Programmering i Ubuntu

Programmering i Ubuntu

Innleggav rockie » søn 01.06.2008 21:07

Er helt ny i Linux, men har lyst og begynne og programmere. Programmene skal helst kunne kompileres, både til Ubuntu og Windows (2000, vista). Vil helst ha et grafisk program til og programmere med, som også kan kompilere programmet. Har ikke noe ærfaring med programering fra før, bortsett fra html, men det er jo ikk et programringsspråk. Noen som har noen tips?
medlem i 190 måneder
 

Re: Programmering i Ubuntu

Innleggav ak » søn 01.06.2008 23:27

Java + Eclipse, er mitt råd.

Men merk at utfordringen med å finne programvaren for å lage programmene drukner i forhold til å skrive de.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Programmering i Ubuntu

Innleggav rockie » man 02.06.2008 14:27

Ser at dette har havnet i feil bi-forum, hadde det litt travel. Men får ikke innstalert Java. Hadde det litt travelt, men tror det var noe feil med pakksystemet. Det var noe om att jeg måtte gjøre en .bin fil kjørbar og kjøre den, men det går ikke helt som det skal. Har klart og gjøre den kjørbar men ikke kjøre den. Er spørsmåltil: Går det ann og få rmp pakkesystemet på ubuntu?
medlem i 190 måneder
 

Re: Programmering i Ubuntu

Innleggav ak » tir 03.06.2008 2:39

Hei,
hvis du går i menyen og velger System -> Administration -> Software Sources, og så huker av alt under Ubuntu Software (og kanskje commercial under Third-Party Software, men det tror jeg ikke er nødvendig) så tror jeg at du skal få med alt (inklusive Java) hvis du etterpå går og installerer eclipse.

Pakkesystemet er den grunnleggende komponenten i en distribusjon, derfor fraråder jeg å prøve å installere RPM (selv om det i teorien er mulig). Enkelte RPM pakker kan installere ved hjelp av alien, men det er ikke en god løsningen i dette tilfellet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Scripting



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron