Kompilering via cmd

Kompilering via cmd

Innleggav rios » fre 06.02.2009 12:35

Hei, sitter her og skal prøve og kompilere ett java programpå en windows maskin. Jeg gjør alt for det meste riktig, men når jeg kommer til kompileringe så skjærer det seg. Jeg har lagt inn java og alt mulig riktig tror jeg, men det kan hende jeg ikke har gjor de greiene med CLASSPATH OG PATH riktig , for det skjønnet jeg ikke stort av...Feil meld blir da slik : "javac gjennskennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbartprogram eller satsvis fil."

Noen forslag på hvordan jeg kan få kompilert java filen min?
medlem i 193 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav unbob » fre 06.02.2009 14:07

Virker som Windows ikke vet hva javac er, og er den installert, så er det noe galt med stiene ja.

Trykk Win+Pause/Break, velg "Advanced" fanen og så "Environment Variables" knappen for å legge til stien til javac.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav rios » lør 07.02.2009 12:31

takk for svar, da tenkte jeg riktig angåend stien....Men hva ER egentlig stien? er det der java programmet ligger eller skal ligge eller hva?
medlem i 193 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav unbob » lør 07.02.2009 13:01

Da må du se om du finner javac en eller annen plass på maskinen.
Stien er fullt navn til katalogen javac ligger i. For eksempel:
C:\programfiler\java\en-eller-annen\katalog\javac.exe
så er stien til dette programmet:
C:\programfiler\java\en-eller-annen\katalog\
og denne må du da legge til PATH som forklart i forrige post.

Når du har gjort dette, så "vet Windows hvor javac ligger" og dette programmet blir kjørt selv om du står i en helt annen katalog enn "C:\programfiler\java\en-eller-annen\katalog\" når du kjører den.

Jeg bruker ikke Windows så beklager litt diffust svar... men håper det hjelper.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav rios » lør 07.02.2009 17:46

til å være en som ikke bruker windows så var det ett oversiktlig og ett godt svar...Bruker selv ikke windows utenom denne anledningen...skal teste det ut på mandag, kommer med tilbake meld om jeg har fått det til da...Thanks:)
medlem i 193 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav rios » ons 11.02.2009 15:42

Okay, nå har jeg prøvd en stund her, men får det ikke til...

Det jeg gjør er : prøver og legge inn path ved å trykke win+break. går til avansert og videre til miljøvariabel...Deretter trykket jeg ny, og skrev i variabelnavn feltet Path og på variabelverdi feltet skrev jeg det jeg tror javac lå...:C:\Programfiler\Java\jre6\bin

Men forsatt så får jeg samme feil meld..Kan det være at programmet javac ikke ligger på maskinen? For når jeg skriver dir for å få opp alt som kommer det opp blant annet: java.exe, javacpl.cpl,javac.exe, javaw.exe, java-rmi.exe....og det er jo ikke akkurat javac.exe...Men det var det eneste jeg fikk opp når jeg søkte på javac...Jeg har prøvd og følge denne guiden her: http://www.aitel.hist.no/fag/jva/leksjo ... %20vinduer

Sånn at du vet sånn ca de kildene jeg bruker...Håper du ser noe jeg ikke ser..
medlem i 193 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav unbob » ons 11.02.2009 17:06

Om jeg forstår deg rett så skal du ikke lage deg en ny variabel. Du skal bare legge til stien i variabelen Path som allerede skal være i listen.
Jeg husker ikke helt, men jeg tror du skiller stiene med ; (semikolon)
Den inneholder sikkert allerede en del stier så du kan se på som eksempel.

Du lister jo opp javac.exe...javac er javac.exe.
Mener du skal kunne bruke full sti til programmet når du kjører det, så for å kompilere så kan du f.eks. gjøre følgende:
Kode: Merk alt
C:\Programfiler\Java\jre6\bin\javac det-som-skal-kompileres

Når du har lagt C:\Programfiler\Java\jre6\bin til Path så slipper du å skrive hele den stien for å kjøre javac. Så dette er ikke noe du gjøre for å kompilere men du ser det blir mye enklere når stien er lagt til.
Du må sikkert starte terminalvinduet på nytt for at endringen i Path skal plukkes opp...reboot maskinen for å være sikker.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav rios » fre 13.02.2009 11:15

Hei...

Skrev feil sist anngående javac.exe...Det ser ikke ut som at den ligger der, selv om jeg lastet ned java fra den linken jeg postet sist...Prøvde og søke opp javac.ece, men fikk ikke noe som het det bare: java.exe, java.dll, javacpl.exe/cpl osv, men ikke no javac.exe....Kan det være at det ikke kommer med i det programmet som jeg lastet det ned fra? Skulle tenkt at det var med siden javac er en dell av java eller?

Btw, skjønnte nå hva du mente med den PATHen, fant den, men den her PATHEXT og hadde noe variabler som .COM;EXE;BAT osv, stemmer det at det er her jeg skal legge bannen til javac.exe, når jeg endelig finner javac da hehe???

Håper dette ble forstålig..:)
medlem i 193 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav unbob » fre 13.02.2009 11:39

Kan hende du har installert JRE (Java Runtime Environment) istedenfor JDK (Java Development Kit) og at det er derfor du ikke finner javac.

Ang. sti, så skal du gjøre som allerede forklart. Her et bilde fra den lenken du la inn for et par poster siden:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav rios » fre 13.02.2009 19:52

Ser man det...Det var riktig, hadde ikke riktig version, men når har jeg riktig...Så nå har jeg en fil som hetere javac.exe...Men da dukker det andre problemet opp, og det er som jeg postet noen poster tidligere at jeg ikkke har noen variabel som bare heter PATH, jeg har noe som er lignende, men ikke bare variabelen PATH...Skal jeg bare opprette en ny variabel, presist som det bilde du postet ut????
medlem i 193 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav unbob » fre 13.02.2009 23:59

Hmm, snodig...men ja, da vil jeg tro det bare er å lage den. Se på bildet hvordan det skal se ut.

Om du ikke får til det med Path så kan du alltids gjøre som forklart tidligere, å bruke full sti til javac når du kompilerer - forferdelig tungvindt men det skal virke.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Kompilering via cmd

Innleggav rios » fre 27.02.2009 17:52

Fikk det til i dag..Takk skal du ha for hjelpen, har til og med innstallert easyIO på pcen..

god helg
medlem i 193 måneder
 


Returner til Java



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]