Norsk utviklercommunity for OS X?

Norsk utviklercommunity for OS X?

Innleggav spiffers » lør 28.03.2009 0:42

Utviklerforumet for OS X er veldig dødt her inne, finnes det et bedre alterativ for norske Cocoa-utviklere? Blant Mac1 brukerne er det flere geniale programmører, hvor er det dem henter inspirasjon fra, og utveksler tanker og idéer?
medlem i 183 måneder
 

Re: Norsk utviklercommunity for OS X?

Innleggav bonski » man 20.04.2009 13:34

Jeg vet ikke om noe annet sted enn her, og jeg er enig i at det er ganske så dødt. Hva kan vi gjøre for å få i gang noe mer?
medlem i 218 måneder
 

Re: Norsk utviklercommunity for OS X?

Innleggav spiffers » tir 21.04.2009 0:28

Begynne å dele litt med seg om hva man driver med ;)

Jeg holder på å lære meg Objective-C slik at jeg kan kvitte meg med det siste windows-appet jeg trenger. Må lage det selv siden jeg ikke finner et ferdig et som gjør det slik jeg ønsker det.

I søken etter materiell, har jeg ikke funnet noe norsk materiale, og det som er engelsk forutsetter at man enten har bakgrunn fra C eller et eller annet objektorientert språk. Siden jeg lærer best når jeg underviser, så skriver jeg en ebok på norsk, som tar utgangspunkt at man kan det mest basic på Mac. (laste ned ting, har peiling på hva klikk betyr osv)
medlem i 183 måneder
 


Re: Norsk utviklercommunity for OS X?

Innleggav Fenhopi » tir 18.08.2009 8:27

Hva er egentlig forskjell på object C og Cocoa? Er helt ny og ser at begge to blir ofte nevnt i same sammenheng, men jeg trudde det var to foskjellige språk som overhodet ikke hhørte i sammen?
medlem i 177 måneder
 

Re: Norsk utviklercommunity for OS X?

Innleggav Larsaronen » tir 18.08.2009 9:54

Obj-C er programeringspråket. Cocoa er et rammeverk og APIer.
medlem i 204 måneder
 

Re: Norsk utviklercommunity for OS X?

Innleggav Fenhopi » tir 18.08.2009 11:48

Men med Xcode can jeg vell lage buttons og lignende i design view likt som i VS.NET 2008?
Og da trenger jeg vell ikke cacoa?:p
Eller misforstår jeg helt hva rammeverk er..
medlem i 177 måneder
 

Re: Norsk utviklercommunity for OS X?

Innleggav Larsaronen » lør 29.08.2009 13:30

Ja deú kan nok lage egne buttons osv.. Aner ikke hva vs.net er engang ;) Så det kan jeg ikke si no om.. Jeg kan kun xcode cocoa og obj-c.. Har så vidt utviklet til os x.. mest til iphone så jeg er ikke heelt stødig der heller..

Men cocoa har en egen button class som heter NSButton (UIButton i Cocoa touch..) Normalt vil man vel subclasse denne og lage egne funksjoner utseende også videre.. Ikke lage en ny button fra bunn..

Les "Cocoa programing for OS X" så skjønner du fort hvordan du går frem..

Cocoa gjør at programmet ditt får mer OS X utseende og følelse, og gjør det effektivt å lage programmet..
medlem i 204 måneder
 


Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]