Overføre MySQL databaser og websider fra en server til en ny

Kategori overført fra Linux1

Overføre MySQL databaser og websider fra en server til en ny

Innleggav Gakk » ons 07.06.2006 19:41

Har en server som har stått oppe, men nå får jeg den ikke igang igjen, så jeg tenkte og lage en ny server på en laptop med ødelagdt skjerm.

Hvordan kan jeg få ALT av data fra den gamle serveren til den nye enklest mulig? Da er det altså MySQL databaser jeg snakker om og web-sider(joomla, vanelig php-sider med mysql).

Først må jeg jo få det over til laptopen, og da har jeg en annen Linux(også XP) maskin jeg tenkte jeg kunne bruke. Men, kan jeg overføre databaser og websider først til en annen harddisk\PC også over til laptopen\serveren UTEN og miste bruker og filrettigheter på filene?

Og en annen ting. Hvordan vil disse PC'ene funke som server? Hvilken vil gjøre en mest stabil\kjappest jobb?

PC 1
AMD 500Mhz CPU
rundt 650MB Ram
vanelig hovedkort.
en IDE 20GB harddisk

PC2 - Laptop
Pentium 3 1Ghz CPU
256MB ram
Vanelig 20GB harddisk.

(Ja, denne tråden er også på diskusjon.no, men jeg har ikke fått noe respons enda, så jeg prøver her.)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav ak » ons 07.06.2006 20:31

Databaser: Bruk "mysqldump" , dette gir deg en .sql fil . Nøyaktig syntax finner du ved å skrive --help. --all-databases er hva du er ute etter.

Filer: Bruk tar -cjvpf fil.tbz2 /område1 /område2

Deretter kan du lese de inn igjen på server, etter at Mysql er konfigurert der
mysql -p < dumpfil.sql

tar -xjvpf fil.tbz2

Det eneste problemet er at brukerne på den nye serveren må ha de samme bruker-idene (tallet) for at det siste skal resultere i de samme rettighetene. Ellers kan du bruke "find" for å endre eier på filer basert på hvem som eier dem nå.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Gakk » ons 07.06.2006 20:37

Ok!

Men hvordan skal jeg få kjørt mysqldump når jeg ikke har noe system og skrive det til? Går det ann at jeg setter disken i en annen PC og booter systemet? Skulle ikke tro det men..

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav ak » ons 07.06.2006 21:21

oops :) litt for kjapp

Dette blir litt tricky. Siden du ikke har en .sql fil må du i utgangspunktet installere samme versjon av MySQL, og siden det ikke er så lett bør du egentlig passe på å installere akkurat den samme distribusjonen som du hadde på serveren før og prøve å få inn de samme oppdateringene.

Siden du snakker om å legge dette over på en laptop tror jeg det må gå i to steg, siden du ikke kan sette harddisken inn i laptopen. Du må først boote den gamle serveren med en LiveCD og ta backup av vanlige filer slik jeg nevner. Blandt områdene du tar backup av inkluderer du gamle /var/lib/mysql (sjekk størrelsen på det directoryet med "du -h"). Overfør .tbz2 filen til et trygt sted.

Deretter må du installere samme versjon av Linux som du hadde før du fikk problemer, og kopiere dataene tilbake til /var/lib/mysql . Deretter startet du MySQL og dataene skal helst være på plass igjen.

Husk å ta backup med mysqldump i fremtiden. Da kan dataene leses inn i en hvilken som helst MySQL (eller SQL) database.

Maskinene er greie nok. P3en går nok fint til skrivebordsbruk, selv om man alltids kan ønske seg 512 Mb RAM. AMDen kan bli i sakteste laget hvis du bruker Firefox og OpenOffice, men det er mulig at RAMen kompenserer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav boo10 » ons 07.06.2006 22:48

Etter det jeg forsto så skulle du bruke disse pc'ne til en evnt. server. Hvis du bare skal kjøre apache / php / mysql er prosessorene gode nok i begge to. Det eneste man trenger mye av da er evnt. ram, men du har nok i masse så lenge du ikke har over 200 brukere samtidig.

Hvis den skal brukes kun som bruker/filserver så kan jeg jo fortelle om min 200mhz x86 med 64mb ram. Når jeg sitter å jobber på filene mine fra en annen data på lokalnettet, så merker jeg ikke engang at de er to etg. under meg (bortsett fra en videofil med noe størrelse som skal kopieres vil jo gjøre noe utslag).

Når det gjelder harddisk så er jo det opp til deg hvor mye du har tenkt å lagre..

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Gakk » tor 08.06.2006 9:13

Takk for svar.

Riktig som boo10 sier at de skal være server. Lurer bare på hvilken jeg burde bruke.

Serveren skal kjøre MySQL, Apache+php, FTP, eggdrop med ca. 4-7 brukere.

Siden jeg ikke har så veeeldig viktige ting på serveren nå, lurer jeg nesten på om jeg skal drite i og ta backup av SQL og heller installere de sidene som trenger MySQL på nytt. Men vi får se..

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]