Lisens på script i torturials?

Lisens på script i torturials?

Innleggav DarkDog » man 14.09.2009 23:33

Hei! driver å lager min egne stusselige cms for å virkelig lære meg sql og php.
Og har brukt litt tid på skrive fra en torturial på phpbuilder.com. Men hvordan er det med lisens på dette. når noen legger ut en guide. er det da GPL (lisens) på kodene da?
Har gått ut fra en gude http://www.phpbuilder.com/columns/besserer20050729.php3 og utviklet denne koden videre med blant annet loggin,bruker databaser og underkatorogier + + +.

så det hadde vert kjipt om det viste seg at koden var lisensiert på en eller annen måte..
Noen som vet?
medlem i 217 måneder
 

Re: Lisens på script i torturials?

Innleggav ak » man 14.09.2009 23:44

Hei,

her går du i en klassisk felle ved å sidestille "fri programvare" med "gratis kode". Å legge GPL lisens på programvare er noe utvikleren må gjøre ettertrykkelig, det er vesentlig annerledes enn å ikke skrive.

Selskapet det gjelder har lagt ut retningslinjer for bruk: http://www.webmediabrands.com/corporate ... Licensing1

De sier at du ikke kan bruke noe som helst av dere materiale uten separat tillatelse, du kan kun lenke til sidene der de presenterer det. Noen slike klausuler bryter med "fair use" prinsippet, men i dette tilfelle er det nok relativt klart at du ikke kan bruke koden deres.

Det du derimot kan gjøre er å ta ideen i hvert segment og skrive den ned fra scratch. Dermed får du en tutorial som gir samme bakgrunn, uten at du bryter copyright.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lisens på script i torturials?

Innleggav DarkDog » tir 15.09.2009 0:05

Takk for svar. Litt usikker på om jeg forklarte meg feil, eller om det er jeg som misforstår dit svar :-)

Jeg ønsker ikke å legge ut en kopi av torturialen, Jeg ønsker "kun" å bruke og endre koden for å lage min egen blog. Er det det jeg ikke har lov til ??
medlem i 217 måneder
 

Re: Lisens på script i torturials?

Innleggav ak » tir 15.09.2009 0:18

Neida, bare jeg som gikk i en annen, klassisk felle. Leste ikke godt nok.

IANAL (I am not a lawyer), men jeg skulle tro at det går under "fair use" så lenge du ikke distribuerer applikasjonen til andre.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lisens på script i torturials?

Innleggav DarkDog » tir 15.09.2009 0:30

he he. det er kjedelig at man ikke kan gjøre omtrent noen ting uten å bruke en advokat til å finne ut hva du har lov til :-p

Men dette vil si at vist jeg bruker deler av idéene i torturialen til å lage en veldig enkel cms. Så kan jeg ikke bruke denne løsningen til eventuelle kunder i fremtiden. Selv om eg ikke tar betalt for selve koden. men kun jobben for å instalere den og gjøre den klar til bruk??

Er ganske fornøyd med cms´en jeg har laget,
har lagt til masse ting, bla tinymce, deler fra en gpl licensiert kode som heter. simple php login. slik at en kan dele opp bruker med forskjllige rettigheter og flere katorogier. men er jo dritt og fortsette på dette prosjektet vist det viser seg at jeg ikke kan bruke det jeg lager... fordi små deler av koden min er tatt fra denne torturialen
medlem i 217 måneder
 

Re: Lisens på script i torturials?

Innleggav ak » tir 15.09.2009 0:46

Det er en ganske vanlig problematikk, når prosjekter ønsker å bytte lisens og lignende. Jeg tror ikke du vil ha problemer med å bytte ut koden i løpet av et par timer, etterhvert som du blir litt raskere. F.eks. ser det ikke ut som om deres eksempler var objektorienterte, noe du sikkert ønsker å bruke etterhvert.

Bare pass på at du ikke fjerner copyrighten till de som har skrevet tutorialen til du virkelig fjerner koden de har skrevet. Det er viktig at du på et eller annet tidspunkt kan være sikker på at all inkludert kode går under en bestemt lisens.

Hvis du gjør TinyMCE pluggable, slik at den f.eks. kan erstattes av Xinha med et par tastetrykk, så er ikke blanding av lisenser noe problem.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lisens på script i torturials?

Innleggav DarkDog » tir 15.09.2009 0:57

Takk så masse!!!

Skjønner egentlig veldig lite av dette men....
Skjønner heller ikke hvordan folk kan ha copiright på en kode.. Enkelte ting er jo bare mulig å lage på en måte (i alle fall ikke mange forskjellige måter) foreksempel en sql queri. når den kun består av standar enkle spørringer. .. men jeg får se på saken.. er jo stort sett ingen ting av orginal koden som står igjen heller. måtte jo endre masse bare for å få den til å fungere. så jeg tror jeg tar sjansen på å bruke den jeg da...

Uansett takk for alle svar...
medlem i 217 måneder
 

Re: Lisens på script i torturials?

Innleggav Soerboe » tir 15.09.2009 19:17

Det enkleste du kan gjøre er rett å slett å skrive koden selv, med din egen hånd på tastaturet. Bruk diverse tutorials til å få inspirasjon, ingen kan drepe deg for å få inspirasjon av ting du leser. Men unngå å direkte bruke kopier/lim inn. Og tenk hvor mye mer du lærer av å skrive koden selv... (Var det ikke det som var meningen også ? :-))

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til PHP



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron