Jeg har testet Mono

Kategori overført fra Linux1

Jeg har testet Mono

Innleggav Lemen » tor 03.08.2006 3:19

Hepp,

Jeg har lenge syntes C# har virket som et interessant språk.
Tenkte nå jeg skulle sette igang og se om ikke jeg klarer å lære meg dette språket litt. Derfor fant jeg også ut at jeg først skal teste Mono, under GNU/Linux.

Dette funker utmerket :)

Nå bruker jeg Gentoo, så for meg var det bare å kjøre "emerge mono". Tok vel ca. 20min å kompilere på en Athrlon XP 1800+. Om mono ligger i pakkesystemet til andre distrubisjoner er jeg ikke sikker på. Men kan uansett laste ned både kildekoden og rpm pakker fra mono-project.com.

Lagde så et lite test program i C#
Kode: Merk alt
using System;

public class Test
{
        public static void Main(string[] args)
        {
                Console.WriteLine("Heisann, verden!");
        }
}


Så kompilerte og kjørte jeg programmet med
Kode: Merk alt
~ mcs test.cs

Kode: Merk alt
~ mono test.exe


Så siden det er så liten aktivitet på denne delen av forumet (noe som er synd) så måtte jeg nesten skrike ut til dere om dette :) Kom gjerne med erfaringer dere kanskje kan ha med Mono. Les også mer om Mono-prosjektet på http://www.mono-project.com
medlem i 234 måneder
 

Jeg også ...

Innleggav redraven » lør 19.08.2006 18:06

Har testet det samme jeg også. Merk at 'mcs' kompilatoren er for C# v1.1 og 'gmcs' er for C# v2.0.

Det er helt klart at C# og .Net er kommet til Linux også. For de som har lyst vil det være fullt mulig å lære seg dette språket svært godt under Linux platformen uten å måtte gå over til Windows. Fordelaktig hvis du sikter inn på å bli konsulent / programmrer.

Linux Format har anbefalt boken 'C# 2005' fra O'Reilly, forfattere Jesse Liberty og Brian MacDonald. LXF begrunnelse var at boka prøver å være så lite platformrettet som mulig, Kjøper du en bok for å lære C# i dag kan du banne på at den er meget sterkt rettet mot Visual Studio. Merk at boken er svært rettet mot nybegynnere.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Jeg også ...

Innleggav Lemen » lør 19.08.2006 18:20

redraven skrev:Har testet det samme jeg også. Merk at 'mcs' kompilatoren er for C# v1.1 og 'gmcs' er for C# v2.0.


Det var nyttig og vite..

Angående bøker så har jeg enda ikke kjøpt noe, men har titta litt. Nå ser jeg ikke på meg selv som nybegyner, så er litt vansklig og finne en god bok - spesielt, som du da nevner, ikke er så veldig rettet mot Visual Studio.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav moma » lør 19.08.2006 19:25

Har dere erfaring med MonoDeveloper (IDE for Mono)?
http://www.monodevelop.com/Screenshots

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Monodevelop

Innleggav redraven » lør 19.08.2006 22:36

Nix, det eneste er at monodevelop versjon 0.10 kræsjer under Ubuntu dapper.

Det er forresten nok av tutorials der ute til å begynne å skrive kode. Higlight syntax for vim finnes også.

Noen nyttige steder for deg som vil begynne:
Tutorial microsoft. Litt avansert, du bør kjenne objekt orientert programmering.Du kan jo også se på C# Programming guide også.

Beskrivelsen av C# finnes også i noe som kalles en specification guide. Denne kalles for ECMA 334 og kan lastes ned fra ecma-international. Men denne dokumentasjonen vil jeg karakterisere som svært tungt. Jeg klarer å lese denne, men den er ikke lagt opp som noen lærebok akkurat.

C# å http://www.codeproject.com. Flere tutorials.

Forsåvidt finnes jo google.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]