Linux programvare som erstatter "MS Frontpage"

Kategori overført fra Linux1

Linux programvare som erstatter "MS Frontpage"

Innleggav Fwrummel » tor 08.02.2007 18:30

Hei,

Under etableringen av vårt firma satte vi bort arbeidet med å lage websidene til en kar som brukte Frontpage. Resultatet er at sidene presenteres dårlig f.eks. i Firefox.

Jeg kan tenke meg nå som jeg har litt bedre tid å gjøre jobben selv, men da i et verktøy som kjører under Linux (Ubuntu)
Det bør være mest mulig template dreven siden mine kunnskaper er ganske begrenset.

Noen forslag?
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Andykvakk » tor 08.02.2007 18:36

Jeg har brukt NVU en del og det er ganske greit å bruke. Ligner veldig på Dreamveawer. Du finner NVU i Synaptic
medlem i 217 måneder
 

Innleggav ak » tor 08.02.2007 18:42

Spørs litt hvilke behov du har, men hvis du har webplass et sted med database så ville jeg egentlig anbefalt et CMS, f.eks. Drupal eller Joomla

Det betyr at siden i første omgang ser ganske generisk ut, men ofte penere enn det man får laget selv uansett. Oppdateringer og slikt blir vesentlig enklere. Systemene er veldig sikre og må nesten aldri oppdateres så lenge man ikke gir tilfeldig forbipasserende muligheten til å legge inn tekst eller redigere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav nc » tor 08.02.2007 18:48

Ellers hvis du ønsker å gå inn i et standard tekstredigeringsprogram og skrive koden selv, så kan jeg på det sterkeste anbefale websiden http://w3schools.com.

Det er en webside utviklet av det norske Refsnes Data som holder til på Sandnes. Denne websiden tar for seg samtlige webutviklingsspråk og gir en enkel og grei gjennomgang av disse.

Eneste "negative" man kan si om siden er at alt er på engelsk.

Kan forresten også nevnes at w3schools.com nå har passert 2 millioner sidevisninger på pr dag! (fremsiden telles ikke med pga at det ikke er reklame på den). Og bare dette viser jo at det er en ganske populær side.

Annen "morsom" statistikk på w3schools.com er at i januar 2007, så brukte 31% av brukerne Firefox, 42.3% brukte IE6 og 13.3% brukte IE7. Med andre ord, Firefox begynner å bli ganske stort blant professjonelle webutviklere, så det at websider i dag ikke støttes i Firefox mener jeg blir det samme som at webutvikleren ikke kan det han/hun driver med... :-)

Men nå skal jeg ikke prate bort tråden din mer. Lykke til med webutviklingen. :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav sturla » tor 08.02.2007 19:00

Det kommer helt ann på hvor mye du vil legge i dette, og hvor mye du er innstilt på å lære selv. Nå er det rimlig overkommelig å lære seg grunnleggende html og css. Du kan selvsagt benytte NVU, eller om du bruker Windows; MS Frontpage eller Dreamveawer. Men disse verktøyene lager ikke den helt gode koden. Og det kan være vanskelig å få til kode som verifiseres helt riktig av så mange nettlesere som det er ønskelig.

Jeg har ett tips til deg. Slik jeg gjorde det selv da jeg begynte å lære meg html og css. Installer html hjelpere slik som Bluefish, Quanta + eller Screem. Dette er programmer som hjelper deg med koden. De tolker flere typer kode, ikke bare html, men også css, php og mange fler. Du trenger derfor ikke egentlig å kunne alt helt utenat, men du må ha en hvis peiling på html syntax og css syntax. Ved å bruke ett slikt program lærer du vanvittig mye og fort. Du kan installere disse via apt-get (synaptic).

I tillegg til dette ville jeg startet å redigere på noe som andre har laget. Det beste da er å besøke sider som http://www.oswd.org eller http://www.openwebdesign.org. Her finner du templates som flinke folk har laget. Disse kan du fritt benytte eller endre slik det passer deg. Du trenger altså ikke finne opp kruttet helt på nytt. Og disse folka lager sider som er ment å verifiseres etter gjeldende standarder. Du vil få kode som vil funke på de aller fleste nettlesere.

Et annet tips er å kikke på alternative løsninger som fordrer at du kjører siden din på server med støtte for php og database. Dette for å få til dynamiske sider. Hørt om CMS? Besøk www.opensourcecms.com, så ser du hvor mange slike du har å velge i. Her finner du noe for enhver smak. Dette krever dog litt trening og tid til å sette seg inn i de ulike løsningene. Men du kan lage virkelig proffe løsninger slik. Anbefaler forum på http://www.dittnettsted.no.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Fwrummel » tor 08.02.2007 19:02

Imponerende kjapt svart,
Jeg var kun en tur i kjelleren for å hente en liten pils og vips 3 svar inne. :-)

Websiden skal være statisk. Men vi har idag lenker til inscannede pdf-filer som viser presseomtale med mere.

Ingen databasefunksjonalitet
medlem i 212 måneder
 

Innleggav olear » tor 08.02.2007 22:02

Anbefaler at du ser på NVU. NVU er et program for de som enkelt og greit (og uten å røre noen form for kode) vil legge ut en enkel webside for seg eller sitt firma.

Du kan såklart begynne å lære deg HTML osv, men tar jeg ikke helt feil har du ikke planer om å begynne som webutvikler ;) (og har sikkert bedre ting å bruke tiden din på).

PS: Merk at NVU er ganske partisk, da motoren er Mozilla (Firefox) så dobbeltsjekk evt. utseende i Internet Explorer før publisering.

Lykke til :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Fwrummel » fre 09.02.2007 9:23

Takk for svar.
Har installert NVU nå, jeg var overasket over hvor fort nedlastingen gikk.
Så får se om jeg klarer å få til noe
medlem i 212 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere