Programmeringsspråk for nybegynnere.

Kategori overført fra Linux1

Det ultimate språk for en nybegynner

Java
13
30%
C
1
2%
C++
7
16%
(Visual) Basic
2
5%
PHP
4
9%
Perl
4
9%
Python
9
21%
C#
0
Ingen stemmer
Javascript
1
2%
Delphi
2
5%
 
Antall stemmer : 43

Programmeringsspråk for nybegynnere.

Innleggav trondd » man 11.09.2006 8:57

Mange ønsker å lære seg å programmere, men i jungelen av muligheter er det lett å gå seg vild. Et ofte spurt spørsmål er hvilket språk man burde lære seg først. Gi din støtte til din favoritt, og legg gjerne til en kommentar. Kommentarer av typen: «blæh! Språk Foo er bedre enn Bar fordi Bar suger...» hjelper ingen, gi heller kodeeksempler og lenker til veiledninger som du har hatt god hjelp av.

Disclaimer: Hvis noen sitt favorittspråk er utellat fra avstemningslista, så tar undertegnede intet ansvar for det. I steden for å klage bør du heller legge inn en kommentar som på saklig vis begrunner hvorfor akkurat det er et bra språk.

PS: Listen over språk er hentet her: http://www.tiobe.com/tpci.htm (sept. 2006)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Pitmairen » man 11.09.2006 12:44

Jeg stemmer Python, det er et veldig fint språk, det er enkelt å lære og kan brukes til veldig mye.

Her er to bra sider for å lære det grunnleggende:

http://www.byteofpython.info/read/index.html
http://www.ibiblio.org/obp/thinkCSpy/

En annen ting som er bra med python er at det er veldig enkelt å lage websider med. Man kan f.eks. bruke http://www.djangoproject.com/ .
Med django er kan man lage mange kule ting veldig raskt.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav jtopland » man 11.09.2006 15:38

Personlig synes jeg Java er best som første programmeringsspråk.

Java har en streng syntakskontroll, og man lærer å ha god orden med bruk av objektorientert programmering. Det krever en del disiplin av å lære Java først, derfor er det greit å f. eks. ta et kurs på høgskole/universitet, gjøre oppgaver og ta eksamen.

Selv startet jeg med C og Java, og føler at jeg valgte riktig. Jeg tror det er viktig å kunne et C-syntaksspråk godt, fordi da kan man enkelt lære andre populære programmeringsspråk slik som Java, C++ PHP, javascript (skriptspråk), osv. fordi de ligner veldig på C.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav olear » man 11.09.2006 17:03

Spørs hva man vil. Man lærer seg ikke PHP hvis man skal utvikle programmer osv.

Selv anbefaler jeg nybegynnerer å se på scripting (BASH). Enkelt å lære med mange muligheter.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav jtopland » man 11.09.2006 17:16

Tror det kommer litt an på hvor man vil. Hvis man vil bli en ekte hacker i programmering og jobbe med det profesjonelt, synes jeg at man bør ta en utdannelse med minimum Bachelor i informatikk eller dataingeniør.

Skal man bare leke seg litt for å finne ut som det er noe å gå videre med, ville jeg valgt noe annet enn Java. Har ikke programmert noe i Python, men det ser gøy og motiverende ut å jobbe med som sitt første programmeringsspråk.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Glemt et språk

Innleggav rstormo » man 11.09.2006 18:11

Siden vi er inne på linux hadde jeg vell heller byttet ut Visal Basic med gambas, da dette føles mer rett :)
Vil vell si at dette er linux sin versjon av Visual Basic, men er det alikavell ikke ;)
Kan lastes ned fra http://gambas.sourceforge.net finnes i stable and developer versjon.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav fiksve » man 11.09.2006 19:07

Dersom hovedpoenget er at det skal være lett å lære er vel python eller en pascal klon å foretrekke, men jeg er enig i at dersom man skal jobbe med koding bør man lære noe med c syntax.

Og da er det nok best å begynne med vanlig C siden det er vanskeligere å lære poenget med OOP uten å jobbe med større prosjekter. Vil imidlertid ikke anbefale java, synes denne lærer brukeren en masse uvaner med alle sine sikringer og ekstrasjekker -- Omentrent som å øvelseskjøre med automatgir.
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Pitmairen » man 11.09.2006 20:00

Synes ikke syntaxen er så viktig når man skal lære seg å programmere. Jeg synes det viktigste er å lære seg hva programmering går ut på. Når man først har forstått det, så er det ikke vanskelig å lære seg en ny syntax.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav trondd » man 11.09.2006 20:01

Hva tenker du på når du sier sikringer og ekstrasjekker? Hvis øvelseskjøring med automatgir gjør at du kan konsentrere deg om trafikken rundt deg og om å bli en god trafikant, framfor små tekniske bagateller som å skife gir, så må vel det være en bra ting? Noen andre synspunkter?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Prognatus » man 11.09.2006 20:31

fiksve skrev:Vil imidlertid ikke anbefale java, synes denne lærer brukeren en masse uvaner med alle sine sikringer og ekstrasjekker -- Omentrent som å øvelseskjøre med automatgir.

Vi snakker jo om et språk til nybegynnere, og da er jeg uenig med fiksve om at det er en dårlig ting å bli leid gjennom programmeringen av kompilatoren på en tryggere måte. Når man blir mer erfaren kan man sette pris på mer frihet, men i begynnelsen er det ingen ulempe at kompilatoren sier fra når du referer til en ugyldig peker f.eks. Det kan også hjelpe nybegynnere til en ryddigere og sikrere rutine, som kommer til hjelp senere.

Det er dog ingen garanti at erfaring gjør at man lager færre pekerfeil. F.eks. har erfarne programmere i Mozilla-prosjektet greid å lage mer enn 600 av dem i Firefox 1.5.

Ellers synes jeg listen i avstemmingen har sine svakheter: det spørs jo hva man skal bruke programmeringskunnskapene til. Er det web eller spill, databaser eller numerisk analyse? PHP og C++ er således ikke likeverdige valg. Men jeg velger å tolke spørsmålet slik at man skal angi hva man mener er det beste/enkleste allround-språket å lære seg for en nybegynner. Selv da blir det ikke lett å velge en av dem på listen, men under tvil velger jeg C++. Ikke fordi det er så enkelt å lære, men fordi det er nyttig å lære - spesielt når man bare skal lære seg ett språk. :)

Ikke alle disse språkene finnes i en Linux-drakt heller. Delphi er en av dem som bare finnes til Windows.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav trondd » man 11.09.2006 21:13

To kommentarer: Den ene går på hva man skal bruke kunnskapen til. Ikke alle har en klar plan for hva man ønsker bruke kunnskapen til, og de aller fleste vil en eller annen gang komme innom ulike disipliner. Uavhenging av hva man programmerer er det så mange likhetstrekk at når man først har lært seg prinsippene med programmering og den grunnleggende tankegangen enkelt kan bytte til et annet språk hvis det er mer formålstjenelig for den aktuelle anvendelsen.

Angående språkene som ble tatt med i avstemningen, så er jeg klar over at enkelte av de ikke er spesielt godt støttet av fri programvare, men for å unngå å legge mine personlige preferanser til grunn, så valgte jeg en ekstern kilde. Hadde kanskje ikke vært særlig fornuftig å ha Haskell, Erlang, Limbo og Occam med på lista :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Lemen » tir 12.09.2006 21:41

Jeg stemte Perl.

Perl er ikke vanskelig å sette seg inn i, kan muligens bli litt rotette siden man har så mange måter og gjøre ting på. Perl har også en syntax som ligner veldig på blant annet PHP og C - noe jeg mener er positift.

Når man begynner og komme litt inn i Perl så blir man ettervært også veldig kjent med regulære utrykk, noe som kan være en lidelse og bli kjent med, men veldig greit og kunne.

Mange her nevner Java - jeg mener ikke dette er et språk for de som ikke har noe som helst kunnskap om programmering. Objekt orientrings delen gjør fort læreprossesen veldig mye tyngre også.

Bash, Perl og Python er fine språk å se på for de som er absolutte nybegynnere.

Dette er ihvertfall min mening.
medlem i 235 måneder
 

Innleggav jtopland » tir 12.09.2006 22:17

Lemen skrev:Mange her nevner Java - jeg mener ikke dette er et språk for de som ikke har noe som helst kunnskap om programmering. Objekt orientrings delen gjør fort læreprossesen veldig mye tyngre også.


For så vidt enig der. Det kan bli litt tungt for de uten topp motivasjon.

De skolene som bruker Java som første programmeringspråk bruker ikke OOP i starten. Studentene godtar at startmetoden er slik som den er, men lærer ikke å forstå den da. De konsentrérer seg bare om løkker, metoder og enkle klasser for å lese inn fra tastaturet. Man kunne like gjerne startet med C ...

Men så fort man behersker den imperative programmeringsdelen bør man bevege seg over til OOP, synes jeg. OOP er bra og nyttig å kunne!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Prognatus » tir 12.09.2006 22:46

Tips: ta en kikk på et par Open Source-verktøy som også er krysskompatible mellom forskjellige plattformer (Windows, Linux, Mac):

C++ kompiltaoren Code::Blocks og GUI-APIet wxWidgets. Hvis du ikke bruker C++, finnes wxWidgets til Python og Perl også, pluss andre.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

RealBASIC

Innleggav Limpalot » ons 13.09.2006 10:59

Synes RealBASIC burde vært på lista, ikke bare er det et forholdsvis enkelt språk å bruke med en UTROLIG enkel måte å lage GUI på, men det kompilerer også både til Linux, Windows og MacOS.
En del bugs i IDE'en, men et veldig bra språk med en bra tutorial...
En av fordelene med RealBASIC er at du slipper unna "hello world...", det første du gjør i tutorial'en jeg gikk gjennom var å lage en enkel web-browser!!
Du ser med andre ord litt kulere resultater litt fortere enn jeg har erfart med C, java, pascal etc, og det virker ihvertfall motiverende for meg...
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]