Lære C

Lære C

Innleggav Noob » ons 02.06.2010 22:19

Hei

Jeg er helt ny innenfor programmering. Har begynt litt å se på tutorials til objective-C, xcode osv. Men føler det blir litt for avansert mtp at jeg er helt blank på området og det kunne være greit å kunne språket litt før jeg begynner å skrive koder i xcode. Langtidsmålet er å kunne lage en app til iphone, men det blir nok ikke med det første.

Så det jeg lurer på er rett og slett hvor jeg skal begynne, som sagt så kan jeg ingenting. Bør jeg begynne å lære meg C først?

Evt linker til bøker, tutorials ol hadde vært kjempegreit.

På forhånd takk!
medlem i 166 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav EmmernMe » ons 02.06.2010 22:58

Nja.. Har du kodet noe som helst annet kodespråk før?
medlem i 185 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav Larsaronen » tor 03.06.2010 8:57

Kjøp deg "programming in objective-c 2.0" på amazon.com..
http://www.amazon.com/Programming-Objective-C-2-0-Stephen-Kochan/dp/0321566157/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1275547828&sr=8-1-spell

Ingen grunn til å lære seg C først.
Når du har lært deg grunnleggende om Objective-C så bør du gå på en annen bok.
Når jeg startet var det ingen bøker om iphone rogramering spesifikt, men jeg kan trygt anbefale "Cocoa Programming for Mac OS X"
[url]Cocoa(R) Programming for Mac(R) OS X (3rd Edition) (Paperback)[/url]

Denne omhandler OS X programering ikke iphone, men det er kun små forskjeller.

Etter du har lært det grunnleggende fra denne boken. er det bare å hoppe på tutorials..
medlem i 204 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav Noob » tor 03.06.2010 9:14

Nja.. Har du kodet noe som helst annet kodespråk før?
Nope, aldri.

@Larsaronen

Så du mener at jeg kan begynne å lese den med en gang, uten å kunne noe som helst kodespråk fra før?

Lyst til å starte med et som er mest basic, men skal kjøpe boken der og se om den hjelper meg i gang.
medlem i 166 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav EmmernMe » tor 03.06.2010 9:36

Hvis du ikke har kodet noe som helst før, er det kanskje lurt å lære seg litt C først, men ikke lær deg det, bli for vandt til det, du kommer ikke til å bruke mye av det du lærer der, det et mest for å forstå logikken bak dataspråkene.

Jeg vil også anbefale Lynda.com sine video tutorials for iPhone programmering. En bok er også god kilde til læring.

Lykke til :)
medlem i 185 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav Tertitten » tor 03.06.2010 9:38

Du kan trygt lære deg programmering fra bøker.

Selv lærte jeg pascal ut fra guides og kode snippets på delphipages.com
Etter dette gikk jeg over til VB og studerte alle kode snippets osv jeg kom over fra SDK'er tilgjengelig for nedlasting, etter det igjen gikk jeg over til C# og lærte på samme måte.

Samtidig leste jeg det aller meste av dokumentasjon/tutorials som fulgte med produktene jeg brukte for koding.

Jeg skal ikke påstå at jeg er en hardcore koder, men så langt har jeg vært i stand til å kode det jeg har ønsket..

Jeg vet ingenting om koding for apple produkter, men med en av de bøkene som er nevnt tror jeg du kommer langt.. det er egentlig bare å hoppe ut i det.

Ett bra tips å ta med på veien er å også lære seg "Naming Conventions" og å gjøre det til en vane å bruke dette helt fra begynnelsen av. Det gjorde ikke jeg selv og hver gang noen skulle "se på koden" min ble de frustrerte :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav Larsaronen » tor 03.06.2010 10:30

Jeg ser ingen grunn til å lære C før Objective-C.

Det vil være like vannskelig å lære det grunnleggende innenfor programering igjennom c som objective-c.

Min anbefaling er å kjøpe den nevnte boken. Dersom det skulle være for vannskelig så får du prøve å finne en C bok som forklarer ting bedre..

Denne skal være bra:
[url]C Programming Language (2nd Edition) (Paperback)[/url]

Nå skal det sies at C uansett kan være nyttig, men er målet og komme raskest mulig igang med iphone programmering ville jeg ihvertfall forsøkt å gå rett på Objective-C.

Eventuelle spørsmål som dukker opp kan du jo bare stille her!
medlem i 204 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav Noob » lør 05.06.2010 12:52

Takk for alle svar. Har bestilt noen bøker nå, så følger jeg noen tutorials frem til jeg får bøkene.
medlem i 166 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav fmortens » lør 05.06.2010 14:06

Kan anbefale "Learn Objective-C on the Mac" som en start... http://www.amazon.com/Learn-Objective-ndash-Mac/dp/1430218150
medlem i 242 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav macuff » man 09.08.2010 10:20

Vis du virkelig vil starte med noe lett sa kan html vere noe for deg. http://www.w3schools.com/html/default.asp Det er sider saa du maa trykk paa next chapter men det finner du naak ut
medlem i 169 måneder
 

Re: Lære C

Innleggav EmmernMe » man 09.08.2010 10:32

@macuff
HTML er ikke et programmeringsspråk, han vil ikke ha noe nytte av den kunnskapen han får av å lære det.
Hvis han skal begynne med et kodespråk for å basic programmering inn i hodet anbefaler jeg PHP.
medlem i 185 måneder
 


Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]