Lære programmering?

Lære programmering?

Innleggav iMacJhonny » lør 08.11.2008 16:17

Jeg er helt grønn på programmering og lurer egentlig på hvor man kan lære dette og hvor vanskelig det er.

Skulle gjerne lagt meg et lite program som kunne ligget på skrivebordet der jeg hadde en knapp som skiftet mellom å bruke skjermen i iMacen og prosjektoren som hovedskjerm. Er dette veldig kompilsert?
medlem i 208 måneder
 

Re: Lære programmering?

Innleggav EinarJ » søn 09.11.2008 1:04

Finnes ikke slik funksjonalitet ca ved å gå til Systemvalg->Skjermer->Vis Skjermer i Menylinjen?

Ellers, så er det å lære programmering, som å lære det meste annet, du kan lære deg nok til å få gjort noe på relativt kort tid, men skal det gjøres ordentlig, eller vil du gjøre noe avansert, så tar det vesentlig mer tid.

Det mest effektive, for selvlæring, er å skaffe seg en bok som går gjennom grunnleggende ting, for så å finne seg noe å jobbe med selv, og et godt oppslagsverk. For Mac-utvikling er "C" språket jeg vil anbefale å begynne med, for senere å kikke på Objective-C.

Skoler rundt omkring opererer med Java som skolespråk, og kaster seg over objektorientering omtrent fra første stund, med de læringskurvene det medfører, på godt og vondt, personlig vil jeg ikke anbefale dette.

"C" er kanskje litt gammelt, og tidvis litt "arkant" i kantene, men det er fullstendig brukbart springbrett videre, og forholdsvis "lite" i størrelse, målt i forhold til f.eks Java/C++, og kan man noe C, blir fort Java/C++/Objective-C en del lettere å lære også.

Poenget er å velge ett sted å starte (som gjerne ikke inneholder ordet "Basic" i navnet), og lære seg det sånn nogenlunde, skulle språket man valgte være unyttig, så vil logikken i mange tilfeller lett kunne overføres til et lignende ett på mye kortere tid.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Lære programmering?

Innleggav ak » søn 09.11.2008 1:34