Enkel programmering

Enkel programmering

Innleggav simkort » tor 24.07.2008 21:20

Ønsker å lære litt enkle ting med c++. Har aldri vært borte i programmering før utenom litt php og scripting på websider. Har bare lyst å finne ut om dette er noe jeg kunne tenkt meg og brukt tid på. Har forstått det sånn at jeg skal skrive koden i en vanlig tekstfil og så bruke noe programmer for å kode den om til en app fil. Skal bruke mac og programmere til mac. Er det noen her som kan skrive en kort forklaring hva jeg trenger og hvordan jeg lager en "hei verden" program på mac. Vil ikke invistere i programmer som koster penger da jeg bare vil prøve det ut til å begynne med. Helst en norsk enkel forklaring sånn at jeg får med meg alle viktige grunnelementer.
medlem i 212 måneder
 

Re: Enkel programmering

Innleggav jebreimo » tor 24.07.2008 22:45

Du starter ved å installere Xcode fra OS X-installasjons-cd'en eller etter nedlasting fra Apple Developer Connection (gratis, men krever registrering). Da har du alt du trenger for å komme i gang.

Når du har startet Xcode velger du "File/New Project" på menyen og "Command Line Utility"/"C++ Tool" i dialogen som dukker opp, gi prosjektet et navn, og vips så har du hallo-verden-programmet ditt klart til bygging og deretter kjøring. Etter bygging ligger programfilen i underkatalogen "build/Release" eller "build/Debug", merk at du må kjøre programmet fra Terminal.

Når du har kommet så langt er det du kan begynne å vurdere å kjøpe ei lærebok i C++-programmering :-)

Men før du går til det skrittet, vær oppmerksom på at det ikke er C++, men Objective-C som er programmeringsspråket som de fleste OS X-programmer med grafisk brukergrensesnitt skrives i. Begge disse er overbygg over programmeringsspråket C og har derfor mye til felles, men hvis du vil lage programmer til Mac er det ikke noe poeng i å lære seg C++, i hvert fall ikke i første omgang.

Cocoa Central har mange tilsynelatende gode turorial'er i Objective-C og Mac-programmering, også dette hurtigkurset i enkel C-programmering. Hvis det er Mac-programmering som er tingen, så er det visst Cocoa Programming for Mac OS X som er den hyppigst anbefalte læreboka.

Lykke til! :-)
medlem i 210 måneder
 

Re: Enkel programmering

Innleggav simkort » ons 30.09.2009 12:43

Finnes det norske bøker/kurs om programmering for mac os x. Jeg ønsker selvfølgelig å studere engelske bøker også, men mener grunnferdighetene lettere læres på norsk.
medlem i 212 måneder
 

Re: Enkel programmering

Innleggav Sebbai » tor 08.10.2009 18:34

Leiter etter det samme, noen som vet noen bra norske nybegynner bøker? Helt fra skratch? :-P

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Enkel programmering

Innleggav geirendre » tor 08.10.2009 20:37

Et lite råd :-)
Å lære seg et programmeringsspråk er ikke det samme
som å lære seg å programmere!
Blir som at å lære seg å bruke hammer og sag ikke
er å lære seg hvordan man bygger hus.

Før man hopper på og lærer seg et spesifikt språk, bør man
lære seg prinsippene for hvordan man designer program.
Høres kansje tungvint og innfløkt ut, men ganske logisk.
(og slett ikke så vanskelig)
Når man har lært seg programmeringsteknikk , blir det enklere
(og morsommere) å lære seg det språket man har funnet seg.

Ganske nylig gjorde Stanford University tilgjengelig
på nettet sine kurs i Computer Science som tar for seg
design og utvikling av program.
De bruker bl.a Java, C++ og C i sine forelesninger, men kun
som bærere av budskap om metodikken,
det er ikke som spesifikke kurs i disse språkene.

Forelesningene er både tilgjengelige via YouTube og for
nedlasting via torrent.
Øvrig materiell inklusive noen lærebøker (ja faktisk de oxo)
kan lastes ned fra siten.

Her får man forelesninger av høyt kvalifiserte instruktører
fra et av USA's beste universitet helt gratis, og på
et språk som er lett å følge med på.
Kvaliteten på videoene (ivertfall mp4-torrentene) er upåklagelige.
Kan de bli bedre?
Anbefales :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 


Returner til C++



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]