hva burde jeg lære meg først?

hva burde jeg lære meg først?

Innleggav RadoNz » fre 07.12.2012 22:55

Hei, om ca to år er plannen min å begynne på universitet (enten informatikk eller datateknikk) og da var plannen å bli data programmerer. Jeg kan ikke så veldig mye akkurat nå, men har lyst til å begynne å lære. Vet at studiene ikke krever det, men har lyst til det alikevel. vet sånn ganske greit hva IDE og API er, men så lurer jeg på, siden jeg er helt ny innen for programmering om jeg burde bruke en ide eller ikke, å i såfal, hvilken? og hvilket språk ville vert det enkleste å starte med, vet mange anbefaler java, har lyst til å begynne med c/c++ når jeg blir bedre, har prøvd meg på litt visual basic men ikke så mye, men kan jo ikke bruke det på mac. Noen som har noen meninger?
Takker for svar.
medlem i 136 måneder
 

Re: hva burde jeg lære meg først?

Innleggav i-Simen » lør 08.12.2012 1:46

Kan du tenke deg hva du eventuelt vil lage, og for hvilken plattform?

Jeg tror nemlig det er et godt sted å starte; Hva vil jeg bygge og hvorfor. Hva er det jeg synes er gøy (Nettsider, servere, programmer, rammeverk, mobile apps, OS). Det er nemlig ikke alltid smartest å starte med det enkleste, for det er kanskje ikke det språket du er så interessert i. Velg heller noe som er mer spennende og ta det litt rolig i starten. ;)

Jeg begynte selv med Objective-C (iOS + OS X) fordi jeg ville programmere for iOS. Lærekurven var bratt, og til tider frustrerende i starten, men så er det også feil man lærer mest av. :bitchin:

Når det gjelder skoler og slikt anbefaler jeg NITH, det ser ut som de har flotte kurs og er virkelig inn i det med programmering og digitale produkter. :-)


Mvh. Simen

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: hva burde jeg lære meg først?

Innleggav RadoNz » lør 08.12.2012 12:11