Xcode og c++

Xcode og c++

Innleggav laslonlineno » ons 30.01.2008 23:03

Har nettopp begynnt å programere på skolen, og lurte på hva man skriver istede for
system ("dir"); og system ("pause"); i Xcode?
(hvor finner jeg forskjellige komandoer for terminal)

En annen ting jeg også lurte på var om Xcode erstatter Visual Studio fullt ut? kan det bli et problem at resten av klassen bruker visual studio mens jeg bruker Xcode?

Takker for svar!!
medlem i 204 måneder
 

Re: Xcode og c++

Innleggav EinarJ » ons 30.01.2008 23:14

Hvor studerer du? Og har det blitt gitt noen retningslinjer for IDE der?

XCode erstatter Visual C++ fullt ut sålangt jeg vet, dog har kanskje Visual C++ noen greier jeg ikke er klar over?

system("dir") og system("pause") er vel strengt tatt ikke ting man BØR dytte inn i koden sin, dog kan de simuleres på unix-systemer, system("ls") tilsvarer stort sett system("dir"), selv om det ikke er snakk om noen 1:1 likhet, bare tilsvarende funksjonalitet, system("pause"), er typisk noe du må trikse litt for å få til, husker jeg ikke helt feil, så må du sette riktig terminaltype, og bruke getch, et kjapt googlesøk på "system("pause") unix" ga meg: http://www.gidforums.com/t-12871.html

Du vil kunne treffe på enkelte ting som ikke er like i *NIX som i Windows, samt enkelte forskjeller på MSVC og GCC kompilatorene i hva de godtar, og hvordan de tolker standarder. Et kjapt tips, er header-guards:

MSVC tillater #pragma once i toppen av en header, mens man i GCC må bruke defines, eksempel for test.h:
topp:
#ifndef __TEST_H_
#define __TEST_H_

bunn:
#endif // __TEST_H_

Ellers er det småting her og der, defines som er forskjellige, osv, ikke allverdens vanskelig å finne ut av.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Xcode og c++

Innleggav laslonlineno » ons 30.01.2008 23:34

okay, jeg studerer elkraft på høgskolen i bergen. Grunnen til at jeg spurte om dir funksjonen var fordi vi har f eks fått en oppgave der vi skal lage et program som viser filene i gjeldende katalog som programmet, og i visual studio var det bare å bruke dir komandoen. pause komandoen har vi brukt istede for "dummy" for at programmet ikke bare skal "hoppe" ut av simuleringa, men jeg fant fort ut at det ikke var nødvendig i Xcode, også fordi jeg kjører en loop funksjon.

På det nivået vi holder på med nå så har det ikke vært noe problem å bruke Xcode, så jeg får heller spørre dere senere viss det skulle oppstå noe problem. skal lese linken du ga meg. takk for hjelp.
medlem i 204 måneder
 

Re: Xcode og c++

Innleggav llmb » tor 31.01.2008 17:23

Nå vet ikke jeg hva Xcode går ut på, men regner med det er en IDE. Atså, C++ ANSI/ISO skal og burde fungere under Xcode, gjør det detta kunne du like greit lasted ned VC++ gratis kompilatoren og sitti i notepad.. eller lagt inn linux og kjørt en gratis IDE der (anbefaler gentoo linux og anjuta)

Selve språket skal være akkurat det samme som på Xcode som på hva som helst, men innstillninger osv kan variere, det burde være den eneste problematikken.
medlem i 194 måneder
 

Re: Xcode og c++

Innleggav EinarJ » tor 31.01.2008 19:05

Xcode er et IDE som bruker GCC, riktignok apples fork av GCC, men den skal være nesten 100% kompatibel (unntakene er såvidt jeg vet noen warning-flags apple har, men gcc official ikke har).

VC++ kommer forøvrig i en gratis Express versjon også, så man trenger ikke benytte seg av notepad hvis man først sitter på Windows.

Personlig vil jeg på det varmeste anbefale XCode framfor anjuta, dog hovedsaklig fordi jeg ga opp Anjuta etter 10 minutter, siden det var ordentlig pes å få satt opp prosjektet mitt der (KDevelop gjorde ikke jobben særlig mye bedre, så på linux sitter jeg med vim og makefiles).

Selve språket skal i teorien være standardisert, i praksis er det forskjeller på fortolkning og fullstendighet av standardimplementasjonen mellom kompilatorer, VC++ støtter såvidt meg bekjent ikke C99-standarden for C, og tillater ting som GCC ikke gjør og vica versa. C++ er ikke bare standarden, det er extensions og slikt på forskjellige kompilatorer. GCC er i så måte kanskje den tryggeste å lære seg pga utbredelsen, og platformstøtten (man har Mingw på Windows for den del).

My 5 cents.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til C++



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]