Video-konvertering gjennom php

Kategori overført fra Linux1

Video-konvertering gjennom php

Innleggav Decline » søn 30.09.2007 19:02

Hei,
Har tenkt å prøve å få til et php-script som konverterer videoer til 3gp streaming når du laster de opp. Da må jeg antakeligvis bruke ffmpeg og mp4box for å gjøre dette, og jeg har det tilgjengelig på en suse-server... men noen som har prøvd noe lignende, og kanskje har noen tips?
medlem i 205 måneder
 

Innleggav olear » søn 30.09.2007 19:06

Hoster flere "flashservere", hva er det du lurer på?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Decline » søn 30.09.2007 19:31

Tja f.eks, holder det å ha bare ffmpeg, eller må jeg ha også ffmpeg-php?

Jeg skal altså ha en tjeneste hvor brukeren laster opp en videofil (mpeg, avi etc.), som konverteres til 3gp streaming(!), og som da kan spilles av på en mobiltelefon, med rtmp://server/fil.3gp antar jeg (darwinstreamingserver). Jeg har ikke særlig peiling på darwin, men tror det er satt opp, så da skal det vel gå av seg selv bare du skriver inn filnavnet?

Så det man altså må gjøre er å submitte en fil, hente ut diverse info om den med ffmpeg, konvertere den til 3gp...med ffmpeg? Og så bruke mp4box til å hinte fila, så den streames rett til mobiler?
medlem i 205 måneder
 

Innleggav olear » søn 30.09.2007 19:52

Kan ikke hjelpe deg med streamingdelen, da jeg ikke har erfaring med streaming til mobiltelefoner.

Når det gjelder FFMpeg trenger du nok en egenkompilert (mest for å støtte de fleste formater). Du trenger også støtte for 3gp, noe som ikke er standard i FFMpeg.

FFmpeg kan lastes ned fra : http://ffmpeg.mplayerhq.hu/ffmpeg-expor ... ot.tar.bz2

Jeg kompilerer vanligvis FFMpeg med følgende options:

--enable-gpl --enable-memalign-hack --enable-swscaler --mandir=/usr/local/man --prefix=/usr/local --disable-mmx --cpu=i686 --enable-libmp3lame --enable-libogg --enable-libxvid --enable-libvorbis --enable-libfaad --enable-libfaac --enable-liba52

Legg til --enable-amr_nb-fixed for 3gp.

ffmpeg-php er ikke nødvendg, men kjekt å ha. Selv bruker jeg et Ruby-script (kan godt være PHP osv) som backend, den kjører som en prosess og encoder filer hvert minutt (den scanner en mappe etter XML-filer (som blir laget etter opplastning) som sier hva den skal gjøre). Dette fordi at opplastning og konvertering i nettleseren ikke alltids er så lurt (kan fort få timeouts osv).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Decline » man 01.10.2007 11:21

Prøver å kompilere ffmpeg nå. Men hvor skal jeg sette inn optionsene? Jeg forsøkte en ./configure først, og så make && make install med options bak her, men da fikk jeg på slutten av kompileringa:

make: unrecognized option `--enable-gpl'
make: unrecognized option `--enable-memalign-hack'
make: unrecognized option `--enable-swscaler'
make: unrecognized option `--mandir=/usr/local/man'
make: unrecognized option `--prefix=/usr/local'
make: unrecognized option `--disable-mmx'
make: unrecognized option `--cpu=i686'
make: unrecognized option `--enable-libmp3lame'
make: unrecognized option `--enable-libogg'
make: unrecognized option `--enable-libxvid'
make: unrecognized option `--enable-libvorbis'
make: unrecognized option `--enable-libfaad'
make: unrecognized option `--enable-libfaac'
make: unrecognized option `--enable-liba52'
make: unrecognized option `--enable-amr_nb-fixed'


Prøvde også å putte det bak ./configure, men fikk bare opp unrecognized option der også....
medlem i 205 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere