tips til IDE for Ruby on Rails?

tips til IDE for Ruby on Rails?

Innleggav ZiPLe » søn 09.12.2007 23:24

Hei,
Har akkurat begynt å lære meg RoR. Har så langt brukt TextMate, da jeg ser veldig mange anbefaler dette.

Fra tidligere har jeg kun programmeringserfaring fra Visual Basic :-[ og er vant med å bruke Visual Studio. Man kan si mye om både VB og VS, men jeg synes iallefall at måten man bruker VS til å skrive VB kode på er veldig kurrant.

Lurer derfor på om noen her har tips til et fullverdig IDE til RoR?

Hva bruker dere? TextMate som veldig mange andre, eller noe annet lurt? Kan vel i samme slengen spørre om hva anbefaler dere at jeg som nybegynner bør begynne å bruke?

Eventuelt om dere bruker TextMate, har dere noen tips som kan gjøre bruken av det enklere?

En liten ting til, ser nå at RoR 2.0 er ferdig, bør jeg begynne å bruke dette med en gang, eller spiller det ikke så mye rolle om jeg lærer meg RoR på 1.2 for så å oppgradere senere?

Takker for hjelpen!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: tips til IDE for Ruby on Rails?

Innleggav ak » man 10.12.2007 0:38

NetBeans hvis du vil ha en tungvekter, http://www.netbeans.org

eller brukes jeg gjerne Komodo (ikke fri programvare, men de har begynt med en frfi versjon der også) når jeg hopper mellom mange forskjellige språk.

Har ikke sett så mye på RoR 2.0, men såvidt jeg skjønte ut i fra nyheten så vil det ikke være paradigme-skifter, bare forbedringer av eksisterende ting. Så hvis det er noe som frustrerer deg i 1.2, ta en titt på 2.0.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: tips til IDE for Ruby on Rails?

Innleggav jp_tix » søn 16.12.2007 20:16

TextMate er glimrende til Ruby/RoR. Hva tenker du på når du er ute etter å gjøre bruken av TM enklere? Noe du synes er vankselig?

De to første tastatursnarveiene du bør lære deg er ⌃⌘T og ⌘T. Førstnenvte lar deg søke i gjennom alle kommandoene for den konteksten (scope) du er i, veldig nyttig for å plukke opp kommandoer/tastatursnarveier etterhvert som man trenger dem. Den andre lar deg navigere på samme måte gjennom filene i ett prosjekt.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: tips til IDE for Ruby on Rails?

Innleggav ArneArts » søn 16.12.2007 20:26

Textmate er faktisk det 90% av alle RoR-utviklere bruker. Resten bruker windows. :-P

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: tips til IDE for Ruby on Rails?

Innleggav ZiPLe » man 17.12.2007 18:33

Hei,
Har fått til i Agile Web Development with Rails nå, og der og ser jeg de anbefaler Textmate.

Får vel prøve å lære meg Textmate da, siden alle anbefaler det :)

Ser man kan installere plugins o.l. i Textmate, har dere noen tips til nyttige tillegg ifbm RoR programmering?

edit:
⌃⌘T var ny for meg, men den ser veldig nyttig ut! Takk for tipset! :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: tips til IDE for Ruby on Rails?

Innleggav jp_tix » man 17.12.2007 23:48

Et av hovedpoengene med TextMate er at du får masse funksjonalitet med nærmest null konfigurasjon (i motsetning til vi/emacs/IDEer). Når du sier at det finnes plugins, hvilke tenker du på da? Det finnes noen, men de er relativt sære/spesialiserte.

Hvis det er noe spesielt du synes mangler, bør du lese dette kapittelet i TextMate-manualen.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: tips til IDE for Ruby on Rails?

Innleggav HP » ons 02.04.2008 20:54

Aptana studio med RadRails 1.0 skal være veldig bra. Selv bruker jeg Textmate med den siste Rails 2.0-bundelen, PeepCode har mange gode screencasts der TextMate brukes (Railscasts bruker også TM).
medlem i 229 måneder
 

Re: tips til IDE for Ruby on Rails?

Innleggav leethal » ons 06.05.2009 20:09

Jeg mener at et IDE ikke er nødvendig når man lager Ruby on Rails-applikasjoner.

Grunnen til at man trenger et IDE er at rammeverket man koder i er svært omfattende, slik at man vanskelig kan holde oversikt over all koden på egen hånd. Ruby on Rails er ikke så veldig omfattende. Man har noen få mapper, app/, test/, public/, lib/, etc, og det er så godt som alt.

Derfor mener jeg at man ikke behøver mer enn en teksteditor (som f.eks TextMate) og en terminal (f.eks. Terminal.app på OS X) for å kode Rails-apper. Et IDE er rett og slett overkill.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: tips til IDE for Ruby on Rails?

Innleggav tactus » fre 14.02.2014 9:34

Beklager at jeg vekker til livet en så gammel tråd, men jeg er ny på Ruby og testet ut noen verktøy for å finne ut hva som fungerer for meg. Kravet er at det fungerer på Linux, og helst har en ok intellisense og debugger.

IDE/editor jeg testet var, Netbeans med Ruby plugin, Komodo Edit, Sublime Text 2, RubyMine. Jeg har også kikket litt på VIM, men har aldri blitt helt komfortabel med å bruke det som utviklerverktøy.

Netbeans har bare community-støtte for Ruby innstikk nå, men er fortsatt en ganske komplett "pakke" etter mitt syn. Jeg la det til sides ettersom intellisensen var litt hit og miss. Ellers var det en av mine favoritter.

Komodo Edit føltes treg ut på min maskin av en eller annen årsak. Har brukt Komodo IDE tidligere, og har ikke hatt noen problemer. Det oppstå uforklarlige cpu spikes mens jeg skrev kode.

Sublime Text 2 var ganske bra. Det eneste ankeret var at det først og fremst er en editor, og man er avhengig av plugins. Når jeg blir mer vant med Ruby, så kanskje Sublime Text 2 får en ny sjanse (eventuelt VIM).

RubyMine virker mest komplett av disse, dersom man er vant med å arbeide med IDE. Intellisensen er veldig smart. Den kan finne this_is_a_variable når du skriver thiv (kommer ann på tilgjengelige alternativer naturligvis). RubyMine kommer også med en ferdig debugger ut av esken. Det eneste (mest viktige) jeg måtte endre på, var å endre RubyMine til GTK tema og skru opp fontstørrelsen, ettersom jeg har en skjerm med høy DPI. Med standardtema, blir DPI ignorert. Det er også en merkelig bug i RubyMine, som gjør at editoren av og til mister fokus slik at jeg ikke kan skrive inn tekst. Men jeg kan likevel navigere i filene. To alt+tab gir tilbake fokus.

Konklusjonen min er i alle fall at RubyMine er greiest å starte med, dersom du er vant med å arbeide i ett IDE og ønsker en bedre "ut av esken" opplevelse. Når jeg blir kjent med Ruby, vil jeg kanskje prøve å arbeide med en av editoralternativene og debugge via konsoll, f.eks.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Ruby



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere