Bruke bold i xcode

Bruke bold i xcode

Innleggav Dinael » fre 11.02.2011 0:38

Hei.

Er i nybegynnerfasen med cocoa og xcode og lager en liten app. Når jeg skriver inn tekst så lurer jeg på hvordan jeg skal lage skriften bold i koden? Har synset meg frem til at \n bryter linjen. Ellers lurer jeg på om jeg kan høyrestille eller midtstille noe i koden? Har prøvd å google rundt, men finner ikke ut av det.

Setter pris på svar.

Takk ;)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Bruke bold i xcode

Innleggav Larsaronen » fre 11.02.2011 12:52

Er det ett UITextField eller en UILabel du bruker til å vise teksten?

Begge disse har en property som heter font. font tar en UIFont som argument og du kan spesifisere en UIFont med bold text.

De har også en property som heter textAlignment. Bruk argument: UITextAlignmentLeft, UITextAlignmentCenter eller UITextAlignmentRight.

Så noe som dette:

dinLabel.textAlignment = UITextAlignmentCenter;
dinLabel.font = [UIFont boldSystemFontOfSize:17.0];

Dette gir en UILabel som er deklarert som dinLabel midstilt og bold skrift..

Alternativt kan det stilles inn i interface builder hvis du har lagt til UILabel/UITextField der..

Anbefaler å alltid titte igjennom dokumentasjonen fra apple..

UITextField:
http://developer.apple.com/library/ios/#documentation/uikit/reference/UITextField_Class/Reference/UITextField.html
UILabel:
http://developer.apple.com/library/ios/#documentation/uikit/reference/UILabel_Class/Reference/UILabel.html
UIFont:
[url]http://developer.apple.com/library/ios/#documentation/uikit/reference/UIFont_Class/Reference/Reference.html#//apple_ref/doc/c_ref/UIFont[/url]
medlem i 203 måneder
 

Re: Bruke bold i xcode

Innleggav Dinael » fre 11.02.2011 22:49

Takk for svar. Har et UITextField. Men når jeg definerer fonter og bold for min text vil ikke det da gjelde hele teksten? Hva om jeg bare vil ha et ord i en setning som bold?

I Interface Builder har jeg ikke alle vinduene mine. Jeg har et hovedvindu også navcontroller som viser flere andre vinduer. Men når jeg skriver teksten min i koden vises det ikke i Interface Builder. Er det mulig å lage alle undersidene i Interface Builder?

Takk igjen ;)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Bruke bold i xcode

Innleggav Larsaronen » lør 12.02.2011 13:08

Jo det stemmer hele UITextField/UILabel vil få den "formatteringen".
Cocoa har en class som heter NSAttributedString der du kan definere bold text ++.. Dessverre støtter hverken UITextField eller UILabel denne klassen. Du kan laste ned OHAttributedLabel en subclass av UILabel eller andre lignende (kanskje facbook/three20..) som takler NSAttributedString..
Hvis ikke må du bruke "lav nivå" Core Text..

Alternativt kan du bruke UIWebView og laste HTML/CSS..

Det du skriver i kode vises ikke i Interface Builder nei.. Det er fullt mulig å lage alle undersidene i Interface Builder ja.. Bare husk å laste fra nib når du pusher nye sider..
eks: (se initWithNibName:bundle:)
Kode: Merk alt
DinViewController *dinVC = [[DinNesteViewCotroller alloc] initWithNibName:@"DinNesteViewController.xib" bundle:nil];
[self.navigationController pushViewController:animated:YES];
medlem i 203 måneder
 

Re: Bruke bold i xcode

Innleggav Dinael » søn 13.02.2011 0:36

Takk igjen for godt svar!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere