Scripte fdisk [løst]

Kategori overført fra Linux1

Scripte fdisk [løst]

Innleggav KMJ » tir 29.08.2006 11:09

Hei

Jeg lurer på hvordan man kan kjøre fdisk automatisk, fra et scrip eller bare med å gi parametere på kommandolinja uten å gå via "menyene" i fdisk.

De meny greien gjør at fdisk ikke oppfører seg som ett normal *nix program, så jeg lurer på hvordan det skal gjøres. Jeg antar det er mulig.

Jeg skal repartisjonere og omformatere en bråte like disker, og kunne tenkt meg å få automatisert det med et lite shell scrip. I steden for å tulle rundt i menyen til fdisk, det blir fort vekk 8-9 tastetrykk eller mer, for ikke å snakke om en feilkilde av dimensjoner.

Edit:
Akkurat når jeg sendte denna, gikk det et lys opp for meg. Er litt kort noen ganger. Sorry for en unødig post.

Løsningen var åpenbart enkel:
fdisk /dev/sdb < fil_med_kommandoer

I fila skrives kommandoene som du skal kjøre en på hver linje, i den rekkefølgen man skriver dem i fdisk. I mitt tilfelle: d 1 n p 1 <cr> <cr> w

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Innleggav trondd » fre 24.11.2006 19:58

Du vil kanskje ta en titt på man og info-filene til parted og sfdisk, tror de er bedre alternativer for bruke i ikke-interaktiv modus. ( parted er enklest)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav KMJ » fre 24.11.2006 21:33

Parted og sfdisk ville antagelig gjort jobben enklere, men de er ikke tilgjengelige for meg i dette tilfelle. Det kjøres på en embedded sak, så det eneste alternativet er fdisk. Har etterhvert finni en ganske enkel metode for å gjøre det i et script.

fdisk /dev/sdb 1>/dev/null << SCRIPT
d
1
n
p
1


w
SCRIPT

Har kjørt det på noen hundre USB stiker til nå uten noen problemer, så jeg er ganske fornøyd.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]