Hvordan kan man best hjelpe linux distribusjoner?

Kategori overført fra Linux1

Hvordan kan man best hjelpe linux distribusjoner?

Innleggav lmh1 » fre 02.04.2010 16:19

Hei, jeg lurer på hvordan kan man best hjelpe større linux distribusjoner?

Hadde tenkt å rapportere, feil, som jeg finner.

Spessielt med drivere, der er det en del mangeler, da det ikke er spesifisert for hver enkelt maskinvare.

F.eks webkamera, scanner, skriver, ol vil de fleste ha problemer å sette opp i linux, siden driverene enten ikke finnes for riktig modell, eller funger med enkele funksjoner.

Merker også det finnes drivere til nvidia, men bare til Geforce 3 til 4 serien. Samt GS 6600 og nyere, men problemet da er det ikke bygget for Nvidia GT 220 f.eks.

Finnes det linux verktøy som gir mere informasjon om maskinvaren f.eks slik som Aida 32 til windows?
medlem i 168 måneder
 

Re: Hvordan kan man best hjelpe linux distribusjoner?

Innleggav JimmyVolatile » lør 03.04.2010 18:16

I terminalen:

Kode: Merk alt
sudo lshw
gir veldig detaljert informasjon.
Kode: Merk alt
sudo lshw | less
for lettere lesning
medlem i 181 måneder
 

Re: Hvordan kan man best hjelpe linux distribusjoner?

Innleggav ak » man 05.04.2010 12:35

Det varierer litt fra distribusjon til distribusjon. Feilrapportering er selvfølgelig viktig, men det rapporteres ofte mer enn man kan fikse.

Jeg tror den beste måten å bidra på er å finne et prosjekt som du bruker mye og bidra mest mulig der. Hvis du ikke kan programmere så er utviklere uhyre takknemlige hvis noen andre hjelper til med å skrive dokumentasjon, slik at de selv får mer tid til å rette feil og legge inn forbedringer.

Du kan også gjøre det for maskinvare. Når det gjelder NVIDIA så vil det være å hjelpe til med Nouveau driveren, men drivere er ofte litt vanskeligere siden hele systemet blir ustabilt når du tester.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hvordan kan man best hjelpe linux distribusjoner?

Innleggav bleakgadfly » fre 09.04.2010 15:29

Noen spesiell grunn til at du nevner større GNU/Linux distrobusjoner?

Grunnen til at jeg spør er at større GNU/Linux distrobusjoner har som regel en god brukerbase av folk som kan hjelpe til allerede. Det er heller de mindre distrobusjonene som trenger mest hjelp.

Bare for å nevne et eksempel så vil jeg anbefale at du tar en titt på gNewSense. Tanken bak gNewSense er å ha et fullstendig fritt og åpent operativsystem hvor alle proprietære binære drivere og firmware har blitt fjernet. Det er et relativt nytt prosjekt som trenger masser av hjelp.

Jeg har begynt oversettelsen av dokumentasjonen til Norsk bokmål, og har skrevet dokumentasjon om hvordan man installerer gNewSense på en Lemote YeeLoong maskin.
Oversettelsen skjer på wikien og det er relativt lett å komme i gang!

Sjekk ut http://www.gnewsense.org for mer informasjon.

Hvis du er interessert i fri programvare (som de fleste GNU/Linux brukere burde være) så vil jeg også anbefale at du hjelper til FSFE (Free Software Foundation Norway) med å oversette nettsidene deres til norsk. Vi er nå 3 mann som oversetter men trenger mer hjelp :)

Sjekk ut http://www.fsfe.org under "Bidra"

bleakgadfly
medlem i 172 måneder
 

Re: Hvordan kan man best hjelpe linux distribusjoner?

Innleggav ak » fre 09.04.2010 15:59

Når jeg leste mitt forrige innlegg på nytt nå så skjønte jeg at hovedpoenget mitt ikke kom godt frem. Beklager hvis du skjønte det og jeg bare repeterer meg, men jeg synes det er et viktig spørsmål :) Det jeg oppfordret til var å finne et program, fremfor en distribusjon, og begrunnelsen er som følger.

Det er forferdelig mye duplisering av dokumentasjon mellom distribusjoner, og levetiden er som regel ikke stort lenger enn to år før en ny versjon kommer ut. Noen, som Skolelinux, beveger seg litt saktere enn dette, men det er likevel begrenset hvor lenge denne dokumentasjonen er i bruk.

Hvis du skriver dokumentasjon, eller bidrar til feilsøking, for et spesielt program så er det større sjanse for at *alle* distribusjoner får glede av dette arbeidet.

Prosjekter som Launchpad har som mål å returnere patcher og feilmeldinger til prosjektene som distribusjonene bygger på, men distribusjonene ligger nesten alltid på etterskudd og genererer rapporter på kode som ikke lenger er aktuell.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron