Lære meg webprogrammering... Hvilket språk velger jeg?

Lære meg webprogrammering... Hvilket språk velger jeg?

Innleggav lifeform » tor 15.05.2014 23:49

Hei,

Jeg har da bestemt meg for å fordype meg enda mer i webprogrammering. Jeg kan en del helt basic ting foreløpig, og har sett litt på forskjellige språk før, men ikke så dedikert som jeg tenker å gjøre det nå.

Tipper Internett blir rundt en god del år til, så jeg kjører på.

Bare lurer på om det er noen her som har tips til hvilket webprogrammeringspråk å velge og å fordype meg i?

Jeg ønsker å lage løsninger som fungerer på alle mobiltelefoner, nettbrett og ulike datamaskiner, og tenker her selvsagt å gå for HTML5.

Lurer da videre på hvilket programmeringsspråk som er raskest og best (sikrest?) ut av PHP, Python, Ruby on Rails, eller annet språk ?

Ønsker å lage løsninger som også kan serve ganske så mange brukere i fremtiden (skalerbare løsninger), samt også kunne lage egne dedikerte IOS og Android-apper i fremtiden.

Har sett en del på Python i det siste, og vet mange bruker dette, men er dette et raskere språk enn f.eks. PHP? Fordeler og ulemper med de ulike?

Genialt om noen kyndige kan hjelpe og svare meg.
medlem i 160 måneder
 

Re: Lære meg webprogrammering... Hvilket språk velger jeg?

Innleggav Larsaronen » lør 24.05.2014 17:26

Lær deg JavaScript! Det dekker alle dine behov! Veldig populært språk for tiden og det skjer mye spennende. Er også ganske lett og starte med!
medlem i 203 måneder
 

Re: Lære meg webprogrammering... Hvilket språk velger jeg?

Innleggav Lars A. Gundersen » søn 25.05.2014 10:58

Javascript er en selvfølge, men dekker bare front-end utvikling. JS må noe å snakke med i back-end, og jeg oppfattet spørsmålet mer mot back-end, i.e logikklaget. Men når det gjelder JS vil jeg anbefale å lære det fra bunn først, før du hiver deg over et høy-nivå rammeverk. Det tar ikke SÅ lang tid å lære, og det er bra å ha fundamentet der. Og så kan du 'oppgradere' til å bruke et rammeverk som jQuery etterhvert.

Av den typen spår du spurte om der det ut for meg som om PHP er det overlegent mest populære, så det er jo et godt argument i seg selv, iallfall om du tenker å bruke dette i jobbmarkedet. Ruby/on Rails seilte opp for noen år siden som en hot kandidat og jeg har inntrykk av at et er et elegant og kraftig språk og rammeverk, og jeg har sett mange jobbanonser som etterpør kunnskap om det ogsså.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Lære meg webprogrammering... Hvilket språk velger jeg?

Innleggav Larsaronen » søn 25.05.2014 15:07

JavaScript er ikke lenger bare front-end se http://nodejs.org/.

JS dekker alle dine behov og det var derfor jeg foreslo det. Fungerer både i front-end og backend. Som hybrid apps til iOS og android med f.eks. phonegap. iOS har også egen native binding så du kan utvikle native apps.. jQuery er egentlig ett bibliotek og ikke ett rammeverk. Skal du ha ett front-end rammeverk anbefaler jeg ember.js.

Hvis du vil se på noe annet anbefaler jeg ruby, fordi rails er ett veldig bra rammeverk. Du kan også lage iOS apps med RubyMotion (ikke erfaring med RubyMotion selv..). Ruby kan ikke brukes i front-end.

PHP er nok det mest brukte ja (ville ikke sagt mest populære, men det er vel definisjons spørsmål..) PHP er kun backend og kan ikke brukes til iOS utvikling. Anbefaler laravel om du ønsker å gå for PHP..
medlem i 203 måneder
 


Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]