Særdeles dumt newbie-spørsmål

Særdeles dumt newbie-spørsmål

Innleggav SinWin » man 28.06.2010 20:12

Hei!

Sitter ute og installerer noe greier for en kunde. Kort fortalt har jeg en datamaskin som skal styre en liten robot. Roboten er programmert vha. python, og programmereren er ikke til stede eller tilgjengelig. Maskinen som brukes er oppsatt med linux mint, og jeg jobber gjennom terminal.

Når jeg kjører python-scriptet, får jeg beskjed om at noe er galt i linje 52. Jeg har lest gjennom koden, og vil prøve å kommentere ut en linje et sted for å se om det kan være noen løsning på problemet.

Jeg skriver da "I" på tastaturet, og skriver "#". Men så - hvordan går jeg ut av (les: hvilke taster trykker jeg på for å gå ut av) redigeringsmodus og over til å kunne skrive "shift+z+z" for å få lagret og lukket programmet?

Noen som kan hjelpe..?

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Særdeles dumt newbie-spørsmål

Innleggav et » man 28.06.2010 20:21

For å komme ut av innsettingsmodus må du trykke på escape-knappen (oppe til venstre). Da kan du f. eks skrive :w <enter> for å lagre, eller ZZ for å lagre og avslutte, som du selv skrev. For å avslutte uten å lagre kan du skrive :q! <enter>.

(Nå antar jeg at du bruker en vi-variant...)
medlem i 196 måneder
 

Re: Særdeles dumt newbie-spørsmål

Innleggav SinWin » man 28.06.2010 20:34

Aha! Det var vel omtrent det eneste jeg ikke prøvde, og det som var mest logisk. Tusen takk!

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Særdeles dumt newbie-spørsmål

Innleggav josi » man 28.06.2010 23:06

Om det er installert kan du sikkert alltids ha godt av å gå gjennom vimtutor. Gå i terminal og start det med 'vimtutor'

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Særdeles dumt newbie-spørsmål

Innleggav SinWin » tir 29.06.2010 0:12

Takk for tips, skal sjekke det ut =) Later til at det eneste som faktisk var feil i dag var en løs kobling (som har vært mitt ansvar hele tiden). Det nytter visst ikke alltid å skylde på software!

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til Python



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]