Sorting, mysql..

Sorting, mysql..

Innleggav klizz » tir 09.06.2009 22:01

** LØST!

Hei, skulle gjerne hatt litt hjelp fra en php/mysql-guru jeg..

Jeg driver å lager en nettside for et fotball-lag.
Jeg støter på problemer når jeg skal lage tabell for lagene.

Jeg vil at tabellen skal oppdatere seg underveis i kampene når de legges inn et resultat.
Derfor har jeg laget en tabell som ser slik ut:

Navn: resultater
aid, timestamp, status, hometeam, awayteam, homegoals, awaygoals


Det jeg har lyst til å få til er at når jeg kjører while-loopen skal den sortere lagene etter hvor mange kamper de er på hjemmebane og har skoret flere enn bortelaget og visa verca.
Samt selvsagt å finne ut når de er uavgjort.

Jeg får til å skrive ut alt slik jeg vil, men ikke å sortere etter flest poeng, flest skora mål og flest seiere..

Er det en mulighet i php/mysql å få til dette, eller er det rett og slett en bedre måte å få gjort dette på? Har brukt 8 timer med forskjellige teknikker nå, uten å få de helt til..
Alt av tips mottas med takk.


Det tok tid, men dette ble min egen løsning:
Kode: Merk alt
  $qu01="SELECT lagdb.aid, lagdb.navn, resultater.hjemmelag, resultater.bortelag,
 
  COUNT(lagdb.aid) AS cKamper,
 
  SUM(IF(lagdb.aid=resultater.hjemmelag,resultater.hjemmemaal,0)) + SUM(IF(lagdb.aid=resultater.bortelag,resultater.bortemaal,0)) -
  SUM(IF(lagdb.aid=resultater.hjemmelag,resultater.bortemaal,0)) - SUM(IF(lagdb.aid=resultater.bortelag,resultater.hjemmemaal,0)) AS cMaal,

  SUM(IF(lagdb.aid=resultater.hjemmelag AND resultater.hjemmemaal>resultater.bortemaal,3,0)) + SUM(IF(lagdb.aid=resultater.bortelag AND resultater.bortemaal>resultater.hjemmemaal,3,0)) +
  SUM(IF(lagdb.aid=resultater.hjemmelag AND resultater.hjemmemaal=resultater.bortemaal,1,0)) AS cPoeng

  FROM lagdb, resultater WHERE resultater.hjemmelag = lagdb.aid OR resultater.bortelag = lagdb.aid
  GROUP by navn ORDER by cPoeng DESC, cMaal DESC, navn ASC";

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Sorting, mysql..

Innleggav swape » tir 16.10.2012 21:02

Du kompiliserer din SQL alt for mye.
Du må lære å lage VIEW's i mysql der du kan lett lage forenklet spørringer.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til PHP



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere