Norske programeringsbøker?

Norske programeringsbøker?

Innleggav Sebbai » søn 24.10.2010 20:40

Finnes det noen norske programeringsbøker? Har ingen erfaring fra før, tenkte å gå veien mot i-platformen. :-)

EDIT:

Hadde vært fint med rekkefølgen jeg burde lese også, har tid og "spirit" ;)
Hvis det ikke finnes noen gode bøker på norsk er jeg villig til å lese engelske også, hadde vært fint med rekkefølge også. Kunne kanskje laget en nye tråd om rekkefølge :/ ?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Norske programeringsbøker?

Innleggav Jedi Tooka Barf » søn 24.10.2010 23:59

I rekkefølge, og disse er pensum for fleste iDevs:

Komme i gang -
http://www.bignerdranch.com/book/iphone ... anch_guide

Før eller siden så MÅ du kunne C og Objective-C:
http://www.amazon.com/Programming-Langu ... 0131103628
http://www.amazon.com/Programming-Objec ... 928&sr=1-1

Når du kan disse så er du i stand til selv å vurdere hvilke bøker du trenger videre.

Og ikke minst, gå igjennom Apples API og lær hva de viktigste klassene inneholder og hva de brukes til. F.eks NSString, NSArray, NSView, UIView, NSCoder, etc... Det er tusener av klasser å velge mellom så velg fornuftig ;-) Bli bestevenn med Apple dev dokumentasjon i xcode.

Bok som lærer xcode ville jeg ventet med. Xcode kommer snart i ny versjon som skiller seg kraftig i fra dagens versjon.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Norske programeringsbøker?

Innleggav Sebbai » man 25.10.2010 0:30

Takk for svar :D

Men er det ikke lurt å lære andre språk, som feks cocoa, og java osv? :P Eller er det ingen grunn til det? Tenkte å få best mulig forståelse av programering og forstå hvordan det fungerer, og kanskje kunne alt utenat en gang. Eller vil jeg få en grundig forståelse av å lære meg c og objektive-c? Også lurte jeg på hvor lang tid det er vanlig å bruke på å lære seg disse språkene?

Takk for alle svar :D

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Norske programeringsbøker?

Innleggav EinarJ » man 25.10.2010 1:28

Hvor lang tid det tar, avhenger av motivasjon, og mengde tid du selv bruker. Universitetene i Norge opererer med Javakurs på et semester (4-5 måneder, ca 12 timers arbeidsbelastning i uka beregnet).

Cocoa er ikke et språk, men Apples Objective-C API.

Det lønner seg for all del ikke å jafse over en haug med forskjellige språk samtidig, velg et, lær det, så kan du se på andre senere. Det er noe som kalles for paradigmer innen programmeringsspråk, språk i samme paradigme er bygd på samme designprinsipper, så konsepter du har lært fra et kan overføres til et annet språk. To viktige paradigmer, er imperative programmeringsspråk, og objektorienterte programmeringsspråk.

Grunnen til at jeg nevner dette, er ganske enkelt at Objective-C er et objektorientert språk, eller en objektorientert utvidelse av C egentlig. C er et imperativt programmeringsspråk. All gyldig C-kode er gyldig Objective-C kode, men ikke vica verca, men ikke omvendt.

Har du lært C, har du ikke lært å jobbe med objekter, som er sentralt i Objective-C, har du lært Objective-C, har du ikke nødvendigvis lært C helt.

Alt dette nevner jeg egentlig for å komme til Java, et programmeringsspråk som er litt langtekkelig å skrive i, men veldig godt dokumentert, Java er nemlig også Objektorientert, lærer du Java, kan du overføre mye av kunnskapen derifra til Objective-C, det samme gjelder forøvrig C++, men jeg vet ikke om jeg vil anbefale å starte der.

TLDR;
Min anbefaling er vel egentlig å lære seg litt grunnleggende C først, så du får inn det mest grunnleggende, så kan du bygge på dette med Objective-C senere. På et eller annet tidspunkt bør du også kikke på en algoritmebok av noe slag. Men før den tid, bør du skaffe deg en C-bok, og en Obj-C bok, samt Hillgrass' Cocoa-bok.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Norske programeringsbøker?

Innleggav Soerboe » man 25.10.2010 7:50

EinarJ skrev:Hvor lang tid det tar, avhenger av motivasjon, og mengde tid du selv bruker. Universitetene i Norge opererer med Javakurs på et semester (4-5 måneder, ca 12 timers arbeidsbelastning i uka beregnet).

Nå er det viktig å merke seg at et Java-kurs på ett semester lærer deg bare en brøkdel av programmering. Ta INF1000 på UIO som eksempel, der du kun lærer grunnleggende tema første semester.

Å lære programmering krever mye tid, modenhet (tid til modning) og masse, masse trening. Det er en grunn til at skoler har studieprogram i programmering over 3+ år.

Jeg vil IKKE anbefale å begynne med C, begynn med Java så kommer du fort igang uten å tenke på allokering av minne og minnesegmentsfeil så ofte... C lærer du deg på noen uker hvis du først kan programmering godt. Og husk at det er programmeringen som er vanskelig, ikke å lære seg syntaksen (utformingen) av et programmeringsspråk. Digresjon: selv om jeg pugger hele den russiske ordboka, så vil ikke det si at jeg dermed klarer å skrive en roman ala Krig og fred (http://no.wikipedia.org/wiki/Krig_og_fred) på orginalspråket.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Norske programeringsbøker?

Innleggav EinarJ » man 25.10.2010 18:25

Hvilket språk man bør velge som startpunkt, er en evig diskusjon, personlig mener jeg at man legger seg til uvaner ved å starte med Java, siden man ikke tvinges til å tenke på minneallokkering etc, på den andre side, er det enklere å komme igang, men skal man først komme lett i gang, vil jeg egentlig anbefale Python, som også forenkler typer og syntaks.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]