[Drupal] Min første modul

[Drupal] Min første modul

Innleggav tjodolv » ons 17.09.2008 22:53

Hei. Jeg har skrevet en modul til Drupal, og lurer på om det er noen som vil se på den og evt gi meg en tilbakemelding? Jeg er litt usikker på om jeg har fulgt "best-practice" og slikt, og om jeg har klart å holde sikkerheten så stram som den bør være, så fyr løs. Tilbakemelding på båndbreddebruk og robusthet og slikt er også veldig velkomment. Jeg er her for å lære :)

Modulen heter "verdata", og er laget for å hente værvarsel fra http://yr.no og vise det på en drupal-basert nettside.
Last ned: verdata.tar.gz (6.x)

Blokk:
Bilde

Fullvisning:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav ak » tor 18.09.2008 5:30

1) Husk lisens info (GPL, siden det er modul som er avhengig av Drupal) og spesifiser at dette er kun for Norge i info filen. Gjerne GPLv3, hvis du gjør dette som privatperson :)
2) Sjekk arkivet at du ikke distribuerer med OS spesifikke filer, heller ikke versjonskontroll osv. (masse ._ filer i den tarballen, Thumbs.db og litt av hvert)
3) Du skal ikke ha skrivbare mapper under modulen. La scriptet automatisk opprette "verdata" under files.
4) verdata_cURLInit() er litt spesiell , if { false } else { false } ? Mulig jeg er litt tåkete nå =-O


Pirk (dvs. finner du kode jeg har skrevet så er det 90% sjanse for at den går stikk i mot følgende):
5) Litt lange kode linjer. Husk at du godt kan starte " på en linje og avslutte på en annen.
6) På de store loopene , si med en linje hva du looper over.
7) Jeg foretrekker syntax som på http://drupal.org/coding-standards , spesielt { } , ser at du allerede har riktig indentation.


Sa jeg at den var bra :-D ?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav tjodolv » tor 18.09.2008 10:49

Takk for tilbakemelding :)

1) Lisensinfo må jeg ta med ja, ordnes til neste utgave
2) OS-spesifikke filer... Jeg trodde jeg hadde fjernet dem, og når jeg sjekker innholdet i mappen med "ls -A verdata/" er det kun filene som skal være der som er der, men når jeg pakker den (tar czvf verdata.tar.gz verdata/) så dukker alle disse ._ filene opp... eh, hva/hvor/når/hvordan unngår jeg det..?
3) Jah, flytte lokal cache til "files", ordnes til neste utgave
4) verdata_cURLInit() er egentlig et lite lappeteppe av snippets fra den store verdensveven, så den er sikkert litt skakk. Men den funker jo :) Jeg får se om jeg får tid til å sette meg mer inn i cURL og evt skrive den om
5) Kodelinjene kan jeg alltids legge inn linebreaks i :)
6) Kommentarer til loops lagt inn til neste utgave
7) Det med syntax ja, jeg har fått med meg at indentation skal være slik, men det med { } vs if () : endif; er bare en vane jeg har lagt meg til. Jeg mener på å ha sett andre contrib moduler på drupal som også gjør det slik. Er det noen ytelsesforskjell på dem? (ikke det at jeg tror det har noe å si for et så lite script som jeg har laget, men jeg ser jo at det evt hadde blitt et problem om alle modulforfattere hadde valgt den trege løsningen... ;) ) Eller er det mer bare hvordan man liker å ha det?

Igjen, takk for tilbakemelding :)
Nå er det skoletid, men jeg skal legge ut en oppdatert versjon når jeg får tid til å gjøre ferdig endringene

edit:
Jeg sliter litt med bruken av drupals 'file_check_directory()'. Det er ikke strengt nødvendig, ettersom den som installerer modulen også kan opprette mappen, eller jeg kan skrive en slik funksjon selv, men – det er jo en penere løsning å la Drupal opprette det med de innebygde funksjonene

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav olemartin » søn 28.09.2008 10:04

Hei.
La inn modulen på Drupal.no men fikk denne feilmeldingen:

* Kunne ikke skrive til lokal fil. Værdata ble ikke oppdatert.

Hva fil er det snakk om?
medlem i 234 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav rebop » søn 28.09.2008 10:19

2) Antar at du sitter på en mac siden du får disse filene. Programmet Yemuzip kan lage zip-arkiv som ikke inneholder os-spesifikke filer. Men du må lage .tar.gz?
http://www.yellowmug.com/yemuzip/

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav olemartin » søn 28.09.2008 10:31

Takk for rask respons.
Tror du misforsto litt (eller er det jeg som ikke har fått med meg noe :-) )
Jeg har kun lastet ned modulen, pakket den ut og lastet den opp på sites"/all/modules". Aktivert modulen og gått til adminsiden for å sette inn et nytt sted, med andre ord en fast prosedyre for drupalmoduler.
medlem i 234 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav tjodolv » søn 28.09.2008 12:30

@olemartin: rebop svarte nok til meg, dette med at tarballen blir full av OSX-spesifikke filer.

@rebop: Takker. Jeg må nok ikke lage .tar.gz, men jeg så det var det som var normen på drupal.org, så da gjorde jeg det. Men i etterpåklokskapens lys så ser jeg jo at der er det et script som pakker det fra CVS.

@olemartin: Angående den modulen som ligger ute, så er den ikke "production", så jeg anbefaler å ikke bruke den. Jeg skal få lagt ut en ny versjon straks.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav olemartin » søn 28.09.2008 12:36

Takker og bukker.
Da bare venter jeg. Modulen din ser mye bedre ut enn koden yr.no deler ut. Flere steder og mer detaljer etc.
medlem i 234 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav tjodolv » man 29.09.2008 15:33

Ja, da har jeg flikket litt på denne her saken... Modulen er tilgjengelig fra http://drupaldev.freka.net/
Legg gjerne igjen kommentarer der :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav tjodolv » søn 13.09.2009 21:44

Nå har det gått snart et år, og jeg har endelig fått somla meg til å skrive denne modulen litt om, slik at den holder seg til "Drupal strict". Den er nå tilgjengelig på http://drupal.org/project/yr_verdata :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: [Drupal] Min første modul

Innleggav tjodolv » tor 03.06.2010 12:12

Jeg reklamerer litt for modulen min igjen. Holder på å skrive den om for Drupal 7, som (forhåpentligvis) slippes i løpet av 3. kvartal i år. Når jeg har den klar for D7, kommer jeg til å porte den nye koden tilbake til en versjon 2 for Drupal 6.

Setter stor pris på tilbakemeldinger, om det er noen som vil teste den!
http://drupal.org/project/yr_verdata

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til PHP



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron