Vil lære Java, tips?

Vil lære Java, tips?

Innleggav Hijack » man 18.10.2010 0:03

Hei!

Jeg er 15 år og har lyst å lære meg java . Grunnen er at jeg vil lage Android applikasjoner.
Akkurat nå leker jeg meg med App Inventor fra google android, men det er for simpelt. Har ofså kjøpt meg Android developer lisens så.
Så da må jeg lære meg java.

Men, hvor skal jeg begynne? Burde jeg ta å kjøpe noen bøker hos bokhandelen? Det er litt greit også siden de er på norsk.
Vil det ta meg mange år for å lære java og kunne lage applikasjoner?
Har hørt at java ikke er så enkelt, men kan ikke lage iOS app da jeg ikke kan objektiv-C eller har Mac.

Så har dere noen tips å komme med? Hvor skal jeg begynne?

Takker for svar:)
medlem i 174 måneder
 

Re: Vil lære Java, tips?

Innleggav Sebbe » man 18.10.2010 2:05

Jeg går spillprogrammering på NITH og førsteåret vårt har vi java hvor vi fikk beskjed om å kjøpe denne boken: Java How to Program

Jeg kjøpte, men angrer nå ettersom jeg ikke har åpnet boka en eneste gang! (skal sies at jeg kunne php og dermed var det lettere for meg å lære java ettersom de fleste programmeringsspråk er ganske like i prinsippene).

Men til det jeg egentlig skulle si. Noen i klassen min har anbefalt denne siden: http://www.thenewboston.com/?cat=36&pOpen=tutorial

Trykker du på en av lenkene på den siden så vil du få se en youtube video med en fyr som forklarer de forskjellige tingene... på engelsk, like greit å vene seg til først som sist ettersom du skal begynne med programmering hvor så og si alt skjer i engelsk. Så bruk engelske ord og ikke ikke bruk æåø eller andre sære bokstaver da du programmerer (I strenger går det greit, men variabler og funksjoner så kan det fort hende at programmer kræsjer)

Kort sagt, ikke kjøp en bok. Søk heller på nettet, du finner det meste om programmering der gratis! :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Vil lære Java, tips?

Innleggav Hijack » man 18.10.2010 17:21

Takk for svar!

Tenker på at det blir slitsomt å lese en slik bok på engelsk, spesielt når det er sikkert mange uttrykk og vanskelige ord som har med programmering å gjøre.

Men den siden, the new boston.com så spennende ut. Veldig greit med slike videoer som viser det nødvendige. Men i bunn og grunn må jeg vel ha en bok for å titte i en gang i blandt, så kanskje jeg først skal ta med en tur hos bokhandelen og se hva de har å by på, hvis ikke så får jeg ta å kjøpe den boken.

Tror du det vil ta meg mange år for å lære java og klare å lage noe? Er det et språk som tar lang tid å lære seg? Har også hørt at når man har lært seg java kan man basic'en i andre språk også. Hvilke andre språk er det? Er objektiv-C en av dem?

Men igjen, takker for svar! :-)
medlem i 174 måneder
 

Re: Vil lære Java, tips?

Innleggav Sebbe » man 18.10.2010 18:06

Mitt råd er å lese på nettet først og se om det er noen vanskelig ord eller ikke. Det vil ikke ta lang tid før du lager ditt første program, men programmet vil ikke ha noe GUI (brukergrensesnitt). Programmet vil bare kjøre i cmd (eller hvis du er linux/mac bruker, Terminal)

Det første programmet du vil lage er mest sansynlig noe ala dette:

Kode: Merk alt
public class HelloWorld {
   public static void main(String[] args) {
      System.out.println("Hello world");
   }
}


Dette lagrer du i en fil som du kaller HelloWorld.java komplierer og så er det bare å kjøre det.
Første program ferdig!

Jeg lærte meg php på din alder og dermed har det vært mye lettere for meg å komme meg inn i java siden de er ganske like, bare at php er mye mer "slapp" i syntaksen enn java, c, c++ osv.

Har du lært et programmeringsspråk så kan du mange av dem i hvordan de fungerer, men alle er forskjellig i hvordan oppbyggingen av koden er, som f.eks definisjonen av en variabel

I php så trenger du bare å skrive $test = "Hei på deg" og du har opprettet en variabel som inneholder som heter $test og som inneholder strengen "Hei på deg".
Men i Java så må du vite hva variabelen skal inneholde, importerer riktig bibliotek (hvis det trengs, string, int, double, float og noen andre er så vanelig at man ikke trenger å importerer et bibliotek for å bruke dem
php: $test = "hei på deg"
java: String test = "hei på deg"

Så ja, kan du java kan du basicen i mange (alle?) andre språk. Objectiv-C er ikke no unntak (selv om jeg sliter med å lære meg det akkurat nå, mest pga konsentrasjonen ikke er tilstede) :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Vil lære Java, tips?

Innleggav geirendre » man 18.10.2010 18:25

Her er et par "Java linker"

Stanford Univercity har lagt ut dette kurset som er 1 av 3
i en pakke som omhandler prinsipper ved programmering. Dette kurset bruker
Java som fundament for å lære bl.a ObjektOrientertProgrammering.
De 2 andre bygger videre på dette frem til noe som vel kan kalles
"Mastering Computer Programming"
De bruker bl.a denne boken som lærebok.
Ja den er et "monster" på 700 sider engelsk og til ca 500 spenn,
men skal du lære programmering så er nok engelsk en forutsetning,
så du kan like godt hoppe i det sure eplet.... ;)

Denne boken er også et godt alternativ for en nybegynner.

Det jeg liker med kurset fra Stanford er at de først og fremst prøver
å løre deg gode programmeringsteknikker, og så ut fra det
vise hvordan dette gjøres i praksis med i deres tilfelle Java.

Man bør først lære de generelle prinsippene med god programmering,
før en lærer et spesifikt språk. Prinsippene kan man bruke senere
i andre språk også.
Det gjør det gjerne lettere å forstå hvorfor ting gjøres slik eller slik
i gitte situasjoner.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Vil lære Java, tips?

Innleggav josi » man 18.10.2010 19:47

Om du ønsker en grei norskspråklig introduksjon til java er "Java som første programmeringsspråk" (Rasmussen, Rolf W. - Hamre, Torill - Mughal, Khalid Azim) en grei bok.

http://www.studia.no/node/650208
http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st= ... cid=169686

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Java



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]