåspråk (som Perl 6, Python, Ruby, Cola, LA, Ditt-språk)
|----> PIR (nesten som høynivåspråk. Faktisk !)
|------->PASM (Parrot assemply. Ser ut som assemply for meg o_O
|-----------> Parrot bytecode (VM vil utføre dette)
|---------------> Maskinkode (kompilert til CPU spesifikk maskinkode. Kommer nok)
V
Sist endret av moma den fre 07.04.2006 8:31, endret 3 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav jenfik » tor 06.04.2006 0:02

teller litt visual basic? :-P
medlem i 215 måneder
 

Innleggav corpus » tor 06.04.2006 8:12

Java, C++, PHP, VBA .NET, Perl (litt), Assembly (litt)...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav LadMan » tor 06.04.2006 19:22

Java, C++, C#, VB - Greit
C, - Litt
ASM - Veldig veldig lite




-----------
LadMan
-----------
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ak » tor 06.04.2006 19:37

Assembly (x86, sparc, 8051), C, Java, PHP
Begrenset med C++ (av det som ikke dekkes av C og Java), Magik (proprietært) og Python

Neste prosjekt er å bli flytende i AJAX (som ikke er et programmeringsspråk i seg selv, men det er en del teknikker som må læres).

Perl kan jeg antageligvis ikke skrive noe særlig i, men redigerer støtt og stadig andres kode :)

Et annet interessant spørsmål er hva man bruker språkene til..

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav LadMan » tor 06.04.2006 19:42

Jeg for min del har kun brukt dem i studier, samt et prosjekt som vi koda i C# da vi hadde utplassering.

Nå bruker jeg dem egentlig ikke lenger, da jeg har en jobb hvor jeg desverre ikke programmerer. Det som kanskje hadde vært fett hadde vært å bidra litt (hvis jeg kan nok) til open source miljøet.

Noen som har erfaring med det ?

Sourceforge eller andre steder ?


//LadMan


edit: kunn skrives kun P-p
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ak » tor 06.04.2006 19:47

De fleste prosjekter blir veldig happy når folk sender dem patcher, med noen få unntak som MySQL.

Det viktigste er at programvaren du patcher / endrer på løser et behov du selv har. Det finnes også en del prosjekter som rett og slett dør før koden er helt moden, og det er litt synd. Man kan f.eks. begynne å rydde opp (muligens som et nytt prosjekt, så har man friere tøyler) og eventuelt prøve å selge assosierte tjenester på samme måte som SugarCRM (som likevel ikke er et perfekt eksempel, fordi de eier hele koden og kan drive med to lisenser). Eksempel: moregroupware.sf.net

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav KMJ » tor 06.04.2006 21:12

LadMan skrev:Det som kanskje hadde vært fett hadde vært å bidra litt (hvis jeg kan nok) til open source miljøet.


Kan temelig sikkert si at det ikke er noe problem, det spørs jo bare hvor du tenker å bidra. Så lenge du tilpasser ambisjonene til kunnskapene, prøv å starte med noe enkelt. Av mine egene minimale bidrag tror jeg ikke noe av det kan sies å kreve store kunnskaper. Har tilogmed bidratt med et par Makefile patcher, og jeg er den første til å inrøme at jeg ikke skjønner Ludo av de greiene der:-)

LadMan skrev:Noen som har erfaring med det ?

Har bare gode erfaringer, men de bidrag jeg har gitt er til prosjekter hvor folkene er kjent for å være greie og hygelige også. Det bruker å hjelpe:-)

LadMan skrev:Sourceforge eller andre steder ?


Hvor det er fra spiller mindre rolle, men finn ett med litt aktivitet(Spesielt på Sourceforge er det mye døde prosjekter). Start heller med et program du bruker litt, gjerne et lite ett. Her spiller ambisjonsfaktoren inn igjen, kan være vanskelig å starte med store ting som OpenOffice eller Linux kjernen. Det er greit å starte med å fikse noen enkle feil eller problemer. Det lønner seg å jobbe med en oppdatert utviklingsversjon, så du ikke jobber med utdatert kode.

Det er greit om du holder deg oppdatert om ting som releaseplaner og slikt også, så du ikke sender patcher som bryter med frys perioder etc.

Send patchen til maintainer, mailingliste eller bugdatabase, men sjekk gjerne hvordan utviklerene foretrekker det. Husk å ha litt tålmodighet, det er ikke alltid du får rask tilbakemelding.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Innleggav manoz » fre 07.04.2006 9:40

Kan PHP og litt C#.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav moma » fre 07.04.2006 9:57

Til dere som kan C#.
Har dere erfaring med MonoDeveloper? Den skal visst ha både syntakshjelper og GUI-designer for GTK/C#.
http://www.monodevelop.com/Image:Stetic ... evelop.png

Mono developer
http://www.monodevelop.com/Main_Page

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav windsurf » lør 08.04.2006 13:51

Og for Dere som kan dette :-)

Jeg har veldig lyst å komme igang med programmering, men det er jo så og si umulig å vite hvor en skal begynne henne.

Har Dere noen gode tips på hvor det er best å starte :-)

Virker som om C++ er det rette? eller er det ikke det?
medlem i 222 måneder
 

Innleggav linux » lør 08.04.2006 13:59

...........................
Sist endret av linux den lør 10.11.2007 14:10, endret 1 gang

Erfaren
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ak » lør 08.04.2006 14:00

Jeg mener at C++ og C ikke egner seg spesielt godt for nybegynnere. Hovedårsaken til det er at gcc kan returnere veldig rare feilmeldinger som man noen ganger virkelig ikke blir klok på. Etterhvert lærer man seg nok teknikk til at man sjelden støter på dem, men i begynnelsen florerer de gjerne.

Kompilatoren til Java derimot gir veldig gode feilmeldinger, og språket lærer deg opp til å skrive god kode fordi det er meget restriktivt.

Her har du en gratis tutorial:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/index.html

Merk at Java er et subsett av C++, så hvis du vil lære C++ senere kan du bruke alt du lærte i Java, og du må lære et par ting til.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Lemen » tor 13.04.2006 19:43

Folk er kanskje ikke enig med meg nå, men jeg syntes ikke objekt orienterte språk er et bra sted å starte. Ting blir for litt vanskligere da.

@windsurf:
Jeg vil anbefale deg å se på Perl eller Python.
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere