Hvordan burde jeg dele diskene?

Kategori overført fra Linux1

Hvordan burde jeg dele diskene?

Innleggav hennumjr » man 27.11.2006 18:22

Har to disker, en på 80 gb og en på 160 gb. Skal innstalere både windows xp pro og ubuntu. Lurer litt på hvordan jeg burde partisjonere diskene slik at det blir best mulig. Noen forslag til hvordan jeg burde gjøre dette?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Roberth » man 27.11.2006 18:29

Del 80 gb på Ubuntu og XP, 40 gb til XP og 40 gb til Ubuntu(/ og swap), så tar du under Ubuntu installasjonen og lager en /home som er alt ditt personlig som du er redd for å miste lagre det der, formater den partisjonen som ext3, så installerer du extfs driveren på Windows så skriver og leser Windows den som det var en ntfs partisjon.

Kommer helt sikkert noen bedre forslag...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav splitz » man 27.11.2006 18:51

synest det var et utrolig bra forslag.

ca det samme som jeg har gjort.

men husk og instaler windows først så ubuntu...
medlem i 215 måneder
 

Innleggav hennumjr » man 27.11.2006 19:07

Dvs si at jeg deler 80gb disken i to like deler og innstalerer windows på den ene og ubuntu på den andre? noen som snakket om at jeg burde legge SWAP på forskjellig disk enn Ubuntu selv, er dette nødvendig med 1 gb ram? Kan ikke så mye om data, kan noen forlklare kort hva ext3 vil si og hvor finner jeg exfs driver til windows?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav sturla » man 27.11.2006 19:30

Du kan legge SWAP på annen disk en selve Linux systemet. Tidligere, da det maskinene ikke hadde like mye minne og kraft som i dag, hadde det noe for seg å splitte / og SWAP på to forskjellige disker. Med 1 gig ram som mange har i dag, har ikke dette mye for seg.

I tillegg kan man også splitte systemet enda mer opp over flere disker. For eksempel å lage egne partisjoner for /usr /tmp /var /opt og så videre. Disse legges da på annen disk enn selve rota til systemet. Teoretisk vil dette under visse forutsetninger kunne gi noe bedre ytelse. Men også her er det å si at dette nok er noe unødvendig.

Det ble nevnt over at /home burde legges på egen partisjon. Dette fordi det da er lettere å for eksempel gjøre recovery på selve systemet, og da lettere beholde egne data. Feks. ved oppgradering.

Det er ntfs support i GNU/Linux. I allefall er det å lese fra ntfs filsystemet uproblematisk fra Linux. Det å skrive derimot er også mulig, men dette ble det mulig å gjøre for bare kort tid siden. Hvor stabilt dette er tørr jeg ikke uttale meg om. Jeg blander ikke selv Windows og GNU/Linux systemene av frykt for å "forrurense" Windows med Virus. ;-) Har derfor bare lesetilgang som du får automatisk etter Ubuntu installasjonen.

Ext3 er det mest brukte filsystemet under Linux. Det finnes flere, men vent med å utforske slikt til du har fått litt taket på Linux. Selv har jeg holdt meg til ext3, da dette er stabilt, raskt (nok iallefall) og dekker mine behov.

Hvordan du legger til NTFS driver utenom den som følger med default installasjon, er jeg ikke sikker på. Har aldri brydd meg om det. Husker ikke helt, men hette det ikke noe med FUSE? Sikkert andre som kan hjelpe deg :-)

Lykke til.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav ak » man 27.11.2006 19:38

sda1: /boot (100Mb)
sda2: C:\ (49% av plassen)
sda3: / (49% av plassen)
sda4: Swap, 1 Gb

Bruk sdb (den andre disken) som fellesomraade, etter at du er ferdig med all installasjon. Formater som Ext2 og installer driver for dette i Windows.

Partisjoner paa forhaand uten aa formatere partisjonene, eller sett av de 100 Mb under installasjon av Windows. Installer Windows foer du installerer Linux, men ikke ta arbeidet med aa installere oppdateringer etc. foer Linux er inne og dual-boot fungerer (just in case).

Se foevrig http://linux1.no/install_edgy

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav hennumjr » man 27.11.2006 21:24

et par sprørsmål til. jeg har nå kun xp installert og er klar for å reinstallere windows. Fra før av disken jeg skal legge xp og ubuntu på patisjonert, men jeg må dele de på nytt for at det skal blir best mulig. gjør jeg dette etter å ha instalert windows, under instalasjonen av windows, eller ved bruk av et eget program f.eks ranish, eller under instalasjonen av ubuntu? sikkert flere muligheter, men hva er lettets og lurest?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav ak » man 27.11.2006 22:44

Naa jeg faar kloerne i en Windows-PC som maa kunne dual-boote pleier jeg aa slette alle partisjoner under installasjon av Windows, opprette den nevnte boot-partisjonen (uten aa formatere den) og C:\ under installasjon av Windows. Resten venter jeg med til installasjon av Linux-distribusjonen.

Merk at Ubuntu-installeren er litt kloente, ikke roer boot-partisjonen under manuell partisjonering, du faar valg om aa bruke/formatere den i neste skjermbilde.

Smak og behag.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav hennumjr » man 27.11.2006 22:50

takk for hjelpa! da prøver jeg så får vi se hva som skjer:)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere