Hvordan lære programmering?

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav Jedi Tooka Barf » tir 28.12.2010 2:19

Hehe, å diskutere språk er like "farlig" som å diskutere religion ;-)

C/Objective-C blir det beste valget for det som du skal bruke det til. Og når du først har lært det grunnleggende så lærer du fort en annet språk på relativt kort tid.

Alt for få jenter innen IT, så det er fint når noen ønsker å lære seg programmering.
Som litt inspirasjon på veien - Twitter klienten Hibari (http://hibariapp.com/) er laget av en jente, Victoria Wang. Mange av utviklerene har egne blogger hvor man kan plukke opp gode tips, her er f.eks. Victoria sin: http://violasong.com/

Beklager jana, men jeg må svare Brakkvatn ;-)

Garbage Collection kom med OS X 10.5 Leopard (2007), men da bare for Cocoa. Ikke for iOS fordi dette ville gi dårligere levetid (strømtid) for batterier på iPhone, iPad, og iPod.

Dessuten så vil et kompilert språk gi et raskere og mindre program enn med et interpretert språk som Python. Det kan ha stor betydning alt etter hvilket program man lager.

Dette har ingenting med hvem som bruker det "tøffeste språket", det har med hva som er mest praktisk ut i fra hvilken litteratur/tutorials som er tilgjengelig, og ikke minst hvilken dokumentasjon Apple bruker.
For å programmere for Mac (Cocoa) og iPhone, iPad og iPod (iOS), så må man lese og bruke dokumentasjonen for klassene i Cocoa/iOS. Man kommer ikke utenom det.
Og den dokumentasjonen er ikke skrevet på Python, men kun på C/Objective-C.
Så selv om man hadde gjort dette i Python, så må man allikevel lære seg C/Objective-C for å forstå dokumentasjonen.

Hadde det derimot vært snakk om et generelt nybegynnerkurs om programmering så er jeg enig at Python hadde vært et bedre førstevalg enn C.

En annen vis mann sa:
Python's syntax succeeds in combining the mistakes of Lisp and Fortran. I do not construe that as progress. Larry Wall, May 12 2004

;-)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav akroev » ons 02.02.2011 20:01

Oppdaget et par ting jeg bare må kommentere:

Hvis Python kombinerer feilene fra Lisp og Fortran, var det ikke da en ide å forsøke Lisp ? (Og da gjerne Ansi Common Lisp ? ;-)

Og en stygg sak teknisk, siden vi altså snakker til en nybegynner:

Det finnes ikke "kompilerte språk", eller interpretede språk. Et språk defineres sånn og slik, og så lager man en implementasjon, som da inkluderer enten en kompilator, eller en interpreter (eller, faktisk, systemer som inneholder begge deler - hver til sitt bruk!).

Og for å forklare begrepene overfor OP:

En interpreter oversetter kildekoden til maskinkode hver gang den skal kjøres.

En kompilator-løsning oversetter kildekoden til maskinkode en gang, og lar den da kunne kjøres flere ganger uten at man må gjenta den oversettelsen.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav Jedi Tooka Barf » ons 02.02.2011 23:24

Tror den "tekniske" disputten var mellom Brakkvatn og meg, og jana havnet i kryssilden :(

Hallo Lisp!
Kjekt at det ikke bare ble et valg mellom kun Objective-C og Python. ;-)

Som sagt, valg av språk avhenger av hva du skal bruke det til.

Skal man tenke karrieremessig, så er Cobol eller Fortran, tro det eller ei, to av de mer fornuftige språkene å velge. Rett og slett fordi det er i de språkene det finnes mest legacy kode ute i bedriftene. Kode som trengs å vedlikholdes og byttes ut.

Men ville jeg brukt Cobol eller Fortran for å lage iOS apps? Hadde ikke vært de første som hadde falt meg inn. Ikke Lisp heller ;-)

Kjekk liten oversikt hvis man har lyst til å prøve andre språk sammen med Objective-C:
http://www.cocoadev.com/index.pl?CocoaBridges

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Forrige

Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]