Opphavsrett på kode fra NRK

Kategori overført fra Linux1

Opphavsrett på kode fra NRK

Innleggav Moldarin » tir 11.09.2007 5:22

Hei,

her kommer en skikkelig nøtt:

NRK eies av folket. (I en mer eller mindre direkte betydning.) Vi har tidligere erfart at innhold laget av NRK dermed tilhører folket. Så kommer spørsmålet:

Gjelder dette også JavaScript og annen kode de legger ut på NRK.no?

Helt spesifikt så sikler jeg på nyhetstikkeren.js deres på NRK Nyheter.

Om noen har noen formening om hva som kreves for å få denne til å fungere er jeg også interisert i å høre om det. Scriptet trekker dataene direkte fra RSS kanalen til NRK. Men hvordan den får den fancye effekten og i det heletatt trekker dataene.... Ja, jeg skjønner det ikke. Trolig kreves komponenter fra andre JavaScript brukt hos NRK Nyheter. Ikke søren om jeg finner ut av hvilke.

Oppdatering: Jeg bryter vist med NRK sine opphavsrettsregler bare ved å lenke direkte til JavaScriptet jeg mente. Lover dårlig til å få bruke den koden om man ikke engang kan lenke direkte til den.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav ak » tir 11.09.2007 14:25

NRK eies av staten, men i Norge betyr ikke det at du fritt kan ta ting de produserer*, enten det er innhold eller verktøy de bruker (som også kan komme fra underleverandører).

*: Det gjelder meg bekjent bare i USA

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Moldarin » tir 11.09.2007 19:12

ak skrev:NRK eies av staten, men i Norge betyr ikke det at du fritt kan ta ting de produserer*, enten det er innhold eller verktøy de bruker (som også kan komme fra underleverandører).

Vel, hvordan var saken med streaming av NRK radio over nettet? Det var ikke NRK som først begynte med det, husker jeg.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav ak » tir 11.09.2007 19:18

Jeg aner ikke hvem som begynte med det, men jeg ser heller ikke at det har innvirkning på det du spør om, om du fritt kan ta ting fra NRKs nettsider.

Vet ikke hvilket JavaScript du refererer til, men det er sikkert ikke så vanskelig å ta ideen og skrive sin egen kode som gjør det samme.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav simen » ons 12.09.2007 12:50

Når det gjelder JavaScript har som regel noen andre gjort det før :P Så du finner nok funksjonaliteten. Dessuten kan ingen si noe om du bruker deres kode som inspirasjon og skriver den selv.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sokkalf » ons 12.09.2007 17:22

Ser ut som dette er en slags såkalt AJAX-løsning, dvs at javascriptet lager en XMLHttpRequest og henter en dynamisk side (som sannsynligvis er selve RSS-feeden, etter det jeg kan se av koden), og oppdaterer deler av siden uten at denne trenger å reloades.
Sånn ved første øyekast ser det ut som det skal gå an å kopiere og bruke den koden der (teknisk sett, opphavsretten osv vil jeg ikke uttale meg om), hvis du har en RSS-feed.
En del av "pynten" som gjør at det ser ut som det gjør, er nok definert i CSS rundtomkring, og dette må nok også kopieres/evt implementeres på en annen måte, om du skal få den samme funksjonaliteten.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Moldarin » ons 12.09.2007 19:19

sokkalf skrev:Ser ut som dette er en slags såkalt AJAX-løsning, dvs at javascriptet lager en XMLHttpRequest og henter en dynamisk side (som sannsynligvis er selve RSS-feeden, etter det jeg kan se av koden), og oppdaterer deler av siden uten at denne trenger å reloades.
Sånn ved første øyekast ser det ut som det skal gå an å kopiere og bruke den koden der (teknisk sett, opphavsretten osv vil jeg ikke uttale meg om), hvis du har en RSS-feed.
En del av "pynten" som gjør at det ser ut som det gjør, er nok definert i CSS rundtomkring, og dette må nok også kopieres/evt implementeres på en annen måte, om du skal få den samme funksjonaliteten.

Linken på siden fører til RSS feeden. JavaScriptet bytter ut den linken med overskrifter fra RSSen og roterer med tidsmellomrom.

However klipp og lim (uten manipulasjon av aktuel kode) fungerer slettes ikke. I have no idea why.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere