Programmering, hvor begynner man?

Programmering, hvor begynner man?

Innleggav Randy » tor 08.11.2007 2:11

Jeg har lest en del om programmering på nettet i det siste, og det blir mer og mer tydelig for meg at dette ikke er noe jeg bør kaste meg inn i uten en eller annen plan. Så jeg lurer på hvilket verktøy som er best egnet for en nybegynner uten noen tidligere erfaring med slikt. C, C++, Java? Dette er foreløpig bare ord for meg, og jeg vil gjerne fylle dem med noe innhold.

Hvilket verktøy anbefales, og finnes det en fin step by step guide jeg kan følge? Har funnet en del forskjellige slike guider på engelsk, men en på norsk hadde vært å foretrekke.

Når det gjelder hva som skal programmeres så er det ikke noe spesielt egentlig. Jeg ønsker bare å lære litt om hvordan det gjøres. Det hadde selvfølgelig ikke vært å forakte å lære å lage små programmer og spill til ipoden, men i utgangspunktet er alt, og hva som helst, mer enn jeg kan nå..

Mvh
Randy
medlem i 216 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav EinarJ » tor 08.11.2007 2:53

Hvilken platform sitter du på primært? Mac/Linux/Windows?

Vil uansett anbefale deg å lære å krype før du lærer å gå, små tekstprogrammer i starten er flott øving.

Java er språket skoler flest velger, det har litt mer støttehjul enn f.eks C, men lærer deg dermed heller ikke å holde balansen helt selv (for å holde på metaforen).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav Randy » tor 08.11.2007 2:59

Jeg bruker kun Mac, både på skolen og ellers..

Jeg tar deg gjerne opp på det rådet der EinarJ. Kan jeg bruke et hvilket som helst skriveprogram, TextEdit f.eks? Du har ikke noen gode linker til sider som gir opplæring i dette. Har egentlig kun funnet sider som tar for seg spesifikke verktøy selv..
medlem i 216 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav Wackhy » tor 08.11.2007 3:29

Et kjapt søk på google ga meg denne siden, som ser helt grei ut for nybegynnere på Java: http://www.javacoffeebreak.com/java101/java101.html
En veldig fin side med masse dokumentasjon om java har Sun lagt ut på http://java.sun.com/
Når det kommer til å skrive programmet kan du forsåvidt bruke TextEdit, men jeg vil nok anbefale deg å se på Apple sin XCode som ligger på installasjonsplata til OS X, eller andre alternativer som TextMate eller SubEthaEdit.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav EinarJ » tor 08.11.2007 11:04

Det er nok å anbefale å starte uten et IDE-verktøy som XCode for å få full forståelse for diverse ting, dog er det nok smak og behag, bare litt vanskeligere å gå tilbake senere for å lære slikt.

Sånn i praksis er det Objective-C som gjelder på mac, hvilket betyr at du trenger god forståelse for objektorientert programmering, og C, Java er nogenlunde lik, men etter min mening ikke noe kjempemessig å starte med. Jeg ser ingenting i veien for å starte med C, for så å bygge på med Objective-C.

Dog, er det sånn at du bør kjøpe deg bøker (kjøp innebærer at du faktisk har tatt et valg, og gått inn for å lære noe i større grad enn hvis du bare åpner en tutorial på nettet).

Eksempler på gode bøker, søkt fram på amazon:
Cocoa(R) Programming for Mac(R) OS X (2nd Edition) by Aaron Hillegass
Learning Cocoa with Objective-C, 2nd Edition by James Duncan Davidson and Inc. Apple Computer
Programming in Objective-C by Stephen Kochan

Selv kjøpte jeg nylig disse to:
Beginning Xcode (Programmer to Programmer) by James Bucanek
Beginning Mac OS X Programming by Michael Trent and Drew McCormack

Det er som sagt litt smak og behag, og for den del et poeng at hvis du skal ha XCode/Cocoa bøker nå, bør du kjøpe de billig eller brukt, siden få/ingen av de dekker XCode 3.0 ennå. (Dog kan du bruke XCode 2.5 under Leopard, men det er en god del forskjell, og litt bakvendt å lære 2.5 før 3.0).

