WIP: NEXT VS SUN challenge 20 års jubileum

WIP: NEXT VS SUN challenge 20 års jubileum

Innleggav spiffers » fre 21.10.2011 14:20

I 1991 satte Next to programmerere til å lage et enkelt ticket-system. Den ene skulle bruke NextStep og Interface Builder, mens den andre skulle gjøre samme jobben på en SUN maskin. De startet 30 oktober, og på slutten av dagen den 2dre november, skulle de se hvor langt de var kommet.

Nå er det straks 20 år siden, og derfor har jeg lyst å gjøre samme oppgaven i samme tidsrom, men nå med OSX og Xcode, begge er direkte arvtakere av NextStep og Interface Builder.

I utgangspunktet har jeg ingen erfaring med å lage en Mac App, heller ingen erfaring med Core Data, som jeg vil bruke til håndtering av data i denne appen. Så derfor er jeg i utgangspunktet mye dårligere stilt enn begge disse programmørene jeg nå skal "herme" etter.

Ta en titt på youtube, så ser du hva denne utfordringen går i.
Challenge Part 1
Challenge Part 2

Spesifikasjonene jeg går ut fra er at man skal kunne taste inn et kundenummer, og få opp informasjon om kunden. Videre skal man legge inn en "ticket", og samtidig kunne finne frem til relevant bakgrunnsinformasjon, f.eks et bilde og/eller pdf. Denne informasjonen må så kunne sendes til kunden, da via epost. I den originale utfordringen skulle det printes og sendes, men med tanke på miljøet hopper jeg over printingen. Løsninger og bakgrunnsinformasjon sendes tilbake til kunden pr epost.

Er det noen flere som vil bli med på denne utfordringen?
Kommer forresten til å legge ut oppdatering her på det jeg får gjort, og muligens noen screencasts fra greia også. Vi får se.
medlem i 183 måneder
 

Re: WIP: NEXT VS SUN challenge 20 års jubileum

Innleggav spiffers » ons 26.10.2011 11:40

Har så smått begynt å se litt på de forskjellige aspektene i denne utfordringen. Det jeg har kommet frem til foreløpig er følgende:

Appen skal hente frem kundeinformasjon på grunnlag av enten navn, kundenummer eller telefonnummer. Samtidig må det også kunne opprettes nye kunder. Derfor tror jeg det er hensiktsmessig å dele appen i to deler, en bruksdel, og en vedlikeholdsdel.

Bruksdelen vil bestå av et stort vindu, som blir utformet som en slags "Wizard", hvor man på i de enkelte stegene vil taste inn informasjon, og på den måten komme frem til en løsning.

I vedlikeholdsdelen skal man kunne legge inn nye kunder, produkter og kategorier.

Blir morsomt å starte på dette :)
medlem i 183 måneder
 

Re: WIP: NEXT VS SUN challenge 20 års jubileum

Innleggav Larsaronen » fre 28.10.2011 12:09

Xcode med IB og Cocoa har jo kommet så langt nå at dette får man vel til på noen timer. Lenge siden jeg har programert til OS X nå så jeg er ikke så kjent med APIene der, men til iOS skulle dette vært en enkel kjapp sak!

Lykke til!
medlem i 204 måneder
 

Re: WIP: NEXT VS SUN challenge 20 års jubileum

Innleggav spiffers » søn 30.10.2011 15:55

Så, da var jeg igang. Har lagt ut første del på Youtube nå nettopp, legger dem fortløpende ut her.

Del 1 tar seg av oppsett av brukergrensesnittet.
Del 2 tar seg av Core Data.
medlem i 183 måneder
 

Re: WIP: NEXT VS SUN challenge 20 års jubileum

Innleggav spiffers » tor 03.11.2011 13:47

Fikk appen ferdig igår, den gjør det samme som NeXT appen, så alt i alt er jeg fornøyd. Fikk også en del ekstra fiksfakserier med. Men pga mye jobb, har jeg ikke fått laget screencasts, men får ta det igjen til helgen.
medlem i 183 måneder
 


Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]