Nikon D70 - B&W

Innleggav Alfred.Woodden » søn 20.11.2005 0:33

macwerner skrev:Du påpeker noe vikig der herr Wooden : dette med vekt. Alt skal liksom være så lett, men akkuat når det gjelder et speilrefleks kamera er det deilig at det har litt tyngde. Dette gir en taktil tilbakemelding om at det er noe du skal holde godt og ikke miste i bakken. ( Nå er JEG litt ute på vidda...) Anyway, når jeg bruker ei lånt 13mm linse fra Sigma (EX serie) på D70 føles det tuuungt, og, må jeg si, deilig !


Da jeg bestemte meg for speilrefleks, Macwerrner, var det viktig for meg at kameraet var raskt, og at det var tyngde i det, slik at jeg har følelsen av at jeg virkelig holder et kamera, når jeg arbeider med det.

Tyngde er også viktig, ettersom det gir en god følelse av kvalitet, og dets ubevisste innvirkning på bilderesultatet. :) Mer psykologisk det siste der, men det kan ha noe med at du, som fotograf, holder kameraet mer stødig, jo tyngre det er.

Angående batteriet, Daniel: Det er en feil på en god del av batteriene til Nikon. Hvis du besøker denne siden: Batterier så får du en nærmere forklaring av problemet

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav GreenMan » søn 20.11.2005 0:36

Daniel skrev:Feil på batteriet???! What??! o_O

Se f.eks her

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Driveren » søn 20.11.2005 0:37

Daniel skrev:Feil på batteriet???! What??! o_O


Les Nikon sine web sider. :-D

Det er feil på beteriet til en del kamera.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Eriksson » søn 20.11.2005 0:45

hvis man vil gå litt lenger opp, og vil ha et Nikon kamera som blir i klassen hakket over 20D fra Canon så er D200 genial..

Nikon D200

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 20.11.2005 1:33

Hvis du skal kjøpe ett "D70" kamera brukt, bør du være oppmerksom på at det faktisk finnes to modeller av dette kameraet – D70 eller D70S! Sistnevnte (D70S) er mye nyere og har mange flere funskjoner en det første, som begynner å bli litt gammel.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » søn 20.11.2005 1:48

Åsmund skrev:Hvis du skal kjøpe ett "D70" kamera brukt, bør du være oppmerksom på at det faktisk finnes to modeller av dette kameraet – D70 eller D70S! Sistnevnte (D70S) er mye nyere og har mange flere funskjoner en det første, som begynner å bli litt gammel.


Forskjellene på D70 og D70s er marginale. Hovedforskjellen er en 0.2 tommer større LCD-skjerm på D70S-en. Ellers er det små, nesten ubetydelige endringer, og en kan godt kalle dem samme kameraet...

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Eriksson » søn 20.11.2005 2:24

endringene er ikke spesielt store, og du kan gjøre et ganske godt kupp ved å kjøpe brukt D70 fremfør D70s, men du må vite hva du mister av funksjoner, blandt annet et utgang, husker ikke hvilken men den er av betydning.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Chalkley » søn 20.11.2005 3:15

Nå bruker jeg et Leica M7, så dette med svart-hvitt er en stor greie for meg. Svart-hvitt er like mye "farger" som et ordinært fargebilde, så jeg forstår godt at Nikon ikke har dette innebygd i kameraene sine. Kvaliteteten blir rett og slett ikke god nok.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Åge » søn 20.11.2005 3:16

Grunnen til at de ikke lager en slik funksjon er at de fleste SLR kamera brukere kjører ofte bildene gjennom PS etterpå. Et fargebilde kan fint gjøres B/W, men ikke omvendt.

Jeg anbefaler at du tar et bilde og finner de B/W innstillingene som passer for deg, og lager en action av det i PS. Så kan du kjøre det på alle bildene etterpå!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Haaland » søn 20.11.2005 4:01

Vil bare legge til noe om Canon 350D - med batterigrep og en annen linse enn standardplasten, jeg bruker selv Sigma #0mm EX f/1.4, så har det en helt annen følelse. Det er mye bedre størrelse på det hele, nå er det plass til hendene mine. Linsa gjør det også mye tyngre. Veier sikkert dobbelt så mye nå som orginalt.

Når det er sagt ville jeg aldri kjøpt det samme igjen. 20D har en mye bedre finish, større, og brukt så ligger det på ca. samme pris som et nytt 350D om du leter litt. Brodern kjøpte akkurat et 20D med batterigrep og ekstra batteri for 9000,-, mer eller mindre det samme jeg betalte for et nytt 350D med batterigrep og et ekstra batteri.

Orginallinsa bruker jeg bare når jeg skal gjøre et eller annet der jeg er redd for å skade Sigmaen. Liker den ikke i det hele tatt, selv om bildene blir helt fine. Gir meg en ekkel følelse, det er nok spør du meg.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav haralha » søn 20.11.2005 5:33

macwerner skrev:Du påpeker noe vikig der herr Wooden : dette med vekt. Alt skal liksom være så lett, men akkuat når det gjelder et speilrefleks kamera er det deilig at det har litt tyngde. Dette gir en taktil tilbakemelding om at det er noe du skal holde godt og ikke miste i bakken. ( Nå er JEG litt ute på vidda...) Anyway, når jeg bruker ei lånt 13mm linse fra Sigma (EX serie) på D70 føles det tuuungt, og, må jeg si, deilig !


Er jo bare å kline på batterigrep på 350d-en og et fin fint L objektivt til ørten tusen, så veier nok 350d-en mer enn nok :) Batterigrep er ikke originalvare til D70.. En annen ting er at 350d er vesentlig mindre støy på høy iso enn D70 har. Så hvis en skal ta bilder i lite lys, er 350d tingen :) Men som tidligere nevt i denne tråden er nikon bedre på blits synkronisering.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » søn 20.11.2005 13:37

Åge skrev:Grunnen til at de ikke lager en slik funksjon er at de fleste SLR kamera brukere kjører ofte bildene gjennom PS etterpå. Et fargebilde kan fint gjøres B/W, men ikke omvendt.

Jeg anbefaler at du tar et bilde og finner de B/W innstillingene som passer for deg, og lager en action av det i PS. Så kan du kjøre det på alle bildene etterpå!


Hmm, men alle bilder som tas med farger må stilles individuelt til B/W for at resultatet skal bli bra? Hvis man lager en action, er det vel en god del bilder som blir konvertert feil? Tenker først og fremst på lys og kontrast.

Når jeg gjør bildene mine om til B/W, liker jeg å lage en slags "gammeldags" effekt over det hele, altså litt mer lys enn standard og en god del kontrast, samt at jeg stiller inn på skygge. Altså, dette her gjøres individuelt på hvert bilde, og jeg tror ikke innstillingene jeg lager for et landsskapsbilde, passer like godt til et portrettbilde, skjønner? (mulig det ikke har noe å si, men det var bare en tanke)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav haralha » søn 20.11.2005 13:50

Her er en link til en bra B&W action.

http://www.slower.net/slowerlog/2004/09/bw-conversion.php

Lager noen lag som en kan justere i etterkant.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » søn 20.11.2005 14:02

haralha skrev:Her er en link til en bra B&W action.

http://www.slower.net/slowerlog/2004/09/bw-conversion.php

Lager noen lag som en kan justere i etterkant.


Rob Carr var ikke dum, nei... Litt tungvinn prosess, men var det slik at dette var en "action", er det bare å laste ned en fil og installere, eller? Har aldri lagd "actions" før....

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav haralha » søn 20.11.2005 14:13

Bare høyreklikk på linken og last ned actionet. Fjern .txt greia slik at det står .atn - Så er det vel bare å dra det inn i photoshop og klikke på play, så skjer alt av seg selv...
medlem i 236 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]