Når det kommer til hva man bør bruke utenom XCode til programmering, så er det et nokså personlig valg, mange sier TextMate, noen sier SubEthaEdit, jeg sier Vim, atter andre sier Emacs. Felles for alle disse er at ingen av de gir like mye feedback som XCode, og heller ikke forenkler alt like mye når det kommer til kompilering etc, hvilket er et poeng å lære seg, som jeg sa tidligere.

Ender du opp med å tukle med Java, og trenger et IDE til det etterhvert, er forsåvidt Eclipse nokså greit.

Her er forsåvidt siden som ga meg mine første leksjoner i C:
http://www.howstuffworks.com/c.htm

Ja, det er howstuffworks.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav Telefonkiosk » tor 08.11.2007 11:20

EinarJ skrev:Det er nok å anbefale å starte uten et IDE-verktøy som XCode for å få full forståelse for diverse ting, dog er det nok smak og behag, bare litt vanskeligere å gå tilbake senere for å lære slikt.
Ja, det er howstuffworks.


Slik som textpad, anbefalt av selveste mr. indre lagerRR:P

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav EinarJ » tor 08.11.2007 12:16

Snakker vi programmeringsundervisning på NTNU her?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav ZiPLe » tor 08.11.2007 12:21

Har ikke fått sett på den selv, men har du lest BecomeAnXcoder?

Er en kjapp innføring i Cocoa og Objective-C.

Selv lærer jeg Visual Basic for tiden :-[ Går førsteåret på Informatikk (HiST), og personlig så synes jeg det er et veldig greit møte med programmeringsverdenen... (har aldri programmert noe før, så var helt blank!)

Men det hadde nok ikke blitt VB om jeg selv fikk valgt.. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav EinarJ » tor 08.11.2007 12:24

VB er fanden selv, det ødelegger hodet ditt i lang tid, og gjør det vanskelig å lære seg noe ordentlig. Si hva du vil om Java, Python, Ruby, C, ja til og med Cobol og Fortran, VB er det ondeste som noensinne er oppfunnet.

Jeg kondolerer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav ZiPLe » tor 08.11.2007 12:32

Takk! ;)

Blir java etter jul, så vi får håpe jeg klarer å glemme VB så kjapt som mulig etterpå...

Men når det er sagt, så har VB for meg vært et greit og oversiktelig møte med programmering. Mulig jeg legger til meg masse uvaner o.l., det aner jeg ikke, men har uansett fått opp øynene for programmering og har virkelig lyst til å lære mer.

Som mac og linux bruker, er jo VB døfødt, men det er en start...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav EinarJ » tor 08.11.2007 12:40

Problemet ligger ikke like mye i språket, som i holdningene det skaper, språket er proppfult av snarveier, og tillegger folk stygge vaner de ikke blir kvitt, i tillegg til at mange konsepter går dem hus forbi.

Kanskje værst er terskelen, alt for mange prosjekter laget i VB, er laget av folk med særdeles begrensede kunnskaper, etter alt for lite opplæring, siden terskelen er såpass lav, dette fører igjen til at sluttkvaliteten blir vesentlig lavere. Lav terskel er ikke en god ting når store viktige ting skal skrives, er det derimot snakk om pittesmå scripts her og der til småjobber, er VB sikkert helt flott.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav dajomu » tor 08.11.2007 12:41

Excel + VB er rett og slett en fantastisk kombinasjon. Koble excel opp mot databaser for å trekke ut data og viderebehandle er gull verdt her jeg jobber.
Det eneste onde med VB slik jeg ser det er at det er et MS produkt.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav Telefonkiosk » tor 08.11.2007 12:53

EinarJ skrev:Snakker vi programmeringsundervisning på NTNU her?


Gjør nok det:P

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav EinarJ » tor 08.11.2007 12:58

telefonkiosk: Linje og kull?

dajomu: VB er flott som scriptspråk i Office-pakka, der skinner det faktisk. Men som programmeringsspråk til skaping av programvare, er det rimelig ondt.

I mac-sammenheng er det forsåvidt også fullstendig ubrukelig, siden til og med VBA fases ut for mac nå.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Programmering, hvor begynner man?

Innleggav Telefonkiosk » tor 08.11.2007 14:06

EinarJ skrev:telefonkiosk: Linje og kull?


Nesten samme som deg:P Tok Java GK fjor høst.
Gikk 1. år Informatikk bachelor samtidig som du tok informatikk årsstudium.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Neste

Returner til Annet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]