Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav lazerlars » tir 07.02.2012 15:41

Hei,

Jeg har et spill jeg har tenkt å slippe til iOS om ikke så alt for lenge.
Dette blir min første app på Appstore, så derfor lurer jeg på om noen kan kaste litt lys over følgende:

Er du oppført som privatperson eller enkeltpersonforetak ?
Hvordan løser man det med skatt som privatperson?
Er man momspliktig hvis man har enkeltpersonforetak ? (er ikke det inkludert i de f.eks 7 kronene appen koster?)

Har hørt litt med skatteetaten men blir liksom ikke så mye klokere, derfor hadde det vært fint å høre med noen som faktisk er "på andre siden" :)

Takk for alle svar.
medlem i 156 måneder
 

Re: Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav Larsaronen » ons 08.02.2012 12:56

Dersom du tar inntekten som privat person tror jeg dette bare føres på selvangivelsen.

Fordelen med å ha enkeltmannsforetak er at du kan skrive av innkjøp til firmaet.

Det vil si at dersom du f.eks får 50 000 fra apple, og du kjøper en mac til 20 000 er det kun 30 000 du går i pluss og du treger kun skatte av 30 000. Som privatperson måtte du ha skattet av 50 000. Med enkeltmannsforetaket slås personlige inntekter og enkeltmanssforetakets inntekter sammen. Det vil si at dersom du har 300 000 i inntakt privat og enkeltpersonsforetaket går 10 000 i underskudd skatter du av 290 000 kr.

Plikten til å beregne, innkreve og innbetale moms gjelder fra og med den terminen enkeltmannsforetaket overstiger 50.000 kroner i omsetning
medlem i 203 måneder
 

Re: Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav lazerlars » tor 09.02.2012 9:40

Takk for svar Larsaronen.
Sitter fortsatt i tenkeboksen :>
medlem i 156 måneder
 

Re: Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav padden » tir 21.02.2012 19:29

Virker som det er dritkjipt å havne over 50 000 da. Hvis du må skatte av det i tillegg til å betale 25 % moms, da snakker vi jo skatt 30% pluss 25 % moms. Blir ikke mye igjen da....
medlem i 145 måneder
 

Re: Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav iphoneGuy » lør 03.03.2012 18:27

Legger du ut appen/spillet privat, vil du også kunne tjene 50 000 kr skattefritt, som er en "hobby-inntekt".

Har vært i kontakt med skatteetaten angående dette, og de sa at det ikke ville bli skattepliktig selv om beløpet skulle overstige 50 000 et år. Skulle du derimot tjene et jevnt beløp godt over 50 000kr, 3-4 år på rad vil det bli skattepliktig når den tid kommer.

---
iphoneGuy
medlem i 146 måneder
 

Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav Larsaronen » lør 03.03.2012 22:19

Da er det veldig sprikende tolkning av hobby inntekter.. Jeg har fått klar beskjed om at inntekter fra utvikling ikke gikk under hobby inntekter..
medlem i 203 måneder
 

Re: Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav lazerlars » man 05.03.2012 13:31

Kommer nok til å legge ut spillet som privateperson i første omgang og heller se hvordan det utvikler seg.
Seperat konto for inntekter og en ekstra konto for å legge av en god slump av inntektene for å så vente på "smellen" neste år.

Skulle det mot all formodning ta helt av, så får jeg heller revurdere når den tid kommer :)

Edit: Å, en ting til. Måtte dere sende inn noe til Apple (fysisk brev) for å ikke skatte til USA ? Evt. hvor kan man finne info om det her?
medlem i 156 måneder
 

Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav ipodtouchfever » fre 09.03.2012 16:36

Det å fortelle oss hva appen heter og hva den går ut på når den er lansert hadde vært fint!:)

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav lazerlars » man 12.03.2012 9:49

Jepp, skal nok det. Har foreløpig ingen mulighet til å teste iPad3-oppløsningen, så tenkte å vente på den så jeg ikke får noen store overraskelser.
medlem i 156 måneder
 

Re: Inntekter fra Appstore - erfaringer?

Innleggav lazerlars » tor 19.04.2012 8:49

ipodtouchfever skrev:Det å fortelle oss hva appen heter og hva den går ut på når den er lansert hadde vært fint!:)


Kan med glede fortelle at "Moo Moo Cow" ligger ute på AppStore nå!

iTunes link: http://itunes.apple.com/no/app/moo-moo-cow/id509563868?ls=1&mt=8

Eller bare søk "Moo Moo Cow" :)

Liten midlertidig gameplay-video:
http://youtu.be/UCMi2TG-Vhk
medlem i 156 måneder
 


Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere