Å lære programmering, hvor begynner jeg?

Å lære programmering, hvor begynner jeg?

Innleggav Giltvedt » tor 09.10.2008 20:31

Hei!

Jeg ønsker å benytte tiden fremover til å skjerpe meg litt for å lære meg mer av web relatert programmering. I samme slengen kan utvikle meg selv til å forstå programmeringen slikt jeg kan prøve noe nytt som f.eks lage software osv.

Her er det liste over det jeg vil lære meg og er klar over at det er litt store planer, så jeg regner med at jeg ender opp med noen av de. Skal vel tro at når jeg har lært meg programmering, så skal det bli lettere å lære/forstå resten etterhvert?

Listen er ført opp i priortiert rekkefølge, nummerert.

Script/programmering:
1. PHP m/ MySQL
2. Ruby On Rails
3. Java
4. JavaScript (AJAX & jQuery eller er de det samme?)
5. XML

Software:
1. Flash m/ AS2/3
2. After Effects

Prøve ut av språk/software for morro skyld:
1. Perl / Phyton (eller Django?)
2. Flex
3. Dashcode
4. Xcode (C/C++ eller Carbon/Coca/C-Object?)
5. Quartz Composer

- Kan jobbe med det og vil lære mer.
- Har stort sett bare kopiert, limt og redigert litt. Vil kunne dette.

Siden jeg har litt store planer, så bør jeg jo kartlegge hva som er best å starte med slikt det blir lett å forstå og lære resten. Innspill/forslag til beste utvei?

En har anbefalt meg å lære Java for å sikre seg å få forståelse av programmering av andre språk. Har lastet ned Eclipse som vissnok skal være bra verktøy. Innspill?
- Har også Xcode, TextMate, Coda og kanskje flere app med Java støtte som jeg sikkert ikke vet om.

Har forresten webhost med RoR og Django støtte hvis noen skulle lure på det.

Ville satt stor pris på tips, anbefalinger, kommentar, diskusjon og tilbakemelding!

På forhånd stor takk!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Å lære programmering, hvor begynner jeg?

Innleggav segrov » fre 10.10.2008 9:59

Det ser ut som om du ønsker å lære deg en del nett-programmering.

Jeg programmerer ikke, men jeg må nevne at lærer du deg javascript, er ikke veien lang til å kunne actionscript i flash, og dermed er veien også kort til Flex.

Om actionscript finnes det en glimrende bok fra forlaget "Friends of Ed". Den heter "Foundation Flash" og er skrevet av bl.a. Sham Bangal.
medlem i 249 måneder
 

Re: Å lære programmering, hvor begynner jeg?

Innleggav tjodolv » fre 10.10.2008 10:51

Uansett hvor du begynner, så tror jeg du klarer å overføre kunnskapen til andre språk igjen.

Selv kjenner jeg best PHP/MySQL, så jeg skriver litt om det.. ;) Når det er snakk om nett, så er det slettes ikke dumt å lære seg PHP/MySQL, da det er det mest utberedte som tilbys hos webhoster. Kan man MySQL så kan man jo generell SQL-syntax, og da er ikke veien lang til de andre databasene som finnes på markedet. PHP er enkelt og greit å komme i gang med, og er ikke så all verdens forskjellig fra andre språk. Slett ikke dumt utgangspunkt å begynne med. Min erfaring er at JavaScript kunnskapen kommer etter hvert, men du kan jo jobbe litt med den også. Det blir jo til at man bruker det mer og mer i produksjonen av nettsider, og om man klipper og limer litt i starten så kommer det kjapt hvis man bare studerer kodesnuttene litt, og prøver hva som skjer om man endrer litt her og der. Bruk også et framework til JavaScript (jQuery, MooTools, Prototype...), så slipper du å finne opp kruttet på nytt hver gang.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Å lære programmering, hvor begynner jeg?

Innleggav Rolfie » fre 10.10.2008 16:10

PHP og MySQL er forholdsvis lett, men du kan gjøre så enormt mye med det. Den hører til på toppen av listen din. Anbefaler at du kjøper deg en bok da dette vil hjelpe deg med å få gode vaner når det gjelder riktig syntax og strukturering av koden din. Det finnes mange gode bøker som dekker Apache, PHP og MySQL i en bok;)

Neste på liste bør etter min mening være Javascript. Bruk et rammeverk, anbefaler jQuery eller MooTools. Dokumentasjonen til disse rammeverkene er et fint sted å starte, man trenger egentlig ikke vite noe om javascript fra før av. AJAX er ikke et rammeverk som jQuery det er en betegnelse på bruk av javascript og xml teknologi(asynchronous JavaScript and XML). Det brukes til å hente inn informasjon på siden uten at siden reloader.

Når det gjelder desktop programering(eller hva man skal kalle det) så er nok java en fin inngangsbillett.

Håper det hjalp litt:)
medlem i 208 måneder
 

Re: Å lære programmering, hvor begynner jeg?

Innleggav Giltvedt » fre 10.10.2008 22:25

@segrov Ja, fokusen ligger på nett-programmeringen i stor grad. Ser meg for at det er den beste veien å satse på det når jeg allerede har jobbet med det. Deretter gi meg muligheter til å programmere software.

Har notert: "JavaScript › ActionScript › Flex"

Takk for tipsen om boka. Skal ta en kikk.

@tjodolv Det tror jeg gjerne på, men synes jeg har forsøkt mange ganger nok med PHP og føler at jeg trenger å lære meg noe sikkelig til å begynne med.

Ble forklart at PHP er litt hårete i forhold til f.eks Java om man skal satse på å lære seg programmering sikkelig.

jQuery og Prototyp har jeg hørt om, men ikke MooTools? Det må jeg ta litt nærmere kikk på.

@Rolfie Som jeg nevnte til tjodolv så synes jeg at jeg har forsøktet PHP programmeringen, men kanskje jeg bør prøve på en annen måte?

Har 2 bøker som jeg har som jeg kan lese: "PHP 4 Bible" av Tim Converse og Joyce Park og "PHP and MySQL Web Development" fra Sams av Luke Welling og Laura Thomson.

Er egentlig klar over det, men var ikke sikker på hvor jeg skulle plassere det i listen. Ser jo muligheter med å kunne AJAX.

Har notert: "Gå for rammeverk, så er det inngangsbilletten til gjeldene språket"

- Lurer på en ting angående rammeverk; Har i lengre tid brukt Wordpress og ser at det har egen måte å scripte på, så er dette altså rammeverk?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Å lære programmering, hvor begynner jeg?

Innleggav jp_tix » fre 10.10.2008 23:59

Jeg ville styrt unna PHP, og heller begynt med Ruby eller Python. Begge tvinger deg til å lære objekt-orientering skikkelig fra starten av, som vil være et godt utgangspunkt for å lære andre OO-språk senere (f.eks. Java/C++/Objective-C). De kan også brukes til haugevis med andre ting utenfor web-verden, som klart er en fordel ovenfor PHP.

Både Ruby og Python har også sterke tradisjoner for å vektlegge diverse «best practices» som fokus på lesbar kode, test-dreven utvikling osv. Siden det er *mye* lettere å lære nye språk etter at du kan ett skikkelig, er det fint å begynne med et som gir deg gode vaner fra starten av.

Django for Python eller Ruby on Rails for Ruby er gode rammeverk for bruk til web. Men jeg ville nok brukt tid på å lære litt av språkene før du kaster deg inn i rammeverkene. Disse er ofte laget for utviklere som kjenner språket godt, og tar masse shortcuts for at utvikling skal gå fortere. Hvis man *begynner* der er det ikke alltid like lett å se hvordan ting henger sammen. Ellers er det jo en klar fordel at du allerede har en webhost som støtter disse rammeverkene.

Både Django og Rails er også lagt opp til at du kan bruke JavaScript i sidene dine, så ingenting ved å velge de som hindrer deg i å leke med JavaScript i tilegg.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Å lære programmering, hvor begynner jeg?

Innleggav Giltvedt » lør 25.10.2008 22:00

Her er jeg tilbake igjen! Beklager at det tok tid før jeg fikk anledning til å skrive igjen. Kom hjem i dag fra 5 dagers opphold i Stockholm som har vært knall og dermed ferdig med modulen/prosjektet.

I mellomtiden har jeg diskutert med en som har peiling på de fleste språkene og har fått anbefaling på hva jeg bør gjøre. Som noen har sagt allerede så satser jeg på strengt språk og objekt-orientering programmering.

Til å begynne med så begynner jeg med Python eller Ruby, prøve meg litt fram og se hvilket av de jeg går for. Etterhvert Django eller Ruby on Rails avhengig om jeg går for Python eller Ruby. Har allerede begynt å prøve meg litt på Ruby så det er nevnt.

Etter å ha gjennomgått de overnevnte så blir det PHP som står for tur.

Ved siden blir det også JavaScript og ActionScript 3.

Ellers takk for innspill, synspunkter og diskusjon! Blir spennende å se hvor mye jeg får utviklet meg fremover.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Å lære programmering, hvor begynner jeg?

Innleggav ColdFusion » lør 09.01.2010 0:00

@Giltvedt:

Hvordan går det med programmeringen? Har du fått noe sving på mysql/php?

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 


Returner til Scripting



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]