Hvordan lage oppsettet enklest mulig (php / mysql )

Hvordan lage oppsettet enklest mulig (php / mysql )

Innleggav jaco » ons 09.09.2009 12:12

Hei!

Jeg har et spørsmål.. Jeg jobber på tekstiltrykk AS, hvor vi skal ha et system på timelister som vi skal sende i slutten av mnd til regnskapet..

Tingen er at jeg vil ha dette webbasert, slik som lager systemet vårt er. Sånn at vi har alt samlet, jeg har oppsettet klart.

legger ved et bilde her, så man kan se hvordan det ser ut, lettere enn og forklare alt.. Må jeg lage rader for alle inputene her? For det er totalt 18 rader med info som skal lagres..

Om ja, så er det utrolig mye tekst som skal skrives ned, hvordan setter jeg opp dette enklest mulig.. Nå bruker jeg dette:

Kode: Merk alt

$update_query = mysql_query("update brukere set dato='$dato', fravaer='$fravaer',fravaer2='$fravaer2', overtidfemti='$overtidfemti', overtidhundre='$overtidhundre', merknad='$merknad', mrk_one='$mrk_one', mrk_two='$mrk_two' where id='$id'");

mysql_query($update_query);


Men om jeg skal ha 18 forskjellige rader av dato, fravær, timer, avedlinger, og kommentar..

Hvordan gjør jeg dette enklest mulig?

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hvordan lage oppsettet enklest mulig (php / mysql )

Innleggav kro » ons 09.09.2009 13:29

Kort forklart så kan du legge til et tall til slutt i navnet. Da får alle inputfelt i første rad 1 til slutt i navnene, rad 2 får 2 tall til slutt i navnet.

Kode: Merk alt
<input name="dato_1"/>
...
<input name="dato_2"/>


Får php koden kan du da gjøre følgende:

Kode: Merk alt
<?php

for ($i = 1; $i <= 18; $i++) {
  $dato = $_GET["dato_".$i];
  ...
  if (strlen($dato) > "0") {  // Sjekk at datofeltet er utfylt før en setter inn data i databasen.
    mysql_query("......");
  }
}
?>


Du må legge inn validere og sjekke input feltene slik at disse blir riktige og at ikke systemet kan utnyttes. I koden din er det veldig enkelt å slette alle radene i tabellen din med sql-injection.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Hvordan lage oppsettet enklest mulig (php / mysql )

Innleggav jaco » ons 09.09.2009 13:48

Takk! :D

Ja koden er nok dårlig, men dette er kunn internt her på jobb, så det er ingen utenfra som får tilgang til systemet uansett :)

Edit, jeg fikk ikke denne helt til å fungere, kan du forklare litt mer nøyaktig hva jeg må gjøre? Er ikke så veldig dreven med php lenger..

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 


Returner til PHP



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]