Beste CMS/Rammeverk med tanke på søk?

Beste CMS/Rammeverk med tanke på søk?

Innleggav tjodolv » ons 17.06.2009 11:41

Heisann. Jeg sysler med å sette opp en nettside som skal fungere litt som en kunnskapsbase, og i den forbindelse kommer søkefunksjonaliteten på siden til å være veldig viktig.

Er det noen som har litt erfaringer å dele med tanke på hvilke CMS som har god søkefunksjonalitet, evt hvilke alternative løsninger som finnes? Jeg vet man kan bruke Google Site Search, men jeg ser det koster penger. Ikke all verdens, men helst ikke...

Jeg har fra før av for det meste vært borti Drupal, som jeg liker godt, men jeg har aldri latt meg imponere av søkefunksjonen der (jeg sier heller ikke at den er crap altså).
Finnes det andre CMS/rammeverk som gir et godt/bedre søk uten alskens ekstrainstalleringer på serveren? Vil evt Wordpress kunne fungere?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Beste CMS/Rammeverk med tanke på søk?

Innleggav ak » ons 17.06.2009 17:53

Søkefunksjonen i Drupal er ganske crap.

Hvis innholdet kan crawles så bør du se på Apache Lucene og dens derivater, f.eks. Nutch

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Beste CMS/Rammeverk med tanke på søk?

Innleggav tjodolv » tor 18.06.2009 13:43

Hmm... For Lucene og Solr finnes det jo en modul til Drupal. Problemet da blir at jeg er avhengig av en server med Tomcat, og da blir det fort dyrt ser jeg for meg. Eller at jeg må sette meg inn i slikt selv og gå for en VPS hvor jeg kan installere alt selv, noe som trolig fremdeles vil koste litt, og vil kreve ganske mye innsats...

Det er ikke snakk om noen enorm "enterprise-side", så hvis det blir Drupal kan evt modulen faceted_search muligens fungere. Jeg får teste litt..

Er altså også åpen for helt andre forslag.. :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Beste CMS/Rammeverk med tanke på søk?

Innleggav iEsben » tir 23.06.2009 7:08

Jeg vil anbefale deg å bruke joomla! cms dersom du er på utkikk etter en cms løsning med god søkefuksjon etc. Det finnes tusenvis av utvidelser og et stort nettverk/joomla-miljø i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Beste CMS/Rammeverk med tanke på søk?

Innleggav tjodolv » tir 23.06.2009 12:23

Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i Joomla, blant annet fordi jeg prøvde det og syntes det var uoversiktlig og bloated. Hvis ikke det blir Drupal så blir det i alle fall ikke Joomla.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Beste CMS/Rammeverk med tanke på søk?

Innleggav tjodolv » søn 05.07.2009 0:39

Da har jeg satt opp Drupal med Solr lokalt og testet litt. Foreløpig synes jeg det ser finfint ut, og såvidt jeg kan se gir det vesentlig bedre resultater enn den innebygde søkemodulen i Drupal. Det er vel i hovedsak "faceted searching" som gir den største fordelen med Solr, men ryktene på nettet sier også at jo større mengde data man søker i jo større blir fordelen (på både ytelse og resultater) med Solr.

Så er det jo dette med Nutch. Kan noen forklare meg hvilke ytterligere fordeler Nutch eventuelt vil gi?
I forhold til Drupal er det foreløpig ikke på plass noen fungerende modul som integrerer Nutch, og dermed blir det litt uaktuelt foreløpig, men på sikt er det jo ikke utenkelig å bruke Nutch også, hvis det er noen klare fordeler med det.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Scripting



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]