Syncing mellom forum og forside

Problemer med Linux1? Si fra her

Syncing mellom forum og forside

Innleggav tjodolv » man 15.06.2009 13:08

Hei! Jeg driver selv og pusler litt med Drupal, og ser at dere her på i1-sidene nå har gjort det slik at artikler på forsiden også havner i forumet, og at kommentarer til artikkelen også detter inn i forumet. Har ikke fått med meg om syncingen også skjer andre veien, men jeg regner egentlig med det... ;)

Jeg er fryktelig nysjerrig og spørsmålet mitt er da: Hvordan har dere gått frem for å få til dette? Har dere skrevet en modul til Drupal og/eller phpBB, laget et eget script eller hacket core (*gasp*)..? Er det evt et script på "lavere nivå", som gjør dette, og ikke noe triksing i PHP?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Syncing mellom forum og forside

Innleggav ak » tir 16.06.2009 4:52

Det er en modul i Drupal som gjør det meste. Denne er ganske ren og bruker hooks.

phpBB krever et par patcher, en det er kun på insert / modify /delete post at man trenger triggers, så det er ikke så ille. Man kan også gjøre det med triggers i databasen, men jeg har ikke prøvd.

Skulle jeg skrevet fra scratch ville jeg antageligvis overstyrt kommentar form'en i Drupal og kun hatt kommentarene i phpBB. Fordelen med varianten vi kjører nå er at gamle kommetarer fortsatt fungerer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Syncing mellom forum og forside

Innleggav tjodolv » tir 16.06.2009 23:50

Ok. Hvorfor overstyrt Drupal og ikke phpBB?

Og et annet spørsmål eller to: Hvorfor phpBB? Hva med evt SMF, eller Drupals eget forum med diverse moduler for å gjøre det litt mer snasent? (feks advanced_forum mm.) Holder på med å lage forum/portal selv, og sitter litt på gjerdet enda. Brukte en Drupal/SMF bridge, men den syntes jeg var litt...keitete... Kanskje bare meg som ikke har satt meg skikkelig inn i det, men jeg føler at integreringen ikke er så tett som jeg ville hatt det (og så er det å theme SMF et sant he.vete... - hvordan er det å theme phpBB?)

Jeg spør vel mye her nå, men svar på det du gidder :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Syncing mellom forum og forside

Innleggav ak » ons 17.06.2009 3:27

1) Fordi vi primaert vil ha kommentarene i forumet og fordi Drupal kommentarer har et subset av funksjonaliteten som innlegg har -> mindre som maa portes.

2) Opprinnelig fordi vi hadde lang historikk i phpBB. SMF sin lisens er helt uakseptabel, og programmet hadde ikke noe miljoe da vi sist revurderte endringer.

Det er en stund siden jeg har sett paa Drupal sitt forum, tidliger har det vaert problemer med skalerbarhet naar du legger til alle funksjonene som maa til for aa etterligne et vanlig diskusjonsforum. Aa maatte oppdatere og vedlikeholde 20 ekstra moduler for kjernefunksjonalitet (forumet er det, for oss) kan ogsaa vaere avskrekkende.

Det phpBB 3.x mangler fullstendig er hooks for plugins osv, men ellers er koden ganske bra og ytelsen absolutt på høyde med andre løsninger i dette segmentet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Syncing mellom forum og forside

Innleggav jurgemaister » ons 21.10.2009 0:16

Har dere dokumentasjon på dette? Jeg vet at dere tidligere har frigjort integreringen mellom Drupal og PHPBB, men finner det ikke på sidene deres lenger.
Jeg er i ferd med å sette opp en site, og modellen som i1 benytter seg av er ideellt for det jeg tenker :)
medlem i 225 måneder
 

Re: Syncing mellom forum og forside

Innleggav ak » tor 22.10.2009 8:41

Hei,

jeg droppet drupal.i1media.no da vi byttet ut servere forleden natt, fordi i1media.no har blitt infiniteloop.no, og fordi koden som var der var fullstendig utdatert. Jeg patcher våre sider manuelt når det er nødvendig, men diff'en inneholder flere endringer som ikke er relatert til / blandet med phpbb integrasjonen og er derfor ubrukelig for andre.

Vi skal over på nyere phpBB 3.x og Drupal 6 før det går alt for lenge, jeg kan alltids droppe koden et sted når jeg kommer så langt, men jeg vet ikke om jeg prøver å dokumentere det igjen, det har vist seg å være for vanskelig for de fleste.

Jeg skal se om jeg finner den gamle koden, i tilfelle den er av noe verdi, men er på FOSS4G i Sydney og kommer ikke til å ha tilgang til de gamle dataene på en stund.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Syncing mellom forum og forside

Innleggav tjodolv » tor 22.10.2009 9:35

Jeg kunne kanskje vært interessert i koden, men samtidig er jeg også spent på Drupal 7. Det er vel egentlig ikke så veldig mye revolusjonerende på forumfronten der, og det er jo fremdeles en stund til det slippes - og er klart til bruk. Men spennende like fullt.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Linux1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]